gaasvlieglarve

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 08, 2009, 00:33:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi insectenforum,

Deze gaaslvlieglarve zag ik 26-09-2009 in het Amsterdamse bos.
Aan de vorm vd cikkelvormige monddelen kan dacht ik de soort worden bepaald.
Maar dat weet ik niet zeker.

Heeft iemand een idee over deze soort?

groet Robert

Arp

Hoi Robert,

De (mij beschikbare) theorie zegt dat de larves met zulke sterk harige "wratten" op de zijkant uit de familie Chrysopidae komen. Dat met de vorm (lengte/dikte/kromming) van de mondhulpstukken is volgens mij vooral handig om de larvjes van verschillende geslachten/onderfamilies Hemerobiidae uit elkaar te houden.

In de familie Chrysopidae komen ook larvjes voor die zich camoufleren met troep op de rug, maar ik moet nog een keer proberen beter in kaart te brengen welke dat nou precies wel/niet zijn - daarmee zou je op eenvoudige wijze alweer een stapje verder komen.

Tot nu toe kan ik alleen vaststellen dat de larves van de zeer algemene Chrysoperla carnea gruwelijk veel op deze lijken - die heb ik een paar keer uitgebroed dus vandaar dat ik dat dan tenminste zeker weet. Maar hoe de ongecamoefleerde larvjes van andere Nederlandse Chrysopidae eruit zien en of daar nog dubbelgangers tussen zitten ... ?? ... geen idee  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Hartelijk bedankt Arp  :duim:

Dat wist ik niet, dat er soorten Chrysopidae zijn die wel voor vuilnismannetje spelen en andere weer niet  :o

Leuk om te weten  :angel: