éénpootstatief

Gestart door MarjoSmeets, oktober 06, 2009, 16:15:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Wie heeft ervaring met het gebruiken van een éénpootsstatief? Ik loop er al een tijdje over te denken, nu ik steeds meer met insectenfotografie bezig ben en toch merk dat mijn handen niet meer zo vast zijn als vroeger. Een gewoon statief vind ik gewoon heel lastig, het duurt gewoon "eeuwen" eer je zo'n ding goed hebt staan en die tijd heb je niet als je ineens ergens een insect ziet, dan moet je direct kunnen reageren anders is ie al weg. Dat geld natuurlijk ook voor andere beesten. Bovendien vind ik zo'n normaal statief ook onhandig om mee te nemen. Ik kan me echter niet echt voorstellen dat een éénpootsstatief veel stabiliteit geeft, volgens mij blijft er toch nog veel ruimte om te wiebelen, je hebt immers maar één poot, dat kan toch niet stabiel zijn, dus wat heb je er dan aan? Iemand die me iets wijzer kan maken?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Rene de Ruijter

Voor een monopod stabiel redelijk stabiel te houden moet je zelf ook stabiel staan,dus rechtop
of op je knieen(insect bijv. op borsthoogte wordt dan al lastiger!) .
Let dus op dat je niet een te kort statief aanschaft en ook dat ie in uitgeschoven toestand niet gaat knikken op de overgangen.
Verder moet je doorgaans ook nog een balhoofd met een klikplaat erbij kopen om snel de camera te kunnen monteren.
Door dat balhoofd wordt het verschil in gewicht tussen een eenpoot en een driepoot niet zo groot !
Geef zelf toch de voorkeur aan een driepoot,omdat deze met ingeklapte poten ook nog wel als eenpoot bruikbaar is!
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

MarjoSmeets

#2
Bedankt voor je snelle antwoord Rene! Dit geeft toch inderdaad aan wat ik ook al dacht, als je zelf niet echt stabiel bent, dan heb je niet veel aan zo'n monopod. Bovendien zal het met mijn lengte van 1.86m lastig zijn om een passend statief te vinden. Rechtop staan voor stabiliteit zal er dan bij mij niet inzitten  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

Het is aan te raden, ik wil mijn eenpoter niet meer missen. Ingeschoven zit die altijd aan mijn camera vast. een statief brengt wel meer kwaliteit, maar wat als je beestje van bloem naar bloem vliegd- dan is de eenpoter de beste optie. als je hem met een hand stevig op de grond zet en je gebruikt een afstandsbedienig voor je onspanner ca. 15 euro heb je bijna dezelfde kwaliteit dan met statief zonder draadonspanner!
Gewon doen!
Uwe

Corryabbink

Inderdaad gewoon doen!
Ik zou er wel een balhoofd opnemen dan ben je niet zo beperkt in de beweging.
Overigens zit je met insekten vaak niet zo hoog..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rene de Ruijter

Afstandbediening erbij is een goede tip,maakt jou en je statief ook weer stabieler !! :duim:
Zelf heb ik een Manfrotto 681b,is 160cm hoog en daarbovenop komt dan nog je camera en
daartussen eventueel nog een balhoofd.
En dan kan je van je lengte nog de afstand van je kruin tot je ogen aftrekken. :blink:
Ben zelf 1m83 en dit statief is groot genoeg en te koop voor gemiddeld 55 euro,onder andere bij bijv.
Foka of Konijnenberg.
Hier nog een engelstalige link over een goed gebruik van de monopod:
http://www.nikonians.org/monopods/what_monopod_3.html

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Platbuik

Ik ben stuk van de Manfrotto 222  JOYSTICK HEAD; werkt prima op de monopod  :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

wijnands

Ik heb zelf een redged 1 poot met een simpel neigkopje van calumet's eigen merk erop. Prima te doen met mijn 2 meter en ik was voor nog geen 6 tientjes klaar. PRettige aan deze eenpoot is dat je niet met klemmetjes loopt te rotzooien maar de poot draait en uittrekt.

Groeten,
Jeroen Wijnands

MarjoSmeets

#9
Bedankt voor jullie reacties! Is handig nu zo voor de feestdagen!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

wijnands

Weet niet waar je ergens zit maar in het westen heeft Foto Booms in Amsterdam een uitgebreid assortiment en scherpe prijzen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

MarjoSmeets

Dat is een heel eind bij mij vandaan! Ik woon in Duitsland, ca 2 km van de Nederlandse grens bij Sittard/ Limburg ;D Maar toch bedankt voor je tip!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

frankw

Citaat van: wijnands op november 12, 2009, 11:57:16 AM
Weet niet waar je ergens zit maar in het westen heeft Foto Booms in Amsterdam een uitgebreid assortiment en scherpe prijzen.

Ach je hebt ze al vanaf € 15,- dus om daar nou voor op koopjes jacht te gaan  :angel:

J&L

Jeroen krijgt volgens mij geld of korting voor deze reclame.  ;)

wijnands

Nah. Jeroen heeft het een beetje gehad met het overgrote deel van de nederlandse fotowinkel medewerkers. Jeroen vind 't zo speciaal als 'ie een keer wel goed geholpen wordt dat daar wel een beetje sluikreclame tegenover mag staan.
Groeten,
Jeroen Wijnands

J&L

#15
Hoi Jeroen en allen,
Zelf heb ik ook wel eens in een winkel gestaan om een camera te kopen en dat dan de verkoper tegen je zegt:U weet er nog meer van dan mij hahaha.Dus kijk en haal info van bijv. internet wees dus op de hoogte alvorens te kopen.
Ja dat is in A'dam een goede zaak weet ik uit ervaring en je hebt een mooi merk...ja ook uit eigen ervaring.

frankw

#16
Dan moet je naar een goede fotograaf toe gaan..

Weet je hoe moeilijk het is voor een verkoper om maar de hele dag dat gezeik over die kutprijs aan te moeten horen? Of mensen die zich aan het 'orrienteren' zijn... (op de prijs ja!) Daarom ben ik er ook mee gestopt haha :angel:

Ik kan je overigens zo een rijtje fotozaken opnoemen die een prima service leveren en ook kennis in huis hebben. Je kan er zelfs bijna van uit gaan dat de zaken die er nu nog zijn (nog maar over 20-50% van 10 jaar geleden) het wel goed doen/kunnen, anders waren ze allang failliet geweest.
Overigens kan het ook zo zijn dat ze vast zitten aan een huurcontract en dat ze er daarom nog zijn, maar dat zie je snel genoeg in de winkel.  ;D

edit: dit is overigens niet zo lomp bedoeld als het misschien overkomt. :duim:

J&L

Hoi Frank,

Nou ik koop een dure camera niet via internet ik wil hem zien en goede uitleg.(ja dat is ook op internet te vinden)
Dus als ik dan naar de winkel ga verwacht ik goede uitleg en knowhow van de verkoper en zeker nu het slecht gaat met de verkoop,dan juist zou ik mijn best doen om een klant te behouden.
Jammer voor je het lijkt mij wel mooi om in zo'n zaak te werken al was het alleen al om de kortingen! ;)