onbekende waterplant

Gestart door lidadenouden, oktober 07, 2009, 15:47:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

lidadenouden

Weet iemand hoe de plant met de kleine blaadjes heet? Gevonden in een watertje bij Zoeterwoude?
Groet, Lida

bhendrikx

Groeten Bart

petermeer

Lida, Waterteunisbloem (Ludwigia grandiflora) is een invasieve exoot. Deze waterplant is in staat zeer snel grote oppervlakten te koloniseren waarbij inheemse flora verdrongen kan worden. Het is aanbevelenswaardig het waterschap in jouw buurt te informeren, die zijn zeer geïnteresseerd zijn in dergelijk vondsten.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

WimV

Beste mensen,

Het klopt dat Waterteunisbloem een invasief is. Maar ik geef groeiplaatsen niet meer door. Ten eerste valt het met die vermeende supersnelle uitbreiding op die plekken dat ik ze zie en tegenkom (en dat is de afgelopen 10 jaar tamelijk veel geweest) wel mee. Ten tweede zitten de sloten inmiddels zo vol met allerlei pluimage aan exoot zijnde flora en fauna dat het leeghalen van sloten "water naar de zee brengen" is. Ten derde zijn de bloemen van Waterteunisbloem inderdaad bloedmooi. En ten vierde is het lang niet altijd goed om de plant weg te halen. In het Inundatiekanaal in Tiel (een van de eerste grote groeiplaatsen in Nederland) is de plant in 2000/2001 massaal weggehaald. In dit kanaal kwam inderdaad de soort erg veel voor. Maar leefde wel degelijk in harmonie met allerlei fonteinkruiden, Gele plomp en bijv. veel Blaasjeskruid. Het was een redelijk spectaculair plaatje! Na dit weghalen van Waterteunisbloem is niets meer over van alle pracht wat er voorkwam. De helderheid is inmiddels ver te zoeken en alleen Gele plomp en een heel klein beetje Waterteunisbloem (niet meer bloeiend) is over. Doodzonde!
Tenslotte kost het allemaal klauwen vol met geld die veel beter kan worden besteed door waterschappen.
Helaas kunnen wij als mensen niet accepteren dat de soort inmiddels simpelweg een gegeven is. En dus roepen we als makke schapen iedereen na. "Weghalen, het is een invasieve exoot, hij veroorzaakt veel schade etc". Mijns inziens moet je alleen de echt grote groeiplaatsen weghalen. Dit vooral voor de bevordering van de doorvoer van het water. De kleine groeiplaatsen (zeker diegene die niet bloeien) kun je gewoon laten zitten.

Groetjes,
Wim

Ps; De enige twee plantensoorten die mijns inziens wel grootschalig bestreden dienen te worden zijn Grote waternavel en Reuzenberenklauw. Alle andere zijn mijns inziens niet "schadelijk" genoeg om daar zoveel ophef over te maken.

Jeroen Nagtegaal

Leuk, ik voel een discussie!

Overigens is mijn ervaring met de Gemeente, Staatsbosbeheer, Het Limburgs Landschap en het Waterschap dat ze er niets mee doen! Overigens kan de soort, zo lijkt het, slecht tegen droogte en vorst, bij mij in de buurt zijn nagenoeg alle groeiplaatsen verdwenen. Ik moet wel zeggen dat ik ze geregeld heb verwijderd met de hand.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lidadenouden

WimV

He Jeroen,

Die discussie wil maar niet op gang komen. Vind ik eigenlijk ook wel jammer. En wat betreft droogte en vorst, daar herken ik mijzelf zeer zeker in.

Groetjes,
Wim