Alternatief op vossenjacht in weidevogel gebieden

Gestart door Tim Asbreuk, oktober 02, 2009, 11:34:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Om nog even over dat weidevogelbeheer van Crow Anonymous terug te komen:
juist het zetten van bamboestokjes bij een nest maakt dat eiereters méér eieren vinden.
Je markeert ze voor de kraai, niet voor de boer. Want die rijdt toch wel over de pullen heen eens hij de subsidie heeft opgestreken.
(Behalve in de fantasiewereld van sommigen, waar jagers nobele lieden zijn die het beste voorhebben met alle schepsels des velds). 

In feite zijn weidevogelbeschermers dus schadelijker voor de vogelstand dan de kraai zelf.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

uit de docu rotvos bleek toch trouwens ook gewoon dat de vos haast niet te bejagen is, voor elke geschoten vos komt er weer een nieuwe in de plaatst.
ik vraag me ook af stel de vossen zijn duidelijk te reduceren door jacht, komen er dan niet gewoon meer marters en roofvogels om de overgebleven prooidieren (vogels en eieren) op te eten?

het antwoord ligt vooral in grote (echt grote) weidevogel gebieden, natuurlijke gebieden waarin de vogels zich veel meer kunnen verspreiden, en waar minder schuilplaatsen zijn voor de rovers rondom het broedgebied.
ik las daarover laatst een mooi stuk op de site van trouw groen.
als ik het terug kan vinden zet ik de link hier wel neer.
het is een mooi plan vind ik, alleen komen er wel gelijk vragen achteraan van wie betaald dat, wie beheerd dat, waar moeten die gebieden komen.
maar kijk bijvoorbeeld in de OVP, daar zijn veel vossen, die zijn ook niet bang, lopen overdag ook rond (worden niet bejaagd).
ze eten o.a van de karkassen van de grote grazers die blijven liggen, en de broedresultaten van de weidevogels waren er erg goed!
ondanks dus vossen, zee arenden, roofvogels, marterachtigen enz.

Marina

Weg met de panda! DAT is pas een schadesoort!

@Joost:  :duim:
Ik ben het helemaal met je eens, en je weet het ook nog eens goed te verwoorden.
Als ik een bedrijf heb moet ik ook zorgen dat ik het draaiende houdt zonder de concurrent dood te schieten  aan te spreken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Weer een bewijs, Lotte, dat vossen en weidevogelstand totaal niets met elkaar te maken hebben.

Bij ons komen geen vossen voor, en het gaat hier slecht met de weidevogels.
In het voorbeeld wat jij noemt zitten vossen in een (min of meer) natuurlijke situatie en het gaat goed met de weidevogels.

Heeft dus alles met (falend) beleid te maken, en NIETS met de vos zelf!
Fout van de mens, niet van de natuur. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

ja de versnippering, en om de weidevogel weides heen boomwallen waarin de predators schuilen, zo ziet het er nu uit volgens het stuk in trouwgroen.
ik zeg expres 'volgens', want ik kom niet overal dus kan niet uit eigen ervaring stellige uitspraken doen.
ik weet alleen hoe het in mijn omgeving is, en hoe dat 'vroeger' was.
ken bijvoorbeeld ook een boer die juist alles in samenwerking met de natuur doet.
en heb wel eens een tijd stage gelopen bij een biologische boer die vooral natuurgebied / broedgebied had.
dat is weer heel iets anders dan een boer die de koeien binnen heeft staan en elke dag gras maait om op stal te voeren.

het begon niet met de vos, het begon met de versnippering.
alleen is dat nu niet 123 op te lossen en het topic begon erom of er voor de huidige situatie misschien een oplossing kon liggen in het aanbieden van alternatief voer voor de bestaande vossen die anders de steeds kleiner wordende weidevogelpopulatie zouden weg eten.

het zou misschien een oplossing kunnen zijn voor een tijdje, als ondertussen actief iets gedaan wordt tegen het versnipperde broedgebied dus aan een duidelijke verbetering van omstandigheden voor de weidevogels.

Marina

Dan zou idd het beleid moeten worden  aangepakt, en dat zie ik nu juist met het huidige kabinet niet gebeuren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Marina

Dit was een stukje waar ik toch wel van schrok:

"Het Jaar van de Buizerd (2010) werd in Friesland 'gevierd' met   vijftig vernielde nesten en 26 vergiftigingen. Er waren dit jaar veertig   procent meer meldingen van roofvogelvervolging, blijkt uit een rapport   van de politie Friesland. Het aantal door mensen verstoorde nesten van   de buizerd en de bruine kiekendief steeg ten opzichte van het jaar   daarvoor met meer dan 80 procent.
,,Het is heel moeilijk de daders   de pakken", zegt Michel Pol van de Friese milieupolitie. ,,Het terrein   is groot en soms ruig, we hebben weinig personeel en maar één camera.   Zie dan maar eens een heterdaadje te scoren." Toch, als er mensen worden   aangehouden, zijn dat vaak de weidevogelbeschermers, zegt Pol."
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Norman

Citaat van: Crow op december 31, 2010, 02:42:54 AM
Citaat van: Lotte op december 28, 2010, 23:44:07 PM
haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P

Dit is echt een idiote vergelijking.

Ja, inderdaad idioot, maar net zo belachelijk als de Vos aan te wijzen als dader voor de teruggang van de Weidevogels.
De enige reden voor die teruggang is de intensieve landbouw. Kortgezegd; als het maaibeleid word aangepast, de waterstand word verhoogd en het gebruik bestrijdingsmiddelen word beperkt maakt de Weidevogel nog wel een kans. Dit uiteraard in grootschalige weidevogelreservaten.

Daarnaast zullen de weidevogelbeschermers ook pas op de plaats moeten maken en hun wijze van beschermen moeten aanpassen.
Niet meer nesten bezoeken, laat staan markeren om de routes naar de nesten niet te markeren voor predatoren. Monitoren zal op afstand door middel van observeren moeten gebeuren, om verstoring zoveel mogelijk te voorkomen.


CiteerIk vind het bedroevend dat de meesten onder jullie zo slecht denken over boeren.
De meeste boeren die ik ken hebben het beste voor met de natuur. Ze laten singels
tussen de percelen groeien. Bellen mij voordat ze gaan maaien zodat ik kan zoeken naar
broedende weidevogels, reekalveren etc. Zoveel mogelijk van binnen naar buiten maaien
enz enz. Met boeren valt veel te bespreken als je maar met ze praat en naar ze luisterd.

Ik denk slecht over 80% van de boeren met betrekking tot natuurbescherming. De te ontvangen subsidie bepaald welke maatregelen ze willen nemen, het is een kwestie van een kosten/baten analyse. Natuurlijk zijn er ook boeren die het goed voor hebben met de natuur. Helaas is dit een fikse minderheid. In de regio waar ik wel eens kom en de weidevogelaars e.e.a. proberen voor elkaar te boksen krijgen ze minimale medewerking en minimaal toegang tot de velden. De samenwerking tussen beide partijen is overigens wel subliem.

CiteerHoe denken jullie dan over de kraaienstand? Op sommige gebieden loopt dit compleet
uit de hand en zorgen kraaiachtigen voor enorme schades. Waaronder vraatschade, maar ook predatie
van jonge weidevogels, hazen enz enz. Als de kraai niet bestreden word zal de kraaienpopulatie
alleen maar toenemen aangezien een kraaiachtige een behoorlijke leeftijd kan bereiken.

Voor mijn gevoel nam het aantal Zwarte Kraaien juist af, maar uit CBS erkende telgegevens blijkt dat de populatie al zo'n 20 jaar stabiel is. Het aantal broedparen neemt wel toe, maar de aantallen stijgen niet, dus het broedsucces is beperkt.

Zwarte Kraai:
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15671&lang=nl

De Ekster is het probleem ook niet:
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15490&lang=nl

De Kauw neemt flink af:
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15600&lang=nl

Over de Roek moeten we ons gewoon flink zorgen maken:
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15630&lang=nl

Alleen over de Raaf mogen we een beetje enthousiast zijn, maar de aantallen van deze zijn dusdanig klein dat we deze als predator in zijn algemeen niet hoeven mee te rekenen:
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15720&lang=nl

CiteerOok de houtduiven brengen grote schades aan de kool gewassen en bij fruittelers. Je kan knalaparaten
,visuele afschrikaparaten zetten, maar als het éénmaal doorhebben zal het afschrikeffect niet of
nauwelijks meer helpen.

Ik zou het gebied overspannen met netten, de duiven kunnen er niet meer in en bij de hoogte van de gemiddele fruitboom niet onmogelijk uitvoerbaar.

Overigens gaat het de Houtduif, ondanks bejaging, erg goed.
http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=6700&lang=nl

"Schadebestrijding" door middel van jacht werkt dus blijkbaar niet om de schade terug te dringen. Dan zou ik stoppen met deze methode en alternatieve wijzen toepassen om de schade te voorkomen / beperken. Zoals bijvoorbeeld bovengenoemde netten.

Ps. Ik blijf nog even zeuren over je naam. Het is een goed gebruik om jezelf bekend te maken. Hierdoor is contact persoonlijker en over het algemeen veel vriendelijker. Maar goed, dat is je eigen keuze.

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Crow

#71
@Marina Volgens mij is iets doen nog altijd beter als helemaal niets doen. Ik probeer niet te opvallende stokken te plaatsen om zo min mogelijk op te vallen voor de predators. Meer kan ik ook niet doen.

@ Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.Je denkt slecht over 80% van de boeren. De mensen die het gehele land
voorzien van voedsel en ervoor zorgen dat jij smorgens een boterham kan eten. Als je zo over ze praat snap ik wel dat de boeren helemaal niet naar je willen luisteren.

Grote boesdoeners van vraatschade zijn met name de grote groepen jonge kraaien en niet de zelfstandige standkraaien. De volwassen standkraaien zijn naar mijn inziens schadelijker voor de jonge pas geboren dieren en of broedsels. Sinds ik mij intensief bezig houdt met het beheer van de predators (schiet meer dan 100 kraaien per jaar) zijn de schades acceptabel en de wildstand in ons veld flink verbeterd. Wij hebben hier al jaren lang een stabiele goede wildstand waar jaarlijks verantwoord in geoogst kan worden.

Jij zou het gebied overspannen met netten om de schade aan fruitbomen te voorkomen. Weet je wat voor een kostendit met zich meebrengen. Dat is voor een fruiteler denk ik niet haalbaar. En wat te doen bij schades aan de graansoorten,koolsoorten etc ook overspannen met netten? Volslagen krankzinnig idee.






Groet, Dennis

Johan Helmus

Citaat van: Crow op januari 02, 2011, 03:51:08 AM
@ Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.Je denkt slecht over 80% van de boeren. De mensen die het gehele land
voorzien van voedsel en ervoor zorgen dat jij smorgens een boterham kan eten. Als je zo over ze praat snap ik wel dat de boeren helemaal niet naar je willen luisteren.
Uit onafhankelijk onderzoeken (dus niet door jachtbelanghebbenden) blijkt dat de huidige landbouwmethoden hier wel de voornaamste oorzaak van zijn. Als jagers dit liever negeren, omdat dit heb niet goed uitkomt. (dan hebben ze immers minder redenen om op vossen te schieten) Dan zijn zij eerder degenen die kortzichtig zijn.  ;)

Citaat van: Crow op januari 02, 2011, 03:51:08 AM
Grote boesdoeners van vraatschade zijn met name de grote groepen jonge kraaien en niet de zelfstandige standkraaien. De volwassen standkraaien zijn naar mijn inziens schadelijker voor de jonge pas geboren dieren en of broedsels. Sinds ik mij intensief bezig houdt met het beheer van de predators (schiet meer dan 100 kraaien per jaar) zijn de schades acceptabel en de wildstand in ons veld flink verbeterd. Wij hebben hier al jaren lang een stabiele goede wildstand waar jaarlijks verantwoord in geoogst kan worden.
De term geoogst vind ik hier nogal vreemd. Kennelijk zie jij een natuurgebied ook als een soort akker waaruit je wild 'oogst'. Niet zo vreemd dat predators dan niet wenselijk zijn. Nogal een vreemde kijk op de natuur, en vanuit dit oogpunt is het ook niet zo vreemd dat de natuur wordt verstoord door uitschakeling van natuurlijke, selectieve predatie met alle ellende van dien.
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

Citaat van: Crow op januari 02, 2011, 03:51:08 AM
@Marina Volgens mij is iets doen nog altijd beter als helemaal niets doen. Ik probeer niet te opvallende stokken te plaatsen om zo min mogelijk op te vallen voor de predators. Meer kan ik ook niet doen.

@ Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.Je denkt slecht over 80% van de boeren. De mensen die het gehele land
voorzien van voedsel en ervoor zorgen dat jij smorgens een boterham kan eten. Als je zo over ze praat snap ik wel dat de boeren helemaal niet naar je willen luisteren.


Waarom is iets doen beter dan niets doen? Heb je daar bewijzen voor? In het bosbeheer bijvoorbeeld is niets doen niet zelden beter dan iets doen. Ik zou graag bewijzen willen zien voor dit soort uitspraken.


De zin:´Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig´ staat er een beetje vreemd bij. Je noemt iemand kortzichtig, zegt dat hij er volledig naast zin en geeft ten slotte geen enkele (!) argumentatie hiervoor. Jammer, want ik vermoed dat niemand echt overtuigd zal raken door dit soort uitspraken zonder onderbouwing.

En het is wel heel erg flauw van je dat je Norman verwijt slecht te denken over boeren, omdat boeren 's morgens zijn boterham verzorgen. Ten eerste hebben we het hier over natuurbeheer en zou dit eigenlijk niet eens ter sprake moeten komen. En ten tweede wil ik je er even op wijzen dat hele volksstammen slecht denken over de politie, terwijl die er voor zorgt dat het in Nederland relatief goed leven is, dat je niet op elke straathoek wordt overvallen en dat de kans dat je zo maar wordt doodgereden door iemand relatief klein is (in vergelijk met andere Europese landen). Ik kan hier nog wel doorgaan om voorbeelden te noemen van beroepen en waarom het belangrijk is dat die beroepen er zijn, maar ik denk dat het je wel duidelijk is.
Ik vind dat we van boeren zeker ook natuurbeheer mogen verwachten, of tenminste medewerking aan natuurbeheer (en gelukkig doen veel boeren dit ook). Een groot gedeelte van ons land wordt door boeren beheerd, terwijl er veel subsidies richting de agrarische sector gaan (Waarmee ik niet wil betogen dat boeren het makkelijk hebben!). Dat ze voedsel produceren klopt, maar dan doen boeren in Afrika ook, echter mogen die niet hun producten voor een lage prijs aan ons verkopen omdat dat broodroof voor onze eigen boeren is. In plaats daarvan heffen wij hoge invoerbelastingen voor Afrikaanse boeren, en subsidiëren wij onze eigen boeren. Noem me veeleisend (want dan ben ik ook) maar ik verwacht van boeren meer dan alleen voedsel produceren wanneer deze bedrijfstak zo wordt gesteund door de belastingbetaler. Dat de oorzaak van de achteruitgang van de weidevogels alleen bij de vossen zou liggen, geloof ik dan ook absoluut niet. Als je kijkt naar de veranderingen in de agrarische sector de afgelopen 60 jaar en die vergelijkt met de toename van de vos in diezelfde tijd, dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat de vos de enige schuldige is? Het is op dit forum al vaker gezegd,  predatie is geen oorzaak, maar een gevolg.





MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: Crow op januari 02, 2011, 03:51:08 AM
@Marina Volgens mij is iets doen nog altijd beter als helemaal niets doen. Ik probeer niet te opvallende stokken te plaatsen om zo min mogelijk op te vallen voor de predators. Meer kan ik ook niet doen.

@ Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.Je denkt slecht over 80% van de boeren. De mensen die het gehele land
voorzien van voedsel en ervoor zorgen dat jij smorgens een boterham kan eten. Als je zo over ze praat snap ik wel dat de boeren helemaal niet naar je willen luisteren.

Grote boesdoeners van vraatschade zijn met name de grote groepen jonge kraaien en niet de zelfstandige standkraaien. De volwassen standkraaien zijn naar mijn inziens schadelijker voor de jonge pas geboren dieren en of broedsels. Sinds ik mij intensief bezig houdt met het beheer van de predators (schiet meer dan 100 kraaien per jaar) zijn de schades acceptabel en de wildstand in ons veld flink verbeterd. Wij hebben hier al jaren lang een stabiele goede wildstand waar jaarlijks verantwoord in geoogst kan worden.

Jij zou het gebied overspannen met netten om de schade aan fruitbomen te voorkomen. Weet je wat voor een kostendit met zich meebrengen. Dat is voor een fruiteler denk ik niet haalbaar. En wat te doen bij schades aan de graansoorten,koolsoorten etc ook overspannen met netten? Volslagen krankzinnig idee.


hier nog even een linkje naar de forumregels:
  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.msg809755.html#msg809755
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

Citeer
Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.

Intensieviering van de landbouw is wel de hoofdreden van de afname van weidevogels.
Waterpeilen zijn in de loop van de jaren drastig omlaag gegaan, er wordt eerder en vaker gemaaid en tegenwoordig maait men met grote machines. Dát is de echte oorzaak van de achteruitgang: het biotoop dat volledig op de schop gaat, niet de 'stijging' van het aantal predatoren.
Als de populatie door bovengenoemde maatregelen al is verzwakt zullen roofdieren (kraaien/vossen/katten) wel een bedreiging vormen voor de overige nesten, maar dat is niet de belangrijkste oorzaak van de achteruitgang.

Toen een vos zich 50 jaar geleden een gruttonest te goed deed waren er toch nog zat.
Nu zijn er veel minder nesten, dankzij het veranderde beheer van boerenland.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Norman

#76
Citaat van: Crow op januari 02, 2011, 03:51:08 AM
@Marina Volgens mij is iets doen nog altijd beter als helemaal niets doen. Ik probeer niet te opvallende stokken te plaatsen om zo min mogelijk op te vallen voor de predators. Meer kan ik ook niet doen.

Georganiseerde weidevogelbeschermers gaan steeds meer over op moderne technieken als GPS om nesten terug te vinden, omdat ook zij onderkennen dat de stokken de nesten ook markeren voor predatoren. Predatoren zijn niet erg, maar je moet niet de kat op het spek binden. Daarnaast word de frequentie van nestbezoek steeds meer naar beneden gesteld of zelfs achterwege gelaten om geen sporen richting nesten te geleiden. Broedsucces is ook op andere wijzen te meten. Bijvoorbeeld via de CBS / SOVON BMP methode.

@ Norman Als jij denkt dat alleen de intensieve landbouw de boosdoener is van de teruggang weidevogels dan zit je er
volledig naast en ben je wel heel erg kort zichtig.Je denkt slecht over 80% van de boeren. De mensen die het gehele land
voorzien van voedsel en ervoor zorgen dat jij smorgens een boterham kan eten. Als je zo over ze praat snap ik wel dat de boeren helemaal niet naar je willen luisteren.

Nee, jij zit er naast en flink ook.
Slecht denken over boeren moet ik misschien wat nuanceren. Boeren gaan over het algemeen (80%) slecht om met de verantwoordelijkheid die ze hebben voor de natuur op hun land. Daarnaast ga ik niet in gesprek met boeren, dat heeft in mijn geval geen zin. Ik laat dat aan de meer diplomatieke medemens over en uit dat via mijn stemgedrag. Daarnaast komt mijn eten slechts minimaal van die "slechte" boer af, maar van de biologische boer en ben ik bereid wat meer te betalen voor mijn eten.
Overigens merkwaardig dat niet meer mensen dat doen. Er is onderzocht, en ik weet het onderzoek helaas niet meer terug te vinden, dat in de jaren 50 de mensen circa 40% van hun inkomen uitgaven aan voeding. Nu is dat rond de 10%!! Dan is het niet verwonderlijk dat de intensieve boeren kunnen blijven bestaan. het aandeel binnen het inkomen aan luxe, zoals auto's, vakanties, wonen is wel significant toegenomen.

CiteerGrote boesdoeners van vraatschade zijn met name de grote groepen jonge kraaien en niet de zelfstandige standkraaien. De volwassen standkraaien zijn naar mijn inziens schadelijker voor de jonge pas geboren dieren en of broedsels. Sinds ik mij intensief bezig houdt met het beheer van de predators (schiet meer dan 100 kraaien per jaar) zijn de schades acceptabel en de wildstand in ons veld flink verbeterd. Wij hebben hier al jaren lang een stabiele goede wildstand waar jaarlijks verantwoord in geoogst kan worden.

Ja en? Mogen dieren geen voedsel meer zoeken? En waarom zou je als kraai in een bos gaan scharrelen, als de fruitboomgaard een gedekte dis heeft?  En als jij binnen de regels van de wet je er goed bij blijft voelen om kraaien af te knallen, wie ben ik om daar over te oordelen. Mijn ding is het beslist niet. Jagen voor eigen consumptie heb ik geen moeite mee, altijd beter dan intensieve landbouw. Maar beheren wat moeder natuur zo kunstig in elkaar heeft gesleuteld moet je vanaf blijven vind ik.

CiteerJij zou het gebied overspannen met netten om de schade aan fruitbomen te voorkomen. Weet je wat voor een kostendit met zich meebrengen. Dat is voor een fruiteler denk ik niet haalbaar. En wat te doen bij schades aan de graansoorten,koolsoorten etc ook overspannen met netten? Volslagen krankzinnig idee.

Nee, geen volslagen krankzinnig idee, de overheid stelt dat schade bestreden mag worden als uiterste hulpmiddel en dus als alle andere opties geprobeerd zijn. Het verschil is dat jacht op zijn terrein niets kost en andere opties wel geld kosten. Netten over de boomgaard betekend een duurder appeltje. Is dat zo'n probleem? Ja, als hij de enige boer was die netten moest spannen. Maar vrijwel alle boeren zullen vogels in hun boomgaard hebben die wel eens een appeltje meepikken. Dus alle boeren zouden netten moeten spannen, dus de concurrentie blijft gelijk. Ik vind wel dat hiernaast de invoer van voedsel zo moeten worden gereguleerd dat er geen oneerlijke concurrentie gecreert word. Maar niet met subsidies, maar met hogere heffingen.


En wees nou eens een vent (of vrouw); stel je eens fatsoenlijk voor!!

Frank van de Putte

Citaat van: Norman op januari 03, 2011, 09:16:27 AM
Nee, geen volslagen krankzinnig idee, de overheid stelt dat schade bestreden mag worden als uiterste hulpmiddel en dus als alle andere opties geprobeerd zijn. Het verschil is dat jacht op zijn terrein niets kost en andere opties wel geld kosten. Netten over de boomgaard betekend een duurder appeltje. Is dat zo'n probleem? Ja, als hij de enige boer was die netten moest spannen. Maar vrijwel alle boeren zullen vogels in hun boomgaard hebben die wel eens een appeltje meepikken. Dus alle boeren zouden netten moeten spannen, dus de concurrentie blijft gelijk. Ik vind wel dat hiernaast de invoer van voedsel zo moeten worden gereguleerd dat er geen oneerlijke concurrentie gecreert word. Maar niet met subsidies, maar met hogere heffingen.

Nogal ver off-topic hoor, maar toch een korte reactie; In de fruit- of bv bloemkoolteelt kan ik me hier nog iets bij voorstellen, overspannen met netten, gezien de relatief kleine percelen en hoge opbrengst per hectare. En volgens mij wordt dat hier en daar ook al wel gedaan.

Maar zie je dat echt als realistische oplossing voor de landbouw, afschermen met netten (tegen schadepost nr.1 gans) van grote percelen tarwe bijvoorbeeld?? Ik ben ruimdenkend, maar zowel praktisch als financieel zie ik hier toch een probleem.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Norman

#78
Voor grote graanpercelen is afdekken met netten inderdaad nauwelijks een optie. Maar ook dan zijn er mogelijke alternatieven voor afschot. Je zou kunnen denken aan verjaging met roofvogels bijvoorbeeld. Maar ook gewoon de schade vergoeden schijnt helemaal niet zo'n vreemde optie te zijn.

We moeten in Nederland onze internationale verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de ganzen. Voor diverse soorten Ganzen is Nederland de belangrijkste overwinteringsplaats. En we kunnen die Ganzen niet kwalijk nemen dat ze ook maar willen leven, eten en voortplanten. Maar dit word ze door o.a. de boeren en jagers wel degelijk kwalijk genomen. Dat noem ik pas kortzichtig.

Helemaal hilarisch in de context van dit topic was onderstaand topic dat ik vond op http://www.markenleij.nl/werkgroepen/?p=128 :

Vogelbescherming wil vos inzetten tegen ganzenoverlast  juni 28th, 2006

Het rapen en schudden van ganzeneieren blijkt geen aantoonbaar effect te hebben op het overgrote deel van de in ons land broedende ganzen. Omdat de kans dat een ganzenei uitgroeit tot een volwassen vogel van nature al heel gering is, leidt het onklaar maken van grote aantallen eieren niet of nauwelijks tot een reductie van het aantal jonge ganzen. Een uitzondering hierop vormen kleine geïsoleerde populaties, waar intensief rapen in combinatie met afschot uiteindelijk wel tot minder ganzen leidde. Om schade door overzomerende ganzen daadwerkelijk te beperken is meer nodig dan populatiebeheer alleen. Duurzame methoden die voedselgebieden minder aantrekkelijk maken en het contact tussen ganzenpopulaties en aangrenzende landbouwgebieden verminderen bieden op de lange termijn meer soelaas. Ook lijkt een positieve rol voor de vos weggelegd, om de inmiddels bijna 40.000 paar zomerganzen in toom te houden. Dit zijn enkele van de opvallende conclusies die SOVON Vogelonderzoek Nederland presenteert in haar rapportage ‘Overzomerende ganzen in Nederland: grenzen aan de groei? 
SOVON Vogelonderzoek Nederland onderzocht in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Vogelbescherming Nederland en de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel de overzomerende ganzen in ons land. Aanleiding tot dit onderzoek zijn de sterk toegenomen populaties van broedende ganzen en de schade die deze veroorzaken aan landbouwgewassen en natuurgebieden. 
In 2005 broedden bijna 40.000 paar ganzen in Nederland. De Grauwe Gans is met 25.000 paar het talrijkst. De populatie groeide sinds de hervestiging in 1961 gestaag met twintig procent per jaar. Wanneer alle geschikte broedgebieden in Nederland bezet zouden worden, kan de populatie op termijn groeien tot 90.000 broedparen. Werd de komst van deze van oorsprong inheemse vogel aanvankelijk als een succes van het natuurbeleid gezien, tegenwoordig zorgen de grote aantallen Grauwe Ganzen plaatselijk voor conflicten met de landbouw. 55 tot 87% van alle landbouwschade door zomerganzen komt op het conto van deze soort. Jaarlijks wordt ongeveer tweehonderd duizend euro aan landbouwschade door zomerganzen vergoed door het Faunafonds. Waar en hoe die schade optreedt is van een groot aantal factoren afhankelijk en slechts deels te verklaren vanuit het aantal ganzen zelf.
Van nieuwkomer Brandgans werden 6.000 broedparen geteld, waarvan het merendeel zich bevindt in grote kolonies in het noordelijk Deltagebied. Deze soort is al enkele decennia met een opmerkelijke areaaluitbreiding bezig vanuit het oorspronkelijke broedgebied in noord Rusland en neemt in alle Europese landen snel toe. Door hun voorkeur voor kortbegraasde, vaak buitendijks gelegen graslanden zorgen ze voor relatief weinig landbouwschade. Ook de soepgans, de verwilderde nazaten van tamme ganzen, en de niet-inheemse Canadese Gans bleken talrijk. Negen andere soorten, deels niet inheems, werden in (veel) kleinere aantallen vastgesteld. De grote aantallen broedende ganzen in ons land zijn het gevolg van een grote hoeveelheid voedsel door de intensieve landbouw, een lage jachtdruk en het ontstaan van nieuwe broedgelegenheden. Mogelijk profiteren overzomerende ganzen lokaal ook van het nieuwe opvangbeleid voor overwinterende ganzen.

Een opvallende conclusie uit het ondezoek is dat het veelvuldig toegepaste rapen en schudden van ganzeneieren geen aantoonbaar effect heeft gehad op de populatiegrootte. Omdat de kans dat een ganzenei uitgroeit tot volwassen vogel in grote, dichtbevolkte populaties van nature al heel gering is, leidt het onklaar maken van grote aantallen eieren niet of nauwelijks tot een verdere reductie van het broedsucces en het aantal ganzen. Alleen in kleine geïsoleerde populaties bleek intensief rapen in combinatie met afschot uiteindelijk tot minder ganzen te leiden.

Afschot of het wegvangen van ganzen kan lokaal helpen de aantallen te verkleinen waar dat gewenst is. Maar om landelijk een aantalsvermindering tot stand te brengen zal jaarlijks minstens 50% van de gehele populatie geschoten moeten worden. Om schade door overzomerende ganzen daadwerkelijk te beperken is dus meer nodig dan populatiebeheer door rapen of afschot alleen. Duurzame methoden als het ongeschikt maken van gebieden waar de jonge ganzen opgroeien, het creëren van opvanggebieden voor niet-broedende, rondzwervende ganzen, het afrasteren van kwetsbare percelen naast natuurgebieden en een andere inrichting van het landschap waardoor het contact tussen ganzenpopulaties en aangrenzende landbouwgebieden wordt verminderd, kunnen op lange termijn de schade beperken. Eventueel kunnen deze maatregelen in combinatie met populatiebeheer worden uitgevoerd. De beste aanpak zal verschillen per regio, soort, en omvang en aard van de populatie, en maatwerk is dus vereist.
De grootste ganzenpopulaties in Nederland hebben hun draagkracht inmiddels bereikt en nemen niet verder toe. Lokaal zorgen predatie en verruiging van gebieden voor een afname. Het stimuleren van predatie door bijvoorbeeld vossen en marterachtigen kan bijdragen aan het beperken van de ganzenpopulaties in Nederland.

Bovenstaand bericht kan voor u aanleiding zijn om meer te willen weten over overzomerende ganzen. Voor een pdf van het rapport kunt u terecht op de website van SOVON, onder "publicaties, rapporten". U kunt ook bellen met Henk van der Jeugd (SOVON Vogelonderzoek Nederland), telefoonnummer: 024-6848111 of per e-mail

Johan Helmus

Interessant stukje! Bevestigt ook wat hier al vaker is geroepen, namelijk dat het bestrijden van natuurlijke predatoren contra-productief is.

Ten minste, wanneer je het echt vanuit beheeroogpunt bekijkt. Vanuit een plezierjachtoogpunt is het afschieten van natuurlijke predatoren wel gewenst, want op die manier breng je de natuur uit balans, en houd je meer 'jachtwild' over.
Groeten, Johan Helmus

Marina

Zeker interessant!
De moeite waard om de mogelijkheden te onderzoeken.

Het wordt hoog tijd dat de mens zn neanderthal-gedrag gaat beheersen.
Want hoe euphemistisch je het ook aanduidt, het blijft gewoon de primitieve adrenaline/testosteron-kick van het doden.
Plezierjacht is niet meer van deze tijd, we leven met teveel mensen op te weinig groen en het wordt tijd om ons denken aan te passen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682