Wat is dit?

Gestart door Homer, oktober 07, 2009, 20:13:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Homer

Enkele dagen geleden in Turkije deze maretak achtige plant met roze plakkerige besjes gezien. Leek schijnbaar los op ander plant te leunen.
Weet iemand de naam toevallig? :huh:

Dank

Datura

Volgens mij een Ephedra soort, geen idee welke soorten ze allemaal in Turkije hebben....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Homer

Dank je wel Kim.  :duim:
Lijkt me inderdaad een Ephedra soort.
Dacht zelf aan Ephedra fragilis.

Groet, Homer!

Jan Essink

Het enigste wat er een beetje op lijkt is Pistacia atlantica.
Er bestaat een boek Flowers of Turkey van Gerhard Pils helaas geen ISBN nummer

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Datura

Ehhhm had je de reacties al gelezen Jan? Zoja, kun je aangeven waarom het GEEN Ephedra is?  :rolleyes:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jan Essink

Ja, heb ik vandaar dat ik reageer.
In Turkije komen 2 Ephedra's voor n.l. E. campylopoda en E. major

bron aangegeven boek

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Datura

Prima natuurlijk, maar het is toch een Ephedra :). Pistacia heeft andere vruchten.
Voor een duidelijk plaatje van Ephedra vruchten (wel een andere soort waarschijnlijk) zie bijvoorbeeld http://www.conifers.org/ep/ep/aphylla5.jpg
overeenkomsten lijken mij duidelijk. Ephedra wordt in het Nederlands ook wel Zeedruif genoemd, de vrucht heeft ook wel iets weg van een druif.

Het boek wat je noemt Jan heb ik niet persoonlijk, maar het lijkt me vrijwel onmogelijk om de hele turkse flora in 1 boek te vatten. En als je de atlas van de Flora europaea bekijkt staan er in Europees Turkije iig stippen van E. major en en E. distachya en lijkt het op zijn minst waarschijnlijk dat E. fragilis ook aan de kust van Aziatisch turkije voorkomt (deze soort komt op de Griekse eilanden wijdverspreid voor). Maar ik weet dus niet welke soort Ephedra het is, maar ik ben wel zeker dat het een Ephedra is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides