Hoofdmenu

Cameraria ohridella

Gestart door acherontia, oktober 04, 2009, 21:31:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

De laatste dagen zitten er steeds allemaal "Tymootjes" op het keukenraam zodra we daar het licht aan hebben. Afgelopen zaterdag zaten er ook overdag nog een aantal copula's op het raam en heb ik er eentje op een stuk schors gezet om te fotograferen. Volgens mij is het Cameraria ohridella, dat is opmerkelijk omdat er geen paardekastanje in de directe omgeving staat, daarentegen heeft die soort zich zo snel verspreid/uitgebreid de laatste jaren dat zwerflustig gedrag goed past. Ik hoop dat iemand de determinatie kan bevestigen.

Groeten,

Jeroen

Elachista

 ;D

Die Tymootjes zijn hier anders goed bezig, je had vast ook je ramen beslagen.

Afgezien de straatnaam, groeit er veel kamperfoelie? Want het is Phyllonorycter trifasciella, die nogal op ohridella lijkt.
Groet,
Tymo

acherontia

En ik heb naast de keuken een fikse kamperfoelie staan....... en kende daar alleen de overwinterende vlindertjes van Alucita hexadactyla in de schuur van. Leuk dat er nog een soort het goed doet in onze tuin.

Jeroen


acherontia

Grrrr ik ga dus al de mist in met micro's met een "groene herkenbaarheid". Wellicht voor Microlepidoptera een idee om in de toekomst gelijkende soorten te benoemen, leken en beginners als ik, die in eerste instantie determineren door middel van een vergelijkend plaatjesonderzoek, zouden daar enorm mee geholpen zijn.... Ik besef dat het wel een berg werk is...... Ik vind nog steeds dat de afbeelding van bijvoorbeeld Sifra op ML van ohridella behoorlijk veel gelijkenis toont met "mijn" beesten. Maar trek je determinatie uiteraard niet in twijfel.

Jeroen


Ben Kruijsen

van mij mag Cameraria ook op "oranje" gezien de m.i. behoorlijke gelijkenis met Phyllonorycter kleemanella en P. froelichiella, die overigens wel op "oranje" staan. Ik ben er ook een keer flink de mist mee ingegaan.

Sifco

#5
Ik heb het zojuist verwerkt op de website. Zelf vind ik ohridella toch echt anders dan andere soorten dan Phyllonorycter trifasciella, tristrigella, froelichiella en emberizaepenella. Dit omdat bij deze soorten de zwart en witte dwarsbanden net omgekeerd zijn (bij ohridella eerst een witte dwarsband voor de zwarte) vanaf de apex bekeken. Vandaar dat deze dus op groen stond en de andere op oranje.

Maar als het toch lastig blijkt mag ie van mij gewoon op oranje. Bij deze dus aangepast en gelijk de gelijkende soorten erbij gezet. Hier zijn we overigens al druk mee bezig maar voor de mineerders zijn we er nog niet mee begonnen.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


acherontia

CiteerDit omdat bij deze soorten de zwart en witte dwarsbanden net omgekeerd zijn
En dat was mij dus niet eens opgevallen........ en ik denk dat met mij velen vluchtige plaatjesvergelijkers overheen kijken. Goed om dus op de site te vermelden, maar met zo'n duidelijk verschil mag ie van mij wel weer op groen, ik trap daar niet meer in!

Jeroen

Ben Kruijsen

dat van die volgorde van zwarte en witte banden, zoals Sifra aangeeft, is mij pas opgevallen toen ik de mist inging en Tymo de juiste determinatie meldde. Bij vergelijking zag ik toen ook de omgekeerde volgorde. Kom je voor het eerst met deze soorten in aanraking dan valt die andere zw-wit volgorde waarschijnlijk niet op. Dus enige waarschuwing op ml.nl is nuttig.

Elachista

Die herkenbaarheid is ook vrij vlug gerealiseerd. Het idee was er al sinds het begin, maar het kwam er nooit van. Ik heb dat in een avondje samengesteld, voor zover klopte het aardig - maar van bepaalde mineerders ben ik wat te "lief" geweest en die mogen dus wel op oranje.

De gelijkende soorten is nog niet eens zo'n raar idee. Zoals bij de Bucculatrix-en en bijv. ook de Ypsolopha's (nou ja, en het genus Agonopterix) worden alle gelijkende soorten besproken. De bedoeling was om dat uiteindelijk bij alles te doen, maar dat is geen eitje. Wel voert Sifra veel gelijkende soorten in zag ik, en ik zelf doe zo af en toe een aantekening over het wel of niet determineren op uiterlijk - en wat belangrijke kenmerken zijn etc.
Groet,
Tymo

Sifco

Voor t eerst dat jij lief bent tegen mineerders dan  B)
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Indeed bestaan er wel leukere groepen dan mineerders..
Groet,
Tymo

zakdrager

O ja, welke dan? Mineerders zijn verreweg het leukst. De rest, dat zijn eigenlijk maar lompe reuzen  ;D

Henk

PS Herkenbaarheid is natuurlijk een erg relatief begrip. Maar m.i. zou je trifasciella echt op groen moeten houden. Het is een van de makkelijkst herkenbare Phyllonorycters. Als je die op oranje zou zetten, kan de hele familie wel op oranje of rood.
Maar voordat iets makkelijk is heb je natuurlijk altijd een soort referentie in je hoofd nodig van het type variatie dat je in een familie vindt. Dus m.i. zou je herkenbaarheid moeten definieren in termen van 'binnen de familie relatief goed of slecht herkenbaar'. Je hebt altijd eerst een soort overzichtsbeeld nodig van de familie. Als je voor het eerst naar een familie kijkt heb je dat niet en zijn het allemaal "Chinezen" (nothing intended).

Elachista

CiteerO ja, welke dan? Mineerders zijn verreweg het leukst. De rest, dat zijn eigenlijk maar lompe reuzen

Ik vind het moeilijke tegenwoordig wel leuk: Depressariinae, Gelechiidae, Argyresthia's en Tineidae.
Groet,
Tymo

Sifco

Citaat van: zakdrager
O ja, welke dan? Mineerders zijn verreweg het leukst. De rest, dat zijn eigenlijk maar lompe reuzen  ;D

en zo is het  B)



Citaat van: zakdrager
PS Herkenbaarheid is natuurlijk een erg relatief begrip. Maar m.i. zou je trifasciella echt op groen moeten houden. Het is een van de makkelijkst herkenbare Phyllonorycters. Als je die op oranje zou zetten, kan de hele familie wel op oranje of rood.
Maar voordat iets makkelijk is heb je natuurlijk altijd een soort referentie in je hoofd nodig van het type variatie dat je in een familie vindt. Dus m.i. zou je herkenbaarheid moeten definieren in termen van 'binnen de familie relatief goed of slecht herkenbaar'. Je hebt altijd eerst een soort overzichtsbeeld nodig van de familie. Als je voor het eerst naar een familie kijkt heb je dat niet en zijn het allemaal "Chinezen" (nothing intended).

Misschien wel goed idee, eens over nadenken!
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl