Hoofdmenu

Brede orchis

Gestart door A. Soeting, oktober 05, 2009, 22:34:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Dit zouden beiden foto's van de brede orchis moeten zijn. Gemaakt nabij de Val Grevelingen op 17 mei 2009. Ik twijfel echter omdat ik de lichte toch wel erg afwijkend vind, geen breed blad, geen spikkels de kleur van de bloemen en ook de vorm van de bloemen vind ik anders. Zij stonden door elkaar. De paarse is volgens mij wel de brede orchis.

Lida

markmeijrink

Dag Lida,

klopt nr. 1 is idd Brede orchis. De tweede foto betreft m.i. een Vleeskleurige orchis en waarschijnlijk de Vleeskleurige duinorchis (duinvariant). Op de lip ontbreekt wat pigment vandaar dat de tekening nauwelijks zichtbaar is.

M.v.gr. Mark

A. Soeting

Beste Mark

Vleeskleurige orchis??? Die ken ik wel, maar deze heeft veel lila,  een van de lippen bovenaan heeft wel tekening. Ik doe hier een foto van een vleeskleurige bij die ik op Vlieland maakte.

markmeijrink

#3
Beide Vleeskleurige duinorchis m.i. De foto op Vlieland is daar een mooi voorbeeld van. De kleuren variƫren sterk bij Handekenskruiden (Dactylorhiza). Wel is een soort range, zo heeft de lip van individuen van de Brede orchis altijd een relatief donkere magenta, roze basiskleur. De Vleeskleurige (duin)orchis hebben beiden een relatief lichte basiskleur variƫrend van rozeachtig wit tot (licht)roze. Het honingmerk (lijntjes en lusjes po de lip) bestaat uit een donkere kleur zodat dez contrasterend wordt. Pigment zorgt ervoor dat deze zichtbaar is. Soms komt het voor dat bepaalde pigmenten geblokkeerd worden b.v. geheel donkere lip (als de verf van het honingmerk is uitgelopen) dit noemt men een "hyperchroom exemplaar". Bij geheel witte bloemen worden meerdere pigmenten geblokkeerd en ontbreken vlekken op de bladen en op de lip, dit noemt men een "hypochroom exemplaar". Daartussen is alles mogelijk, jouw foto is daar een voorbeeld van.

Als voorbeeld heb ik afbeelding van een hypochroom en hyperchroom exemplaar van D. maculata bijgevoegd




M.v.gr. Mark

A. Soeting

Bedankt Mark

Dat een vleeskleurige orchis er zo afwijkend uit kan zien. Die Handekenskruiden zijn toch al zo moeilijk. Dit maakt het nog moeilijker. Die hele paarse is schitterend.

Lida