Zwarte kever op Rimpelroos

Gestart door Corryabbink, oktober 08, 2009, 23:16:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dit vind ik nu echt moeilijke soorten en ik kom er dan ook niet uit.
Is er iemand die me met deze kever kan helpen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

barebigfoot

hoi corry ik weet ook alleen maar de familie, die is carabidae - loopkevers.
verder lijkt deze verschrikkelijk op Amara spec
Uwe

Corryabbink

Citaat van: barebigfoot op oktober 08, 2009, 23:29:32 PM
hoi corry ik weet ook alleen maar de familie, die is carabidae - loopkevers.
verder lijkt deze verschrikkelijk op Amara spec
Uwe
Uwe tot Loopkever spec. was ik ook gekomen maar dan verder.........
Lijkt wel op een Amara maar zelfs dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Vanmiddag dacht ik nog "laat die zwarte mooi lopen". Maar eigenwijs toch nog weer foto's gemaakt met als resultaat dat er waarschijnlijk geen naam aan verbonden kan worden ;D
Ik had verstandiger moeten zijn.
Uw bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

beetlestitch

uit de familie der harpalidae dus ophonus harpalus in die richting. het gefotografeerde ex is een mannetje vanwege de 4 verbrede voortarsen. dit is een kenmerk voor harpalidae vandaar mijn idee. groeten toon.
Toon Keukelaar

Corryabbink

Citaat van: beetlestitch op oktober 09, 2009, 10:05:48 AM
uit de familie der harpalidae dus ophonus harpalus in die richting. het gefotografeerde ex is een mannetje vanwege de 4 verbrede voortarsen. dit is een kenmerk voor harpalidae vandaar mijn idee. groeten toon.

Hallo Toon,
Bedankt. Het kenmerk van de verbrede voortarsen kende ik niet evenals zoveel andere kenmerken me niet bekend zijn. Het wordt tijd dat ik me een goede tabel of iets van dien aard aanschaf.
Overigens puilt mijn kast al uit van alle determinatielectuur.....
Ik zal de harpalidae eens bekijken misschien kom ik nog tot een soort al lijkt me de kans klein.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Ik kom op Anisodactylus binotatus.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

beetlestitch

#6
het zou zeer goed mogelijk zijn maar de kenmerken zijn niet allemaal goed zichtbaar zoals de aan-af wezigheid van beharing op de tarsen de lengte verhouding van het eerste tarslid van de achtervoet de bestippeling van het halsschild enz. dus wordt dit toch cf. maar de richting waarin je zoekt is goed maar zonder de kever kun je in zulke gevallen met sterk op elkaar lijkende soorten van een plaatje nooit een zekere diagnose stellen vandaar er zeer vaak spec. danwel cf. bij komt. op de onderste foto is wel de rode vlek op de kop te zien vandaar dat a. binotatus zeer waarschijnlijk is. groeten toon.
Toon Keukelaar

Corryabbink

#7
Dag Toon,
De kenmerken die jij noemt kan ik allemaal controleren. Ik heb nl. heel veel foto's van deze kever.
Daarom durf ik ook te beweren dat het Anisodactylus binotatus betreft.

De kever heb ik rond het middaguur weer losgelaten omdat naar mijn idee de determinatie rond was.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

beetlestitch

Toon Keukelaar

Corryabbink

Citaat van: beetlestitch op oktober 09, 2009, 15:51:12 PM
o.k. groeten toon.

Toon bedankt :duim: Zonder jouw hulp was ik nog nergens.........

Ik kan er nog aan toevoegen dat de kever op 2 meter afstand van mijn poel zat. De biotoop klopt dus ook volledig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"