Hoofdmenu

mooie blauwe

Gestart door GerardL, juli 04, 2006, 19:05:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,


Had deze al een naam gegeven: maar had toch graag een bevestiging.

Is dit de  Berkebladroller - Byctiscus betulae ?

Alvast bedankt.


Grtzzzz

Gerard

gardensafari

Snuitkevers zijn niet eenvoudig, dus ik doe alleen maar een suggestie en zeg niets met zekerheid. Deze doet denken aan Liparus dirus.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Het is Byctiscus betulae (Rhynchitidae) en dat is niet de berkenbladroller want dat is Deporaus betulae ...

Theodoor

GerardL

Dankjewel Hans en Theodoor,


Het is dan wel Byctiscus betulae alleen de Nederlandse naam moet dan waarschijnlijk Berkensigarenmaker zijn.

Met de naam Rhynchitidae kom ik al zelf een heel stuk verder, en kan dan ook veel beter zoeken,

Bedankt Theodoor en Hans,


Grtzzzz


Gerard

Th.Heijerman

Byctiscus betulae komt in de literatuur onder verschillende Nederlandse namen voor: grote sigarenmaker, berkenbladroller, berkensigarenmaker, blauwe berkenbladroller, sigarenbladroller, en sigarenroller.
Deporaus betulae staat bekend als: berkensigarenmaker, berkenbladroller, berkenbladrollersnuittor, berkensnijdertje, blauwe berkenbladroller, kleine sigarenmaker en zwarte berkenbladroller.
B. betulae is een polyfage soort en leeft op diverse loofbomen, vooral op Populus-soorten.
Deporaus betulae is eveneens polyfaag, vooral op berk, maar ook op eik, hazelaar, els ...
Conclusie: de Nederlandse namen stichten alleen maar verwarring.

Theodoor