Vossendrol? (op Ameland)

Gestart door Hinko, september 20, 2009, 23:26:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Vandaag op Ameland een aantal 'drollen' gevonden waarbij verschillende mensen uit ons gezelschap dachten aan een vossedrol. Ze zijn gepunt en er lijken haren en veren uit te steken. Is dit echt een vossendrol?
mvgr, Hinko

wimtegels

Hoe rook dat geval? Naast haren en veren zit er stront in een drol. De afbeelding doet mij niet meteen aan een vossedrol denken. Kan het ook een braakbal zijn?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Hinko

het waren volgens ons echt drollen. Hierbij de hele foto. Niet aan geroken of aangeraakt.
mvgr, Hinko

wimtegels

Uitpluizen en ruiken wil wel eens helpen.
Ik kan niet een twee drie zeggen wat het is. Ze lijken me echter vers. Dan stinkt een vossendrol naar een niet schoongemaakte kennel.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

Ze lagen op een paadje (over de kwelder)
mvgr, Hinko

Jeroen Nagtegaal

En lag het pad hoger dan de rest, dit omdat Vos vaak zijn keutel op een iets hoger punt legt (bijv Molshoop)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Hinko,

Het lijken mij braakballen. De ballen zijn wat te dik voor keutels en ik had dan ook verwacht dat de keutels op het gras zouden liggen en niet half eronder. Kortom, mijninziens géén vossen-keutels.

Groet,
Maurice

Lampe

Tja.. Mijn inziens is het onzeker. Kan braakbal zijn maar ook drol.
Wel moet ik even duidelijk maken dat een vossedrol lang niet altijd op een verhoging ligt!!!!
Dit kun je dus niet als definitief determinatiemiddel gebruiken. Over het algemeen worden vossendrollen vaak op een verhoging gevonden, zo kun je het beter stellen.

Veel braakballen zijn met slijm bedekt, waardoor ze makkelijker de slokdarm kunnen passeren.
Dit slijm zorgt er ook voor dat de braakballen niet uitelkaar vallen.

Als je de foto's bekijkt zou je kunnen zeggen dat de buitenkant van de "dingen" op de foto glad zijn van opgedroogd slijm maar dit is ook weer niet overduidelijk.

Dat een vos misschien alleen erg droog voedsel heeft gegeten en dus een uitwerpsel in kleinere stukken maakt, kan hier ook van toepassing zijn.

Wat betreft de braakballen. Bij hun passage door de slokdarm krijgen braakballen hun uiteindelijke vorm. De diameter van de slokdarm is daarom bepalend voor de dikte van de braakbal. De doorsnede van de braakbal is dus een ontzettend belangrijk determinatiekenmerk.

Die mis ik dus als extra info bij de foto's.

Door de voedselsoorten te analyseren is veel informatie te verkrijgen over de voedselkeuze en hiermee kun je dus ook weer een aantal soorten weg kruizen of juist niet.

Ook dit mis ik bij de foto's.

Daarnaast is de geur ook een onmisbaar determinatiekenmerk.

Over het algemeen produceren vogels twee braakballen per dag. Meestal uitgebraakt voordat een vogel wegvliegt om voedsel te zoeken of te jagen. Hoeveel delen vond je?

Ook vind je braakballen meestal bij bomen, paaltjes, langs bosranden enz. Waar vond je deze?

Alhoewel ik zeg dat dit best vossendrollen kunnen zijn vind ik dat, vanwege het tekort aan info, je gewoon onzeker moet zeggen.

Probeer dus altijd zoveel mogelijk info te verkrijgen, soms is dat niet altijd even leuk.

Grootte/diameter
Vindplaats zo gedetailleerd mogelijk
Geur
Voedselresten

Zo maak je een eventuele determinatie makkelijker.
Vriendelijke groet,

Nico

Hinko

#9
Vindplaats: paadje over de kwelder. Een van de weinige plekken met lage begroeiing. Niet specifiek hoger of lager dan de omgeving.
formaat: hondendrol. Meestal in 2 delen
Geen paaltjes of bomen/struiken in de buurt.

Vossen horen niet op Ameland voor te komen maar misschien dat na Vlieland er ook op Ameland vossen losgelaten zijn. Dat lijkt me voor de beheerders wel van belang. Vandaar dat ik 'em op het forum heb gezet.
mvgr, Hinko

Lampe

Tja vossendrol of braakbal van een uilensoort..
Misschien velduil? Of komt er nog een andere grote uilensoort voor op ameland?
Vriendelijke groet,

Nico

ecotex


Begrijp dat het formaat honden drol genoemd is,braakbal Velduil lijkt mij dan niet alhoewel de opgedroogde slijmlaag wel iets aangeeft. 
Zoeken die drollen,Ballen, actie! Wadden Vossen zitten wij niet echt op te wachten toch!?
Wie is er in de gelegenheid aldaar om op pad te gaan en,
zal er ook een Vos vanaf Groningen/Friesland Ameland bereikt hebben?.

Groet Kees 

Hannie Luijten

Stomme vraag misschien, maar is het niet zo dat roofvogels hun (vogel)prooi plukken, dus de veren niet mee opeten, of geldt dat niet voor alle roofvogels ? In deze "drollen" zitten duidelijk veren, en in dat geval zouden het dus geen braakballen zijn.  :-\   :huh:
Groet, Hannie