Alternatief op vossenjacht in weidevogel gebieden

Gestart door Tim Asbreuk, oktober 02, 2009, 11:34:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Dan heb ik tenminste één goede voornemen voor het nieuwe jaar!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

volgens mij is het bejagen van vossen behoorlijk doelloos gebleken,
dweilen met de kraan open, er zijn vossen en wat je ook doet, er zijn vossen.
er komen niet meer vossen binnen een teratorium dan ze zelf bepalen, schiet je er een paar van dood is er weer plek voor een paar nieuwe die er dus ook zo weer zitten.

en de weidevogels gaan achteruit.
maar ik las dus ook dat het huidige biotoop daaraan ten nadele meewerkt, alles versnipperd, en omsingeld met bosjes of houtwallen waarin de vossen kunnen gaan liggen te loeren op prooien.

in de ovp ging het voor zover ik weet heel goed met de weidevogels, en dat kwam dacht ik omdat ze kadavers van grazers laten liggen zodat de vossen genoeg te eten hebben.
wordt nog wat als ze de grote grazers straks toch alsnog willen afschaffen, dan gaan al die vossen ineens de inmiddels zo mooi gegroeide populatie weidevogels op lopen eten.


zou het niet de oplossing zijn om de hazen en konijnen te laten lopen ipv te bejagen, dan kunnen de vossen de konijnen en hazen eten ipv de eieren en jonge weidevogels.

wat is het eigenlijk een vreemde gewaarwording dat alles zo beheerd wordt overal,
ik verbaas mij er over, ik had nooit door dat dat allemaal zo gebeurde, zal wel aan mij liggen.
de weidevogels, dat begint met een beter aanbod van broedplaatsen / biotoop.

Marina

Volgens mij heeft de vos helemaal geen invloed op de weidevogels, want ook in gebieden waar helemaal geen vossen voorkomen gaat de weidevogelstand achteruit.
Er zijn meerdere oorzaken daarvoor. Boeren die de nesten door vrijwilligers laten beschermen (en daarvoor subsidie opstrijken) en vervolgens vrolijk over de pullen heenrijden is daar eentje van.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

ja boeren die hekjes of vlaggetjes bij de nesten zetten zodat de roofvogels en vossen enzo goed kunnen zien waar het eten ligt,
en dan op de datum dat het weer is toegestaan snel beginnen met maaien om toch nog 2 of 3 snee kuil binnen te halen, datum is datum, jonkies die er nog lopen hebben daar pech mee.
hoeveel ree kalfjes worden er ook wel niet kapot gereden door die maaiers..... wil je niet weten is heel sneu.

maar ja, we kunnen moeilijk weer terug naar het maaien met paard of met handzeis.
het wordt allemaal nou eenmaal steeds groter en machinaler, het gaat niet meer om 10 koeien maar om 150, het gaat niet meer om 3 bunder land maar om ik weet niet hoeveel.
dus tijd is geld, en elk stukje gras is nodig voor de koeien.

steeds minder ruimte voor de weidevogels, steeds meer zichtbaarheid van de ruimte die er nog wel is, steeds meer overzicht voor de rovers, waar hun eten te vinden is.
werkt allemaal niet mee.
de vos is slechts een onderdeel.

het topic ging over de vraag of het aanbieden van alternatief voer tijdens de rijke maanden niet beter was dan schieten, het zou misschien een klein beetje sschelen, misschien red het een handje vol jonge weidevogels.
maar het is niet dé grote oplossing voor de achteruitgang van weidevogels wat mij betreft.

Marina

Er zijn wel onderzoeken geweest naar maatregelen die méér uithalen dan vossen doodschieten.
Mozaïekmaaien, waterranden onbemaaid laten, dat soort dingen. Opdat de pullen ruimte hebben om heen te vluchten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

een perceel van binnen naar buiten maaien en dan het laatste strookje rondom laten staan lijkt me het beste.

Denro

Citaat van: Lotte op december 25, 2010, 23:23:51 PM
een perceel van binnen naar buiten maaien en dan het laatste strookje rondom laten staan lijkt me het beste.
En ook dat is weer een vorm van beheer Lotte, namelijk akkerrandbeheer :) :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Johan Helmus

Citaat van: Denro op december 25, 2010, 23:48:26 PM
Citaat van: Lotte op december 25, 2010, 23:23:51 PM
een perceel van binnen naar buiten maaien en dan het laatste strookje rondom laten staan lijkt me het beste.
En ook dat is weer een vorm van beheer Lotte, namelijk akkerrandbeheer :) :duim:
EN waarschijnlijk een stuk nuttiger en effectiever dan dat zogenaamde vossenbeheer. :)
Groeten, Johan Helmus

Marina

Er zijn ongetwijfeld cijfers beschikbaar van de resultaten van diverse methodes.
Is iemand hier bekend mee?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Crow

#40
Citaat van: joostheeremans op december 24, 2010, 16:56:32 PM
Crow, heb je ook argumenten voor deze uitspraken? Jacht is nou ook niet altijd even succesvol gebleken in de bestrijding van vossen.


Wil je trouwens in het vervolg met je eigen naam ondertekenen, dit hoort bij het huisreglement van deze website.

Het is toch logisch als men gaat bijvoeren de populatie alleen maar toe zal nemen. Kijk naar de oostvaderse plassen. Hier is zoveel voedsel door alle dode en zwakke dieren dat het vossenbestand explosief toeneemt. De vossen zijn daar zelfs veelal overdag actief en tot een zeer korte afstand te benaderen. Ze zijn niet tot nauwelijks mensenschuw meer wat geen normaal gedrag is voor onze sluwe rein. Een vos staat boven aan de voedselketen en heeft immers geen natuurlijke vijanden en zal daarom ook moeten worden bejaagd om de schades binnen de perken te houden.

@ Marina Je kent me nieteens en je hebt gelijk je vooroordeel.
Groet, Dennis

Marina

Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM

@ Marina Je kent me nieteens ....

Daar kunnen we meteen iets aan doen!
Het is goed gebruik (en staat bovendien in de forumregels) dat je met je eigen naam ondertekent.
Ook staan hier diverse voorsteltopics, dat is weer niet verplicht natuurlijk maar ook leuk als je wil dat mensen je beter leren kennen (en vanzelfsprekend is een fotootje ook heel leuk  :D ).
Dus....: hoe heet je? hoe oud ben je? jaag je zelf? en wat wil je nog meer over jezelf kwijt?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM
@ Marina Je kent me nieteens en je hebt gelijk je vooroordeel.

hier nog even een linkje naar de forumregels:
  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.msg809755.html#msg809755
 
  Overigens: mijn mening over de vossenjacht heeft niets te maken met een vooroordeel over een persoon zelf.
(al doet een naam als Crow samen met een voorkeur voor jacht mij als corvidofiel het ergste vermoeden.)
  Maar ik wil je graag leren kennen!

  Fotoooo!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

Crow,

de vossen in de OVP hebben het hele jaar rond te eten, in de winter immers ook van de kadavers van de grote grazers.

de stelling ging uit van normaal natuurgebied, met als idee dat de regulatie 's winters plaatsvind vanwege voedselschaarste.
het jonge gepeupel en de ouders in de 'goede' tijden van het jaar zouden dan verleid moeten worden tot het eten van klaargelegd aas, en daarmee de eieren en kuikens voor een deel voorbij gaan.

tijdens die maanden wordt de populatie niet groter, misschien is er wel kans dat door overdaad aan voedsel (aas plus eieren en jonge vogels etc) meer jongen overleven. (denk ik).

het idee was dat de populatie dan in de slechte maanden weer inkrimpt vanwege voedselgebrek.

nou weet ik alleen niet of er door extra voedselaanbod in de kopjes van de vossen iets in werking treedt wat zegt: we kunnen meer jongen per dracht werpen want er is straks weer ruim genoeg voedsel...
als dat zo is, dan is bijvoeren weer niet zo handig..

maar op zich de gedachtegang van de topicstarter is wel boeiend vind ik, er moet volgens mij wel iets mee te doen zijn.

Johan Helmus

#44
Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM
De vossen zijn daar zelfs veelal overdag actief en tot een zeer korte afstand te benaderen.
Vossen gaan zich juist anders gedragen in gebieden waar veelvuldig wordt gejaagd, vanwege de stress. Bron hier en hier te vinden. Als vossen niet worden bejaagd, en men de natuur zijn gang laat gaan, dan verkiest een vos het jagen overdag boven het jagen gedurende de nacht. Het is dus zelfs zo dat er met lichtbakken wordt gejaagd omdat de dieren zich overdag niet meer durven te tonen in die gebieden.

Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM
Het is toch logisch als men gaat bijvoeren de populatie alleen maar toe zal nemen. Kijk naar de oostvaderse plassen. Hier is zoveel voedsel door alle dode en zwakke dieren dat het vossenbestand explosief toeneemt.
Het is in de natuur zo (en al miljoenen jaren), dat populaties zich afstemmen op het voedselaanbod. Het is echt niet mogelijk dat er 'te veel' vossen in een gebied zullen voorkomen. Als er te weinig voedsel beschikbaar is, dan zal dit resulteren in sterfte door verhongering van de zwakkere vossen, misschien ook zelfs wel in het werpen van kleinere nesten. Gevolg hiervan is dat het aantal predatoren is afgestemd om het voedselaanbod in een gebied. Volgens mij ben jij niet degene die moet bepalen hoeveel vossen er in een gebied mogen rondlopen, de natuur heeft hier een prima eigen mechanisme voor, voedselaanbod. Dit werkt al miljoenen jaren zonder problemen, en heeft geen verstoring nodig door plezierjagers.

Overigens, heb je liever dat het vlees van dode dieren in een gebied licht te stinken en te rotten, dan dat een vos het opruimt? Vossen vervullen in de natuur een belangrijke rol als kadaveropruimers!

Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM
Ze zijn niet tot nauwelijks mensenschuw meer wat geen normaal gedrag is voor onze sluwe rein.
Het is natuurlijk niet normaal dat vossen mensen dicht benaderen. Meestal is dit het gevolg van onwetende wandelaars, die de vossen beginnen te voeren. Dat dit een argument is om de dieren te bejagen? Ik zie niet in waarom. Je kunt beter de mensen beter voorlichten, zodat ze de dieren niet voeren en als gevolg ook handtam maken.

Citaat van: Crow op december 27, 2010, 21:38:42 PM
Een vos staat boven aan de voedselketen en heeft immers geen natuurlijke vijanden en zal daarom ook moeten worden bejaagd om de schades binnen de perken te houden.
Het is inherent aan het principe 'voedselketen' dat er een of meerdere diersoorten bovenaan zullen staan. Zo vreemd is het dus niet dat er diersoorten voorkomen die geen predator hebben als ze volwassen zijn. Dit zou een reden moeten zijn om de soort te bejagen? Vreemde logica, wat mij betreft... Je haalt de natuur juist uit balans als je steeds ingrijpt in ecosystemen.
Groeten, Johan Helmus

Crow

#45
@ marina Ik zie geen reden waarom ik mij voor zou stellen. Ik bentoch al vooraf al veroordeeld.
Ben lid van waarneming geworden om meervan de natuur te leren en niet om een digitale oorlog
te voeren tegen mensen die een andere visie van wildbeheer hebben dan ikzelf.


Ik ben het zeker met jullie eens dat niet alleen de predators de schuldigen zijn. De moderne
landbouw heeft hier zeker ook een groot aandeel in. De boeren letten op het algemeen wel op of
er een nest weidevogels  ligt of jonge reekalfjes.De loonwerkers daarintegen letten veel minder op.
Ze maaien met enorme machines en hoge snelheden om maar zo veel mogelijk hectares per uur te halen. Je kan het ze ook niet altijd even kwalijk nemen. In de landbouwsector is het echt geen vetpot en tijd is geld.

Tuurlijk zal de natuur zichzelf in stand houden, alleen de verhoudingen kloppen dan totaal niet meer.
Een vos zal niet makkelijk verhongeren en zal bijna altijd aan zijn kostje komen. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van vossenwaarnemingen in de bebouwde kom. Ze gaan opzoek naar voedsel bij containers etc wat echt geen gezonde situatie is. De mens heeft de oernatuur al jaren geleden kapot gemaakt. Er zijn nu gewoonweg teveel mensen in dit kleine landje. 


Groet, Dennis

joostheeremans

Crow, ik ben niet zo geïnteresseerd in of je een jager bent of niet en hoef ook geen foto te zien van je, maar wijs je toch graag op de huisregels van dit forum die ons voorschrijven met je eigen naam te ondertekenen. Mocht dit Crow zijn, beschouw dit maar als niet geschreven. Ik heb je dan ook helemaal niet veroordeeld en beoordeel jouw argumenten dan ook liever op hun merites.


Hetgeen je schrijft is doorspekt van aannames, heb je hier misschien (wetenschappelijke graag!) bronnen voor? Dan bedoel ik dus ook de explosief gestegen vossenstand in de Oostvaardersplassen en de meer dan voldoende voorbeelden van vossenwaarnemingen in de bebouwde kom. Mij lijkt het niet ondenkbaar dat de toename van de bebouwing in Nederland (en daarmee dus de bebouwde kom) hier mede debet aan is. Ik zie graag cijfers en bronnen voor hetgeen je schrijft want ik vind het nogal kort door de bocht om allerlei causale verbanden hieraan te verbinden.
Je schrijft ook dat we de vos moeten bejagen omdat deze bovenaan de voedselketen staat. Daarnaast schrijf je dat we de oernatuur al jaren geleden kapot hebben gemaakt. Zou het niet kunnen dat jacht op de toppredators hier ook een rol in heeft gespeeld? Zeg je niet in feite we hebben de oernatuur toch al kapot gemaakt, laten we nou ook niet moeilijk doen over die vossen die er nog rondlopen? Kortom, verklaar je wat nader en schroom niet om met bronnen te komen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: Crow op december 28, 2010, 15:52:27 PM
@ marina Ik zie geen reden waarom ik mij voor zou stellen. 

Ook niet zeuren dan dat ik je niet ken, want daar ben je helemaal zelf debet aan.
Ik heb mijn best gedaan om je te leren kennen maar je blijft liever anoniem achter je pc'tje zitten i.p.v. achter je eigen standpunten.

En de huisregels.... die gelden voor iedereen, jager of anti-jager!

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Citaat van: Crow op december 28, 2010, 15:52:27 PM
@ marina Ik zie geen reden waarom ik mij voor zou stellen.

Behalve de geldende forumregels, uit fatsoen wellicht?

CiteerIn de landbouwsector is het echt geen vetpot en tijd is geld.

Als boer ben je net zo veel ondernemer als een winkelier en moet naar mijn mening gewoon zijn eigen broek ophouden en een ondernemer kent ook nog zoiets als een ondernemersrisico. Weidevogels en ganzen zijn ondernemersrisico's. Als de boer / ondernemer hierdoor niet zijn eigen broek kan ophouden dan moet hij wellicht zijn onderneming richten op een meer rendabelere productgroep of in loondienst gaan bij een werkgever die wel succesvol is. Dat gejammer over door historie verworven rechten en bedrijfsovernames van vader op zoon heb ik niet zoveel mee. Duurzaam ondernemen is in de "groene" sector nog lang geen gemeengoed.

CiteerTuurlijk zal de natuur zichzelf in stand houden, alleen de verhoudingen kloppen dan totaal niet meer.

Wat is kloppen. verhoudingen zoals de natuur deze wil hebben we al eeuwen niet meer. Maar alle diersoorten zijn wel voortgekomen uit de voedselkringloop van de natuur. Never change a winning team. Laat de natuur (meer) zijn gang gaan. 

CiteerEr zijn meer dan voldoende voorbeelden van vossenwaarnemingen in de bebouwde kom. Ze gaan opzoek naar voedsel bij containers etc wat echt geen gezonde situatie is.

Op basis van deze argumenten, zullen we dan ook alle Merels maar uitroeien in de bebouwde kom? Ook een predator die onnoemelijk veel leed veroorzaakt onder de insecten en wormachtigen en zelfs ten tijde van schaarste kleine zoogdieren. En een soort die van nature in de loofbossen leeft en dus van nature niet in de bebouwde kom thuishoort.

Ja, er zijn situaties bekend van Vossen (in Engeland, in een buitenwijk van Londen) die een baby heeft toegetakeld in zijn wiegje.
De jachtlobby in Engeland schreeuwde van de daken dat de vossen "beheerd" moesten worden. De ouders van de toegetakelde baby waren uiteraard heel verdrietig, maar waren realistisch genoeg om de vos niet te veroordelen, maar laten de buitendeur niet meer zondermeer openstaan. De jachtlobby gebruikt dergelijke argumenten nog steeds om vossen te mogen vonnissen. En wat is nu het bezwaar tegen vossen in de bebouwde kom? Ik ken er geen. De jachtlobby vast nog wel twee; hondsdolheid en vossenlintworm. 2 bezwaren die in Nederland nauwelijks tellen omdat hondsdolheid gewoon niet voorkomt en de lintworm in Limburg / Gelderland op de grens met duitsland. Ook dit risico is minimaal of je moet heel graag vossendrollen eten.

Doe mij maar een vos door de straat, in de tuin of waar dan ook binnen de bebouwde kom.

Marina

Dat verhaal van die toegetakelde baby zat vol tegenstrijdigheden, klopte gewoon van geen kanten.
De exacte toedracht zullen we wel nooit weten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P

goed gevonden :D

als we de natuur nou eens lieten voor wat het is, en wij ons eraan aanpasten....
dat lijkt me nog de leukste optie :)

zijn 'zij' niet langer het probleem, maar wij.
is het niet allemaal om ons begonnen, sinds wij vinden dat wij het recht hebben op overpopulatie, snel vervoer, enz enz enz... en bescherming tegen alles wat natuurlijk is....
een simpele spin heeft al geen recht van leven meer als hij onvermoed in een huis blijkt te zitten, een doodgewone muis lijkt haast een buitenaards monster wanneer de huisvrouw hem gillend achterna zit.

vossen eten misschien best muizen.... wat is enger, een vos of een muis?

echt sinds de mensheid dit land bezet is de schade voor de al lang voor ons aanwezige dieren niet te overzien..
zonde, dieren en natuur zijn toch veel mooier..

Johan Helmus

Citaat van: Crow op december 28, 2010, 15:52:27 PM
De moderne landbouw heeft hier zeker ook een groot aandeel in. De boeren letten op het algemeen wel op of
er een nest weidevogels  ligt of jonge reekalfjes.De loonwerkers daarintegen letten veel minder op.
Ze maaien met enorme machines en hoge snelheden om maar zo veel mogelijk hectares per uur te halen. Je kan het ze ook niet altijd even kwalijk nemen. In de landbouwsector is het echt geen vetpot en tijd is geld.
Mooi dat je erkent dat het vossenprobleem misplaats is. Dan is de vervolgvraag: waarom doen we dan aan vossenjacht, als we weten dat de oorzaak ergens anders ligt?

Verder vind ik het nogal een kromme redenering dat je het de boeren niet kwalijk kunt nemen dat nesten kapot worden gemaaid. Er bestaat ook nog zoiets als verantwoordelijkheid en ethiek, naast winstbejag. Bovendien vangen de boeren wel graag de subsidies voor nesten in hun weilanden.

Logica dat het begrijpelijk is dat weidevogels in aantallen achteruit gaan doordat de landbouwsector niet echt een vetpot is, en tijd geld is, en dat we daarom dan maar op vossen jagen. Daar mis ik de logische verbanden eventjes denk ik?

Citaat van: Crow op december 28, 2010, 15:52:27 PM
Tuurlijk zal de natuur zichzelf in stand houden, alleen de verhoudingen kloppen dan totaal niet meer.
Een vos zal niet makkelijk verhongeren en zal bijna altijd aan zijn kostje komen. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van vossenwaarnemingen in de bebouwde kom. Ze gaan opzoek naar voedsel bij containers etc wat echt geen gezonde situatie is.
Waarom kloppen de verhoudingen binnen de natuur 'totaal niet meer'? Volgens mij is de stand van dieren, zowel predators als andere soorten, onderhevig aan het principe 'voedselaanbod''. Dit betekent dat er een maximale predatordichtheid binnen een gebied kan bestaan, gespecificeerd door het aantal beschikbare prooidieren. Volgens mij is de enige manier waarop dit kan voorkomen, dat er opeens minder prooidieren beschikbaar zijn. Het predatoraantal zal dan echter ook snel teruglopen om dat een aantal predators simpelweg zal verhongeren, en het geheel is weer in balans.

Daar naast zullen stadsvossen ook hun kostje zoeken binnen de stad. Eten uit containers halen is nu eenmaal veel makkelijker dan het zelf jagen. Deze dieren gaan heus niet 's nachts de stad uit om op die arme weidevogels te jagen. Heeft ook weinig nut als een boer net alles kort en klein heeft gemaaid trouwens.

Citaat van: Crow op december 28, 2010, 15:52:27 PM
De mens heeft de oernatuur al jaren geleden kapot gemaakt. Er zijn nu gewoonweg teveel mensen in dit kleine landje.
Nog een argument om niet te jagen. Het grote aantal plezierjagers dat de laatste kleine natuurgebieden in ons land intrekt. Gebieden die al kapot zijn gemaakt door het uit balans halen dmv afschot van predators etc. Deze lieden gunnen de dieren in deze laatste gebieden geen rust, en brengen het natuurlijke evenwicht alleen maar verder uit balans.

Verder zitten je reacties, zoals reeds door anderen gezegd, vol allerlei onnavolgbare causale verbanden in de trant van 'bomen hebben stammen, dus we moeten op vossen jagen'. Logische verbanden ontbreken, en de vooringenomen conclusie komt er steeds op uit dat we op vossen zouden moeten jagen.  :huh:
Groeten, Johan Helmus

rob76

http://www.natuurbericht.nl/index.php?id=982

http://www.youtube.com/watch?v=tJZ40T5Xdm0


Volgens mij heb ik hier ooit deze linkjes wel eens eerder zien staan. Wellicht nog een reden waarom het niet zo heel goed gaat met de Kievit.

rob

Crow

#53
Citaat van: Lotte op december 28, 2010, 23:44:07 PM
haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P

Dit is echt een idiote vergelijking.


Ik vind het bedroevend dat de meesten onder jullie zo slecht denken over boeren.
De meeste boeren die ik ken hebben het beste voor met de natuur. Ze laten singels
tussen de percelen groeien. Bellen mij voordat ze gaan maaien zodat ik kan zoeken naar
broedende weidevogels, reekalveren etc. Zoveel mogelijk van binnen naar buiten maaien
enz enz. Met boeren valt veel te bespreken als je maar met ze praat en naar ze luisterd.

Hoe denken jullie dan over de kraaienstand? Op sommige gebieden loopt dit compleet
uit de hand en zorgen kraaiachtigen voor enorme schades. Waaronder vraatschade, maar ook predatie
van jonge weidevogels, hazen enz enz. Als de kraai niet bestreden word zal de kraaienpopulatie
alleen maar toenemen aangezien een kraaiachtige een behoorlijke leeftijd kan bereiken.

Ook de houtduiven brengen grote schades aan de kool gewassen en bij fruittelers. Je kan knalaparaten
,visuele afschrikaparaten zetten, maar als het éénmaal doorhebben zal het afschrikeffect niet of
nauwelijks meer helpen.
Groet, Dennis

Johan Helmus

Citaat van: Crow op december 31, 2010, 02:42:54 AM
Citaat van: Lotte op december 28, 2010, 23:44:07 PM
haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P

Hoe denken jullie dan over de kraaienstand? Op sommige gebieden loopt dit compleet
uit de hand en zorgen kraaiachtigen voor enorme schades. Waaronder vraatschade, maar ook predatie
van jonge weidevogels, hazen enz enz. Als de kraai niet bestreden word zal de kraaienpopulatie
alleen maar toenemen aangezien een kraaiachtige een behoorlijke leeftijd kan bereiken.

Ook de houtduiven brengen grote schades aan de kool gewassen en bij fruittelers. Je kan knalaparaten
,visuele afschrikaparaten zetten, maar als het éénmaal doorhebben zal het afschrikeffect niet of
nauwelijks meer helpen.
Ik heb niet het idee dat er teveel zijn. Waarom zouden er teveel zijn? Zijn er meer dan vroeger, zijn hier cijfers over beschikbaar?
Groeten, Johan Helmus

Tim Asbreuk

#55



CiteerHoe denken jullie dan over de kraaienstand? Op sommige gebieden loopt dit compleet [/size]uit de hand en zorgen kraaiachtigen voor enorme schades. Waaronder vraatschade, maar ook predatie
van jonge weidevogels, hazen enz enz. Als de kraai niet bestreden word zal de kraaienpopulatie

[/size]alleen maar toenemen aangezien een kraaiachtige een behoorlijke leeftijd kan bereiken.

De laatste 10 jaar heeft is de kraaien populatie niet significant veranderd (SOVON) http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=15671&lang=nl
De populatie lijkt zich te stabiliseren.



Citeer[/size]Ik vind het bedroevend dat de meesten onder jullie zo slecht denken over boeren.
Ik ben zelf boeren zoon en ik zie dat boeren wel heel verschillend over natuur denken. Er zijn boeren letterlijk alles slopen wat maar groen is (en geen Engelsraai of maïs). Maar er zijn ook boeren die meer aandacht aan natuur schenken. Zo hebben wij thuis een intensieve varkenshouderij maar wel met 9 broedende rodelijst soorten. Toch vind ik wel dat de meeste boeren een ander (soms bijna verknipt) natuurbeeld hebben.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Marina

Citaat van: Crow op december 31, 2010, 02:42:54 AM
Citaat van: Lotte op december 28, 2010, 23:44:07 PM
haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P
Dit is echt een idiote vergelijking.

Ach niet gekker dan: weg met alle kraaien, ze "zijn schadelijk" (wat voor soort schade zegt niemand er ooit bij overigens)
of: weg met alle vossen, ze eten konijnen (lees: dan kunnen wij de konijnen niet meer doodschieten)
of: weg met alle roofvogels, ze eten weidevogels
of: weg met alle katten, ze eten muizen (ja je moet toch een excuus hebben om IETS dood te kunnen schieten)
of: weg met alle zwijnen, want dan kunnen we ze bijvoeren omdat het er teveel zijn
of: weg met alle herten, vooral de zwangere want dat is zo leuk om op te zetten

en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan

Overigens, je bent nog steeds anoniem zie ik. Ben je BANG van ons?
Of sta je niet achter je eigen standpunten?
Hoe oud ben je eigenlijk? Gezien de ondoordachte standpunten en je onvermogen om ironie te herkennen vermoed ik dat je nog niet volwassen bent.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

#57
de ene boer is de andere niet.
de boeren passen vaak wel op voor zover dat haalbaar is, want de kuil moet wel op de bult, zoveel mogelijk snedes..
maar de loonwerkers idd niet of in elk geval véél minder met die kollosale machines en tijd is geld.
er komen echt ree kalfjes in de hakselaar/maaier, zo een poot er af of wat dan ook, heel erg sneu.

tuurlijk kraaien en andere vogels en zoogdieren komen ook wel bij de eieren of weidevogels, dat is van alle tijden.
alles is van alle tijden, behalve de versnipperiing, eenzijdig landbouwgebruik, grote machines.
dat is niet van alle tijden.

maar nou las ik via een link hier of in dat andere topic over wildbeheer dat kivieten massaal worden gedoodt in Frankrijk waar ze het vlees eten?
dat is toch echt van de zotte, daar zou per direct een halt aan moeten worden toegeroepen!

verder zou ik het persoonlijk fijn vinden als we on topic konden blijven, dit is geen praat maar raak.
dus niet blijven steken in persoonlijke aanvallen, neem dan even contact op met een moderator als je iets dwars zit.
ik vind het zonde van de discussie die tenslotte boeiend kan zijn.

joostheeremans

#58
Citaat van: Crow op december 31, 2010, 02:42:54 AM
Citaat van: Lotte op december 28, 2010, 23:44:07 PM
haha ja weg met die merels, ze eten alle wormen op :P

Dit is echt een idiote vergelijking.


Ik vind het bedroevend dat de meesten onder jullie zo slecht denken over boeren.
De meeste boeren die ik ken hebben het beste voor met de natuur. Ze laten singels
tussen de percelen groeien. Bellen mij voordat ze gaan maaien zodat ik kan zoeken naar
broedende weidevogels, reekalveren etc. Zoveel mogelijk van binnen naar buiten maaien
enz enz. Met boeren valt veel te bespreken als je maar met ze praat en naar ze luisterd.

Hoe denken jullie dan over de kraaienstand? Op sommige gebieden loopt dit compleet
uit de hand en zorgen kraaiachtigen voor enorme schades. Waaronder vraatschade, maar ook predatie
van jonge weidevogels, hazen enz enz. Als de kraai niet bestreden word zal de kraaienpopulatie
alleen maar toenemen aangezien een kraaiachtige een behoorlijke leeftijd kan bereiken.

Ook de houtduiven brengen grote schades aan de kool gewassen en bij fruittelers. Je kan knalaparaten
,visuele afschrikaparaten zetten, maar als het éénmaal doorhebben zal het afschrikeffect niet of
nauwelijks meer helpen.

Voor zowel de kraaien als de houtduiven geldt niet dat de populatie erg is gestegen de afgelopen jaren (houtduif afname afgelopen 20 jaar, kraaien stabiel afgelopen 10 jaar). Schade voor boeren aan gewassen is niks anders dan het moeten delen van  je grond met andere dieren en daar wat financiële schade aan overhouden. Als ik in China bamboe zou verbouwen zou ik met dezelfde redenatie kunnen pleiten voor de jacht op de pandabeer. Schade komt in allerei bedrijfstakken voor en het doodschieten van de schadeveroorzaker zou ik mijn ogen het ultimum remedium moeten zijn. Niet het middel waar te pas en te onpas naar wordt gegrepen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

barebigfoot

Daar dacht ik ook al aan goed idee! Ik zou de vossen hier graag af en toe een kadaver willen brengen, maar dan ben je een stroper toch, als je wordt gezien met een haas in je kofferbak!
Uwe