Wie weet welke geleedpotige dit is?

Gestart door EllenM, oktober 10, 2009, 16:18:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

EllenM

Wie weet om welk insect het hier gaat? (zie bijlage) Ik ben zelf geen kenner en kon er niets over vinden op internet.

Ik heb verschillende van deze beestjes in mijn kamer (ook op mijn dekbed) gevonden. Ik vraag me af of ze kwaad kunnen (lijkt er niet op) en wat het voor geleedpotigen zijn.

Het lichaam van het beestje is ca. 0,5 cm lang, met de stekelstaart erbij is dat ca. 1 cm. Ze bewegen zich niet erg snel voort, hebben een groot aantal pootjes (géén antennes/ voelsprieten) en harige stekels op het lichaam.

Alvast veel dank voor iedere suggestie!

Ellen

Arp

Citaat van: EllenM op oktober 10, 2009, 16:18:10 PMhebben een groot aantal pootjes
Weet je dat zeker?  :o

Ik zou deze in eerste instantie voor de larve van een Museumkever-achtige (Dermestidae) houden, maar die hebben natuurlijk maar 6 pootjes.

Als er inderdaad meer pootjes aan zitten kom je al snel op Polyxenus lagurus, maar daar vind ik'm niet echt heel verschrikkelijk veel op lijken  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

EllenM

Je hebt helemaal gelijk, het moet een larve van een museumkever (ofwel tapijtkever) (Anthrenus Verbasci) zijn. Volgende keer toch maar een vergrootglas erbij pakken!

Kennelijk zijn ze wel schadelijk en eten ze zelfs textiel  :o
Nu is de vraag: hoe kom ik weer van deze kleine harige vriendjes af?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Museumkever