Kokermot op Pitrus

Gestart door Corryabbink, oktober 14, 2009, 20:21:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

In de "Bladmineerders van Europa" wordt bij Pitrus geen enkele Kokermot genoemd. Toch zitten de Pitrussen bij mij in de sloot vol met deze kokertjes. Ze leven allemaal volop en peuzelen op de vruchtjes. In de stengel vond ik mineerplekken. Direct in de buurt staat alleen maar Kweek en Braam.
Ik weet niet waar ik deze zou moeten zoeken. Nergens kan ik iets vinden over een Kokermot die op Juncus voor zou kunnen komen.
Ze zijn ca. 5 tot 5,5 mm lang. Alle foto's zijn via de binoculaire gemaakt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Sja, maar ik betwijfel of dit wel een mineermot is. Het zijn namelijk rupsen die de zaden oppeuzelen, en geen mijnen maken in de bladeren.

Zie onder op deze pagina, je kunt met gemak zoeken op de waardplant.
Eventueel kun je als familie nog even 'Coleophoridae' invullen; dan heb je een nauwkeurige zoekopdracht.

http://www.microlepidoptera.nl/soorten/index.php

Groet,
Tymo

Corryabbink

CiteerSja, maar ik betwijfel of dit wel een mineermot is. Het zijn namelijk rupsen die de zaden oppeuzelen, en geen mijnen maken in de bladeren

Tymo dat wist ik niet. Jammer van al mijn tijd dat ik gezocht heb.
Jouw voorstel werkte wel iets eenvoudiger. Bedankt :duim:

Naar mijn idee kom ik op C. glaucicolella. Ik heb de larve uit den treuren bekeken onder de bino. Het was me niet altijd mogelijk alles op de foto te krijgen maar dit is nog een aanknopingspunt. Overigens zijn de larven bijzonder snel.
met groet, Corry

Elachista

mijn mening was ook glaucicolella (bleke ruskokermot)
Groet,
Tymo

Corryabbink

Citaat van: Avondrood op oktober 14, 2009, 23:48:56 PM
mijn mening was ook glaucicolella (bleke ruskokermot)
Tymo bedankt :duim:Ik ben blij dat je het ermee eens bent :lol:
met groet, Corry