Monaphis antennata een Uitdaging

Gestart door ad sonnemans, oktober 08, 2009, 20:18:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

ad sonnemans

Van dit genus (Monaphis) is er maar een in de wereld.

Zeer aparte luis.

De ongevleugelde vrouwtjes zijn groen, de mannetjes zijn roodachtig. de antenne is zwart en is opvallend dik en met enige fantasie doet dit denken aan een boktor antennes, de antennes zijn langer dan het lichaam. Deze luizen leven solitair en zijn alleen te vinden op de bovenkant van het blad van Ruwe berk  (Betula pendula) en dan vrij dicht tegen de hoofdnerf.

Deze soort staat nog niet in het Nederlands Soortenregister en staat in de Fauna Europaea vermeld als abscent in the netherlands. Ik heb de soort nu van enkele locaties in Brabant en Limburg.

Ik ben dan ook benieuwd of iemand anders  deze soort zal vinden. Ik zie verschillende berkenwantsen voorbij komen dus ruwe berk wordt wel bekeken. vergis je niet het is lastiger dan je denkt zeker omdat ze solitair zitten. Een tip van mijn kant, ik vind ze meestal op berkenstruikjes waarvan je in eerste instantie denkt,  daar kan niets op zitten zo slecht is het blad.

Je kunt je niet vergissen met de determinatie van deze luis, echter een foto bij de waarneming is wel gewenst


Op beide foto's onvolwassen mannetje, vlak voor de laatstste vervelling naar Alate male  (gevleugeld mannetje).
groet,
Ad Sonnemans

Maico Weites

Hebben ze ook nog een voorkeur voor berkjes op bepaalde plekken?
Bijv. in bos, heide etc?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ad sonnemans

Even mijn aantekeningen er op nagelezen.

Bijna al mijn vondsten op kleine struikjes en of boompjes (alleen Ruwe berk,  Betula pendula), logisch eigenlijk, deze laten zich beter afzoeken dan grote bomen

Bosrand of heide maakt niet zo'n verschil. Struiken of bomen die wat in de luwte staan en redelijk zon beschenen zijn maken goede kans.
groet,
Ad Sonnemans

ad sonnemans

foto vrouwtje, groen
groet,
Ad Sonnemans

JohnvR

Vandaag wel een andere luis op berk gevonden in Alkmaar.

ad sonnemans

groet,
Ad Sonnemans

JohnvR

Helpt het nog als ik deze onder de  :micro: leg of blijft het ook dan een sp.?

ad sonnemans

 :micro: mits je een microscooppreparaat maakt zou het kunnen, dit is bij bijna alle bladluizen de enige oplossing,

en je hebt determinatie werken nodig van bijvoorbeeld Ole E. Heie en Blackman, R. L, and Victor Frank Eastop. Aphids On the World's Trees

In beide werken gaat determinatie op basis van microscooppreparaten.

Ik denk Euceraphis sp. is de enigste oplossing
groet,
Ad Sonnemans

JohnvR

Ik vond vandaag nog een luis op berk, deze in de duinen bij Bergen. Is het ook een Euceraphis sp.?

ad sonnemans

groet,
Ad Sonnemans

gerples

Vorige herfst bewust uitgekeken naar deze luis, maar niet gevonden. Vandaag heb ik ze toevallig gevonden, in Bennekom.
met vriendelijke groet,

Chris Geris