Huidjescursus...

Gestart door Gert Veurink, oktober 08, 2009, 22:19:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

mijn dank voor de vele bedankjes! erg goed te horen dat velen van jullie tevreden zijn over het resultaat. het is toch altijd spannend, zo'n eerste poging. ik hoop dat een ieder fanatiek het veld in duikt het komend seizoen. ik verwacht veel nieuwe topics op het huidjesforum! :duim:
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ArjenDrost †

Citaat van: ewoudploeg op februari 14, 2010, 20:53:37 PM
ik verwacht veel nieuwe topics op het huidjesforum! :duim:


Hoezo?? We zouden het nu toch zelf moeten kunnen?? ;)

ewoudploeg

Das ook stom van me, je hebt gelijk. Althans, dat was de bedoeling van de dag he  :P . Laten we het dan zo zeggen: ik verwacht veel topics met leuke huidjesvondsten. Wie bijvoorbeeld vindt het eerste mercuur-huidje van ons land...? Overigens goed te herkennen aan onder meer de zeer korte prokten, om nog even een tip mee te geven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Nu alles flink is gezakt en jullie allemaal de boeken nog eens goed door hebben kunnen nemen een vraag van mijn kant: Hebben jullie nog verbeterpuntjes die we kunnen meenemen in een volgende huidjesdag? Ik heb begrepen dat door sommigen de "wetenschappelijke terminologie" als lastig is ervaren. Daarnaast zou het Engels en Duits een obstakel hebben gevormd. Helaas is op dit moment sowieso aan het laatste niet veel te doen. Nederlandse determinatieliteratuur bestaat (nog) niet... :'( ... Afijn, mochten jullie nog ideen hebben, dan hoor ik (en vast de medeorganisatoren evenzo) dat graag.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Ben voor de IWG-KNNV-Groningen een huidjesavond aan het voorbereiden (begin april), maar pak e.e.a. heel anders aan (als je jouw presentatie als top-down zou kunnen bestempelen, doe ik het juist bottom-up). Kom daar nog wel op terug.

De wetenschappelijke terminologie is niets aan te doen, hoort er bij. Taxonomie begint nu eenmaal bij herkenning van de onderdelen. En zoveel zijn dat er nu ook niet, met een paar aan de kop, de poten, en de achterlijfshangselen kom je een heel eind. (En alsjeblieft niet in de vertalings-val trappen, betekent alleen maar dat mensen uiteindelijk veel meer begrippen moeten leren).

Nederlandse literatuur (zoals jeugdbondstabellen) is er altijd geweest, maar bijna niemand heeft die (ik in ieder geval niet). Maar een nieuwe tabel maken moet niet zo'n groot probeem zijn met de kennis nu aanwezig.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Citaat van: ewoudploeg op februari 25, 2010, 14:31:35 PM
Nu alles flink is gezakt en jullie allemaal de boeken nog eens goed door hebben kunnen nemen een vraag van mijn kant: Hebben jullie nog verbeterpuntjes die we kunnen meenemen in een volgende huidjesdag? Ik heb begrepen dat door sommigen de "wetenschappelijke terminologie" als lastig is ervaren. Daarnaast zou het Engels en Duits een obstakel hebben gevormd. Helaas is op dit moment sowieso aan het laatste niet veel te doen. Nederlandse determinatieliteratuur bestaat (nog) niet... :'( ... Afijn, mochten jullie nog ideen hebben, dan hoor ik (en vast de medeorganisatoren evenzo) dat graag.

Als de taal een probleem is kan ik voor de volgende wel wat uidrukkingen op een rijtje zetten in een tabel in drie talen of zo; lever maar aan welke uitdrukkingen je nodig hebt. Een A-viertje voor zo'n cursusdag kan net even helpen misschien (zonder dat we álles gaan vertalen en zoals Dolf zegt, mensen al die uitdrukkingen uit het hoofd moeten kennen...)

Stuur maar 'n pm of zo als zo'n A-4tje gewenst is.

Groet,
Nick W

Gert Veurink

#156
Citaat van: ewoudploeg op februari 25, 2010, 14:31:35 PM
Afijn, mochten jullie nog ideen hebben, dan hoor ik (en vast de medeorganisatoren evenzo) dat graag.

Hoor ik inderdaad ook graag. Daarbij kan ik al wel vast meegeven dat de cursus/workshop herhaald zal worden in NVL-verband. Waarschijnlijk aan het eind of kort na het seizoen, bijvoorbeeld in november.
Ewoud is bereid gevonden daar weer de presentatie te doen. Jullie ideeën kunnen natuurlijk verwerkt worden. Ook kunnen jullie komend seizoen natuurlijk veel verzamelen en kunnen we aan zelf meegebrachte huidjes dan ook de nodige aandacht geven.
groet!
Gert Veurink



nick w

Inderdaad misschien leuk, iets meer tijd nemen en mensen ook hun eigen huidjes nog een keer onder de binoc laten leggen als ze dat willen en daar begeleiding in geven. Wat mij betreft was 't verder prima.

Vriendelijke groet,
Nick W

ewoudploeg

Dolf, je maakt me nieuwsgierig met je bottom-up/top-down verhaal. Kun je een tipje oplichten van de sluier? Ik heb namelijk mijn best gedaan op de bodem te beginnen en naar de voet van een berg toe te werken. De berg van enge termen en vage kenmerken ben ik denk ik nog niet al te hoog beklommen. Uit jouw opmerking lees ik dat ik wel op de top (van deze berg) begonnen ben?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton E.

Ewoud, volgens mij ben je niet aan de top begonnen. Het feit dat er wetenschappelijke termen zouden komen daar was ik al van uit gegaan toen ik naar de huidjesdag kwam, maar ik heb dit niet als moeilijk ervaren. Zelfs voor een redelijke beginner zoals ik mezelf beschouw heb ik daar geen probleem ervaren, dus ik ben ook benieuwd hoe Dolf dit gaat aanpakken. Mijn suggestie zou nu zijn om de dag iets langer te maken waardoor deelnemers hun eigen huidjes kunnen (laten) beoordelen. Voor het overige vond ik het een goede opzet en blijf vooral bij de aanwezige wetenschapen ga niet gekunsteld vernederlandsen.

Ton

Goyatlah

Ik kom er in ieder geval tegen over Ewoud (en Gert en Ronald) op terug, of dat hier op het forum is, denk ik eigenlijk niet.

@Nick: er staat een begrippenlijst in H&S, maar die is dermate omslachtig dat ik er zelf niet doorheen kom.
Woordenlijstje moet in ieder geval bevatten:
richtingswoorden (caudaal, lateraal, de hele reutemeteut),
namen van o.m. de volgende onderdelen: labium, poten, achterlijfsaanhangselen,
begrippen als setae, etc.
Btw je boekje ligt hier en neem ik mee naar Zwolle.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

@lijst vertalen: Dolf, dank, ik ga ernaar kijken. Ewoud/Ronald: hebben jullie aanvullende/specifieke wensen voor een uitdrukkingenlijstje in drie talen?

@boek: Kreeg vandaag het boekje van Orr binnen, mooi ding, handzaam en behoorlijk compleet, tot en met de huidjes in een aantal gevallen. Bedankt, ook voor die andere, en tot Zwolle!

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Hier heb ik helemaal niet over nagedacht. Als je het goed wilt doen, zul je denk ik een hele lange lijst termen moeten gaan vertalen. Ik zou het persoonlijk handiger vinden als belangstellenden wat zelfstudie zouden doen. Ik denk dat dan een lijstje bijna overbodig te noemen is. Of ben ik erg optimistisch? Sowieso over de bouw van insecten (dus ook libolarven) is bijzonder veel geschreven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

ik heb voor mezelf gelukkig behoorlijk kunnen omzeilen dat ik veel wetenschappelijke termen nodig heb. maar mocht ik straks niet meer begrijpen waar het huidjesforum over gaat dan kom ik bij je hoor Nick  ;)

groeten, Ronald van Seijen

nick w

Dank je wel Ronald  ;D :duim:

Groet,
Nick W