Wat is dit voor beest?

Gestart door jah wise, oktober 07, 2009, 10:29:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

jah wise

Afgelopen augustus gefotografeerd in Oostenrijk (Jochberg, Tirol)

lengte: ± 7-10cm  breedte: ± 1-1½cm







Ik heb al veel rondgesurfd op internet, boeken er op nageslagen, maar ik krijg 'm niet gevonden.
Heeft iemand een idee?

blaauw7

Volgens mij moet je bij een larve van een wapenvlieg zijn
Groeten,
Dick Belgers

jah wise

Ik denk van niet, deze kroop (kronkelde) over het asfalt en rotsen. Larven van de wapenvlieg leven in het water. (zie beschrijving hieronder)

Wapenvliegen zijn met hun veertien tot zestien mm. doorgaans duidelijk groter dan kamervliegen. In Europa komen nog een honderdtal andere soorten voor. Ze zijn zwart en geel of metaalachtig gekleurd. Het brede, platte lijf steekt zijdelings onder de samengevouwen vleugels uit. Hun 'wapen' is een stekel op het einde van het borststuk.
De meeste wapenvliegen voeden zich met stuifmeel van bloemen en nectar, heel wat soorten ook met mest. Ze verblijven graag in de buurt van water. Daar ontwikkelen zich de larven. Jeugdstadia : de spoelvormige larven worden tot vijftig mm. lang en hangen, als het om waterbewoners gaat, met een harenkrans van hun adembuis aan het wateroppervlak. Ze grazen wieren van stenen en waterplanten.

Bedankt voor het meedenken, maar ik wacht weer met smart op de volgende poging.

blaauw7

Ik blijf bij een wapenvlieg! Ze moeten toch ook een keer uit het water om te verpoppen! Maar ja wie ben ik? :-\
Groeten,
Dick Belgers

Violet (en Remco)

#4
Dag Jah (?)

Kijk hier eens http://www.trouwcommunities.nl/groen/interactief/vraag-en-antwoord/1531.html
Of hier http://www.ahw.me/p1/wapenvlieglarve007b.html

Ik ben absoluut geen kenner, maar ik zie wel enige gelijkenis met de optie van Dick  ;)

Groetjes,

Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

jah wise

Jullie hebben me overtuigd. Bedankt allen

David Tempelman

nog nooit een wapenvlieglarve zo zien wandelen, maar wat kan het anders zijn? kortom eens met Dick
met vriendelijke groet,
David