2 poppen.

Gestart door EP4, oktober 01, 2009, 22:31:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

EP4

Wie weet de naam van deze 2 poppen.
Groet Lineke.[/img]

vuurvlinder

Ze lijken erg veel op de Landkaartjes die ik in mijn aquarium heb zitten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

EP4

Citaat van: EP4 op oktober 01, 2009, 22:31:12 PM
Wie weet de naam van deze 2 poppen.
Groet Lineke.[/img]

Ik heb nog even speurwerk gedaan en ik denk dat ik het weet.
Het zijn poppen van de kleine vos en de atalanta denk ik.

Groet Lineke.

vuurvlinder

Waarom denk jij dat? Zijn de foto's van 1 oktober? Atalanta's en Kleine vossen zijn nu vlinder en overwinteren ook zo.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Heb je ze meegenomen? Dan kom je er vanzelf achter welke soorten het zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

jack_windig

Ik denk dat je wel gelijk hebt met Kleine Vos en Atalanta, hoewel de eerste misschien ook nog een Atalanta zou kunnen zijn. De poppen van het landkaartje zijn relatief korter. In het veld is het verschil makkelijk: poppen van Kleine Vos en Atalanta zijn iets van 3 maal zo groot. Landkaartje iets van 1cm lang de andere zo'n 2,5-3 cm. Poppen van Kleine Vos en Atalanta kunnen nu nog net in het veld worden gevonden. Ze komen eerstdaags uit om dan als vlinder te overwinteren.

EP4

De pop van de kleine vos is kleiner dan die van de atalanta dat was duidelijk te zien de atalanta zat ook verscholen tussen samen gesponnen bladeren. Van de kleine vos zaten er wel 30stuks op zo'n 5 bij 5 meter en dan waren er ook nog een aantal die al leeg waren.

Groet Lineke.

jack_windig

Ja dan is het wel zeker. Rupsen van de Atalanta leven solitair in samengesponnen bladeren, en de Kleine Vos juist in groepen bij elkaar. Bij verpopping verspreiden ze wel wat over de omliggende vegetatie.

EP4

Oké, bedankt.

Groet Lineke.