mooie paaarse bloem

Gestart door Martine, september 30, 2009, 23:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martine

Heb deze gevonden op 1100meter hoogte in de alpes des hautes provence in Frankrijk. Heb er een franse site en  mijn floragids op nageslagen maar kan hem niet vinden.
wie helpt me met de determinatie.
alvast bedankt.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine

Gerard Scholte

Martine,

Ik kwam na enig zoeken op Scabiosa lucida
Groeten,

Gerard

petraw

Beste Gerard en Martine,

Er zijn verschillende roze 'Duifkruiden' die in Alpes des Hautes Provence voorkomen (kijk maar op de website van Tela Botanica).

Scabiosa cinerea, Scabiosa lucida, Scabiosa triandra en Scabiosa vestita maar ook de meest algemene (die ook in Nederland voorkomt) Scabiosa columbaria.

Wat ik zie op de foto bij de uitgebloeide bloemen zijn vrij korte en smalle omwindselbladen, dan valt Scabiosa lucida volgens mij af, daar zijn de omwindselbladen veel langer. Ook de bladeren op de foto lijken me voor Scabiosa lucida veel te fijntjes.

Blijven dus over Scabiosa cinerea, Scabiosa triandra, Scabiosa vestita en Scabiosa columbaria. Ik durf daar geen 100% zekerheid op te geven van welke het dan zou kunnen zijn. Scabiosa triandra is wellicht een goede mogelijkheid vanwege het heel fijne blad wat op de foto te zien is. Maar de andere 3 kunnen dat ook hebben.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Martine

Petra en Gerard, bedankt voor het meedenken. Lijkt me dat deze in het archief gaat als Scabiosa spec.
Mvg. Martine
Met vriendelijke groet,
Martine