pseudoschorpioen?

Gestart door JohnvR, oktober 06, 2009, 16:36:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanochtend in het duin bij Castricum vond ik onder een stuk hout een diertje, waarvan ik dacht dat het wel eens een pseudoschorpioen zou kunnen zijn. Dat is iets wat ik altijd nog een keer mee wilde maken, dus feest  :angel:. Daarna de vraag wat voor eentje dan. Als ik in het soortenoverzicht kijk, dan lijkt deze op Mosschorpioentje - Neobisium carcinoides.

barebigfoot

gefeliciteerd met je 'special arachnid' ik kijk er ook naar uit!
Lijkt mij ook een pseudoschorpioen!
Leuke waarneming!
Uwe

JohnvR

Zijn pseudoschorpioenen zo van foto te determineren of met andere woorden, kan van dit exemplaar gezegd worden wat de soort is, wellicht een Mosschorpioentje - Neobisium carcinoides?

mberg

Heren,

Neobisium carcinoides (vroeger N. muscorum) is de meest algemene pseudoschorpioen van Nederland. Met een enkele uitzondering daargelaten zijn pseudoschorpioenen niet van een foto te determineren. Er komen meer Neobisium-soorten voor in Nederland en deze zijn niet uit te sluiten. Maar gezien de algemeenheid van N. carcinoides kun je hem als zeker wegzetten.

Het zeven van naaldstrooisel (vooral Pinus) is vaak een goed emethode om pseudoschorpioenen te vangen. Maar pas op! Ze zijn nogal klein (enkele mm-ters).

Woon je in de buurt van de duinen, kijk dan eens in de pollen van helm, op de laaste duinenrij.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging