Siberische Sprinkhaanzanger

Gestart door falco, oktober 03, 2009, 21:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Maar even in een nieuw topic, mijn bericht roept misschien wat discussie op...

Ik was een van degenen die vandaag getuige mocht zijn van de surrealistische zoektocht naar de Siberische Sprinkhaanzanger. Ik was ook aanwezig bij de waarneming op de spoorlijn.
Toen de "vogel" daar net was teruggevonden had ik het geluk bovenop de spoorlijn te staan en de "vogel" in kwestie aardig goed te zien terwijl hij aan de linkerkant van de spoorlijn door het zand kroop. Mij is daarbij opgevallen dat deze vogel erg donker was (ook op de buik) flinke onderstaartdekveren had en zijn staart continue tegen de grond gedrukt hield. Op dat moment was ik er van overtuigd dat ik naar de Siberische Sprinkhaanzanger stond te kijken.
Kort daarna zat er ineens een vogel aan de rechterkant van het spoor, die had ik ook vrij snel in de kijker bij deze vogel zag ik vrijwel direct dat het een Winterkoning was.
Zelf kan ik nog niet echt geloven dat ik naar een Winterkoning stond te kijken bij de vogel die links van het spoor zat.
Ik ben benieuwd naar wat anderen gezien hebben toen de vogel links van het spoor zat.

Siberische Sprinkhaanzanger of niet, ik heb me iig kostelijk vermaakt met de uiterst hectische taferelen op de Mavla vanmiddag
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Jaap Dijkhuizen

En ik heb waarschijnlijk naast je gestaan en de vogel op dezelfde manier gezien. Echt een zo'n skulkachtige tegen de grond gedrukt beestje, die donker overkwam en absoluut geen Winterkoning was! Een echte locustella: qua verhoudingen als gedrag. Verder geen details waargenomen (helaas!), wat ook erg moeilijk was in die zandstorm en met een hoge hartslag...
Jaap Dijkhuizen

Chris van Rijswijk

Wat jullie hebben gezien kan ik natuurlijk niet beoordelen. Ik weet wel dat toen de winterkoning vanaf het spoor zich verplaatste naar rechts van het spoor hij behoorlijk tegen de grond gedrukt zat en kroop (dus niet opvallend winterkoning-gedrag)...

Vr gr Chris van Rijswijk
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Luuk Punt

De door Ies bedoelde vogel ook gezien (zonder dat ik deze in het gedrang zelf goed kon determineren). Het verwondert me wel dat niemand deze vogel naar de andere kant van het spoor heeft zien vliegen en dat we even later allemaal naar een winterkoning stonden te kijken.
Is de Sib. sprinkhaanzanger, doordat iedereen opeens zijn aandacht verlegde naar de aan de rechterkant van het spoor zittende vogel (winterkoning), aan onze aandacht ontsnapt?
We zullen het nooit weten...................
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

falco

Dat vond ik dus ook, waar nog bij komt dat die Winterkoning opdook op een plek zeker 10 meter verder dan waar de "Siberische Sprinkhaanzanger" zat.

Misschien kun je op de spoorbaan nu wel een platgetrapte Siberische Sprinkhaanzanger vinden....
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HJDT

#5
Zowel gisteren (4-10) als vandaag (5-10) heb ik geprobeerd de Siberische Sprinkhaanzanger terug te vinden. Op de dag na de ontdekking waren er verrassend weinig mensen (ca. 30) die op hetzelfde idee gekomen waren. Een troostprijsje was er in de vorm van een Vale Pijl die wel heel erg zijn best deed om fraai op ieders netvlies gebrand te worden.

Vandaag liep ik helemaal alleen, maar dat had ik ook niet anders verwacht. Heb er ruim twee uur in gestoken en de plek van ontdekking, spoorlijn, greppel en de omgeving daarvan nog eens flink uitgekamd.

Wat ik mij nog steeds afvraag:
- Wie vond de vogel terug langs de spoorlijn en wat heeft die persoon aan de vogel in kwestie gezien ??
- Er stonden enkele mensen met telescoop in de groep, heeft niemand van hen de vogel in de scoop gekregen ??
- Zijn er misschien ook onder de aanwezigen die de vogel zodanig goed gezien hebben dat ze er ferm van overtuigd zijn een Siberische Sprinkhaanzanger gezien te hebben maar daar niet zo voor uit durven komen vanwege, nou ja, waarom dan ook ??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

falco

Ik heb het idee dat ik samen met enkele anderen (Aart Vink?) de vogel bijna het best kon zien  toen hij links van de spoorlijn bij het melkpak zat. Er was een opening tussen de vegetatie waar ik de vogel zeker 30 seconden helemaal vrij heb zien sluipen als een muis. Ik denk dat als je een meter naar rechts of links stond dit al een stuk minder goed te zien was.

Chris: Heb jij de Winterkoning echt van links naar rechts over het spoor heen zien gaan? Het moment dat ik bedoel heb jij namelijk fotografisch vastgelegd zoals te zien is op de DB-site.

Groeten Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Chris van Rijswijk

Nee, dat heb ik niet gezien. Ik heb me geconcentreerd op de instructies die werden geroepen hoe de (?) vogel zich van het spoor naar rechts verplaatste. Pas toen de vogel rechts van het hek zat heb ik de betreffende vogel gezien. Daar heeft hij even tussen het spoor en een pijp gezeten. Toen verplaatste de vogel zich verder naar achteren en rechts van de pijp. Pas bij de pijp werd de vogel mi als winterkoning gedetermineerd...
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Certhia

#8
Hoe het ook zij er is blijkbaar nooit zekerheid geweest over een Locustella bij de spoorbaan anders was dit op dat moment toch wel duidelijk geworden lijkt me door bijv. te roepen dat het om een andere vogel ging dan de winterkoning in kwestie. Een winterkoning die door de erg harde wind ook flink tegen de grond gedrukt werd trouwens. Ik vraag mij af of je achteraf nog wel kan vaststellen of de soort al dan wel met zekerheid is gezien na 17:20 uur, en of je dat op zo'n manier zou willen.

Groet

Marc

HJDT

Marc, als het mij om het stringen te doen zou zijn zou ik hem gewoon tellen hoor, maak je maar geen zorgen. Het gaat mij erom dat het, achteraf gezien, eigenlijk wel een heel vreemde situatie was omdat, na alle opwinding, van het ene op het andere moment opeens niemand er meer zeker van was dat ze echt de juiste vogel hadden gezien. Weet echt niemand wie de vogel bij het spoor terugvond ??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Max Berlijn

Mensen,

Ook ik heb letterlijk en figuurlijk staan huilen bij het missen van de Sib Sprink, letterlijk vanwege het hebben van lenzen, geen hebbedingetje met zand en ZW9...

Na veel gescheld en gevraag om aanwijzingen (sorry nog daarvoor) en geleund op iemand die tegen het hek gedrukt werd (eveneens sorry) heb ik een donkere vogel gezien (met betraande ogen) bij een stuk geel papier/plastic. In mijn optiek te donker voor een Sib Sprink, deze werd door anderen meteen gedetermineerd als Winterkoning, zijn gedrag was locustellaachtig (kruipen met een staart omlaag). Nu heb ik misschien niet de juiste vogel gezien (ik was ook iets later bij de groep omdat ik als een soort Jules de Korte over de vlakte liep, wat een hobby...)

Wat mij bij vogelen en soorten ticken altijd het meeste bevrediging geeft is het herkennen van een vogel al is dat maar op subtiel maar wel diagnostische (combinatie) van kenmerken. Zie ik alleen EEN VOGEL waarvan een ander zegt dat dit een betreffende soort is dan geeft dat mij geen voldoening en maakt het tellen van zoiets meer een probleem dan dat het vreugde geeft. Zoiets blijft altijd knagen en je bent er soms nog fanatieker dan bij een echte nieuwe bij om je oude waarneming te verbeteren als die kans zich voordoet. Een bevriende vogelaar uit Californie (Nick Lethaby) waarmee ik meerdere malen heb gereisd drukt zijn waarnemingen uit in een schaal van 1 tot 10. Zo kan hij verschrikkelijk blij zijn als hij een 4 waarneming verbeterd naar een 7 omdat hij kenmerken ziet die hij nog nooit in het veld aan de betreffende soort gezien heeft.

Als ik sommige reacties hierboven lees denk ik niet dat het eventueel tellen van de waarneming je vreugde geeft en daar gaat het toch om, nummer 1 worden we toch nooit zeker niet als Steinhaus de lijn volhoud die hij nu te pakken heeft (hij was de enige die hem heeft gezien in de top 25 en loopt dus uit, hoe bizar....)

Ik begreep wel dat er inmiddels 2 waarnemers van het winterkoningevent (om het zo maar te noemen) de vogel in de RBA ranking hebben bijgeschreven, ieder het zijne zou ik zeggen alleen jij weet wat je wel en niet aan een vogel hebt gezien maar het gaat volgens mij om het hebben van plezier......

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

PS: Jaap Dijkhuizen was de eerste die hem dacht bij het spoor te zien.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Nog een PS (ik kan mijn postings niet aanpassen?). Jaap heeft hem niet bij de RBA ranking ingevuld, zegt mogelijk ook iets??

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Guus Peterse

Citaat van: Maxberlijn op oktober 06, 2009, 17:26:09 PM
Een bevriende vogelaar uit Californie (Nick Lethaby) waarmee ik meerdere malen heb gereisd drukt zijn waarnemingen uit in een schaal van 1 tot 10. Zo kan hij verschrikkelijk blij zijn als hij een 4 waarneming verbeterd naar een 7 omdat hij kenmerken ziet die hij nog nooit in het veld aan de betreffende soort gezien heeft.
Briljant! Als ik nog eens tijd heb, ga ik dat ook eens invoeren bij mijn waarnemingen.
Biedt trouwens ook prachtige perspectieven bij de grote ranglijst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redmar_woudstra

groet,
Redmar

falco

Ik heb ook lenzen Max, maar als ik dit zo hoor heb jij harde, met mijn zachte lenzen nooit een centje pijn.

Heb jij het trouwens over de waarneming bij het melkpak? Voor zover ik me kan herinneren werd er toen nog door niemand over een Winterkoning gesproken. Dat gebeurde volgens mij pas nadat er rechts van het spoor een vogel opdook, dat dat een Winterkoning was zag ook ik zoals eerder vermeld vrijwel direct.

Anderen gaat het misschien om nummer 1 worden, mij gaat het erom dat ik zelf eigenlijk zeker ben van de determinatie als Siberische Sprinkhaanzanger en er via deze weg achter probeer te komen of de psychologie van de foute determinatie mij parten speelt.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HJDT

Die laatste zin van Ies is precies waar het mij ook om gaat. In dit geval zou je dan eigenlijk moeten spreken van de psychologie van de juiste determinatie trouwens. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Thijs Fijen

Gaat het eigenlijk niet allemaal erom hoe je jezelf vertrouwt en/of voor de gek houdt? En daarom probeert Ies (terecht) voor zichzelf duidelijk te maken of zijn hersenen hem voor de gek houden.

Ik bedoel, wie hou je voor de gek als je onterecht je waarneming wel telt??
Thijs Fijen

Gerben Mensink

Ik krijg inmiddels al weer nachtmerries over een Slechtvalk in Noordoost Groningen  ;)
groet,
Gerben Mensink

Max Berlijn

Allen,

Hoe slechter je waarneming hoe meer je psyche die gaat beinvloeden (trouwens ook op langere termijn). Alles lezende denk ik dat geen van de participerende in dit topic de vogel dus goed genoeg gezien heeft om de mogelijkheid van diens psychische beinvloeding uit te schakelen? Bij de waarneming van bijv. de Sneeuwuil van Texel (een 9 of 10 out of 10 waarneming volgens Lethabies manier) had je daar geen last van.

Nogmaals ik ben geen scheidsrechter over wat iemand wel en niet kan en mag tellen en kan niet bepalen wat iemand gezien heeft. De CDNA neemt het geval voor dagen aan niet voor dagdelen of tijden op een dag. Wim Wiegant (waar was die trouwens?) en ook Jan van der Laan (gestudeerd in dit vak) habben me in de loop der jaren wel veel geleerd hierover, ook over mijzelf trouwens. Hieronder twee oneliners van deze heren:

- Hoe hoger de snelheid van de auto waar de waarnemer in zat, hoe woester de soort
- Hoe langer de beschrijving hoe slechter de waarneming
- en Enno heeft altijd gelijk (die was van mijzelf trouwens..) ha,ha

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

falco

Gelukkig is mijn beschrijving niet echt lang  :blink:
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

cursorius

Citaat van: Maxberlijn op oktober 06, 2009, 17:26:09 PM
Zoiets blijft altijd knagen en je bent er soms nog fanatieker dan bij een echte nieuwe bij om je oude waarneming te verbeteren als die kans zich voordoet.
Groet Max

Heb je daarom al 43+ Gestreepte Strandlopers?  ;D

UtrechtsVogelNet

#22
Voor mij telt een soort ook pas als ik zelf de determinatie heb kunnen uitvoeren; niet van wat een ander allemaal heeft gezien en gehoord, maar wat ik er zelf van heb kunnen bakken.

Wat en hoe de rest telt, zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Ook dus diegene die toch een Steenarend op zijn lijst heeft staan in Drenthe (maart 2002), terwijl de waarneming op dat moment niet meer was dan een donker heel klein detailloos stipje met de telescoop op 60x vergroting (ik liet hem door mijn scoop kijken toen-ie uit een laag overvliegende auto sprong en zo snel mogelijk door een kijker wilde kijken ...).
Heb me toen ook verwonderd over de andere taferelen, zoals over drempels vliegende auto's en zelfs een huilende vogelaar omdat-ie de Steenarend had gezien. Vliegende auto's begreep ik zelf pas later toen ik op een vroege zondagmorgen in Scheveningen in een recordtijd van de ene naar de andere pier ben gescheurd om de Ross' Meeuw te zien :angel:
Jammer dat ik niet naar de MaaVla kon, alleen de zandstorm was het denk ik al waard. Alhoewel we op Vlieland ook niets te klagen hadden  :blink: ...  Overigens erg knap dat de ontdekker in dergelijke omstandigheden de vogel heeft weten te ontdekken (dit laatste is niet cynisch bedoeld, maar juist vol bewondering!)).

Leuk om te lezen wat Max schrijft over de cijfertoekenning van een waarneming; zoiets doe ik zelf ook maar niet zo uitgebreid. Wel met: alleen gehoord, of alleen die en die kenmerken gezien, of juist alle kenmerken waargenomen.

gr, Phil

Bas vd Burg

grappig om alles te lezen.

Even een zijspoor (een lijntje naar die Grote Grijze Snip). Indien die grijze snip nu een Kleine Grijze Snip zou zijn geweest, dan vraag ik me af of mensen die soort op hun lijstje zou hebben bijgeschreven. Zeker omdat de vogel in het veld niet als zodanig herkenbaar was en de determinatie sluitend zou zijn gemaakt op basis van foto's
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra

Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 07, 2009, 08:18:14 AM
Wat en hoe de rest telt, zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Ook dus diegene die toch een Steenarend op zijn lijst heeft staan in Drenthe (maart 2002), terwijl de waarneming op dat moment niet meer was dan een donker heel klein detailloos stipje met de telescoop op 60x vergroting (ik liet hem door mijn scoop kijken toen-ie uit een laag overvliegende auto sprong en zo snel mogelijk door een kijker wilde kijken ...).
Ik kan me alleen nog herinneren dat ie op zo'n 70 meter afstand een haas ving, een 9 dus  ;D

Max Berlijn

He Bas,

Even een reactie op jou GGs opmerking. Wanneer je een vogel goed ziet alleen je interpreteert op het moment van waarnemingen hetgeen je ziet verkeerd is dat voor mij geen reden om bij switch van soort die niet te tellen. Je hebt het immers wel gezien alleen je wist toen niet beter. Bij de snip waren de schouderveren goed zichtbaar, alleen de ANWB gids was achterhaald. Denk aan de Oostelijke Blonde Tap van Aagtekerke dat was twee jaar een westelijke en zo zullen er meer zijn. Determineren van een foto achteraf (zo als ik had met de tweede Gestreepte, een van de 42, ja,ja Leo, pas thuis op foto ontdekt), dat vind ik wel een hoofdbreekertje.

Nu maar weer on topic..

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Nu we toch off topic zijn nog een paar waar gebeurde hoofdbrekers:

- Havikarend op de Vliehors velen hebben de vogel gezien vanaf Texel vaak na het bellen met waarnemers op de Vliehors welke van de twee vogels de goede was...
- Er wordt een Witbandkruisbek gemeld in een groep van 7 kruisbekken, mensen komen aanlopen en zien een groep van 8 Kruisbekken wegvliegen en tellen de Witband terwijl die onherkenbaar was voor hun...

Gelukkig dat het CVDNA alleen hele waarnemingsdagen opneemt...

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

snwja3

#27
Citaat van: Maxberlijn op oktober 07, 2009, 09:29:15 AM
Nu we toch off topic zijn nog een paar waar gebeurde hoofdbrekers:

- Havikarend op de Vliehors velen hebben de vogel gezien vanaf Texel vaak na het bellen met waarnemers op de Vliehors welke van de twee vogels de goede was...
- Er wordt een Witbandkruisbek gemeld in een groep van 7 kruisbekken, mensen komen aanlopen en zien een groep van 8 Kruisbekken wegvliegen en tellen de Witband terwijl die onherkenbaar was voor hun...

Gelukkig dat het CVDNA alleen hele waarnemingsdagen opneemt...

Gr Max

Oei Max oppassen.
In een ander topic heb ik dit ook eens proberen aan te kaarten (nav het tellen van soorten op vage foto's, waarbij de waarnemer niets aan kenmerken zelf had gezien, en alleen uitging wat hier op het forum werd geroepen) en ik werd zowat gelynced door een paar forumleden (ik zou geen respect hebben voor hun manier van vogels kijken en zou discussies gijzelen!?, hoe gek kan je het maken?). Dus laten we er maar respect voor hebben .....
Wietze Janse

frankneijts

Het kan ook zònder twitch:
Een paar herfsten geleden zit ik op mijn werk als ik gebeld wordt vanaf de Loozerheide, waar een paar goeie vogelaars op dat moment bijeen zijn: "een overvliegende vorkstaartplevier, mogelijk een Steppe!". Ikke balen dat ik er niet bij was natuurlijk maar werk gaat voor. 's Avonds krijg ik de fotootjes te zien van wat inmiddels via die fotootjes hergedetermineerd is als een onmiskenbaar Vaal Stormvogeltje........
Natuurlijk is dat een waanzinnige waarneming zover in het binnenland (Loozerheide is nèt Limburg) en dan nog vliegend ook en misschien op die plek nog wel bijzonderder dan een vorkstaartplevier. En natuurlijk (..) staat de soort nu op de diverse Kempenlijstjes......
Enfin, ik heb er maar een geintje van gemaakt:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

UtrechtsVogelNet

#29
Bas heeft een goed punt vind ik; precies daarom ben ik maandag weer naar de Snip teruggegaan: enerzijds om foto's te maken, anderzijds om zoveel mogelijk details proberen te zien (en te horen ... horen is mij helaas niet gelukt trouwens :rolleye:).

Maar eh, als we toch op die toer zijn: hoe zit het dan met soorten die later worden afgesplitst: moet je dan opnieuw naar Verweggistan om te gaan kijken? Of kun je in dat geval Leunstoelvogelen (zonder gezandstraald te worden) en dus weer een streepje zetten? En hoe zit het met soorten die je op kenmerk A hebt gedetermineerd waarna na jaren onderzoek blijkt dat A toch niet zo eenduidig was als we voorheen dachten, maar dat je nu vooral naar B moet kijken, terwijl je kenmerk B destijds net niet hebt kunnen waarnemen (ik denk nu aan de cijferindicatie zoals Max hierboven noemde)?
En stel dat je een foto hebt gemaakt waarop je later nog een vogel ziet (dat heb ik eens gehad in de jungle; jaren later zag ik inene op de dia nog een reigersoort in de begroeiing even verderop langs de oever staan): als je die kunt determineren, kun je hem dan tellen (met cijfertje 1 of 2 volgens Max' reisgenoot- systematiek)?


En over afsplitsen gesproken, moeten we deze discussie inmiddels ook niet afsplitsen?  :rolleyes:

gegroet!
Phil