Kopergroenbekerzwam?

Gestart door JohnvR, september 28, 2009, 23:24:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Gisteren in het duin bij Castricum kwam ik deze groene paddenstoeltjes tegen. Ze zaten op een stuk hout, waarschijnlijk eik, die van binnen grotendeels groen verkleurd was. Is het een Kopergroenbekerzwam (s.l.)? Is het voor een leek (met  :micro:) te doen om het onderscheid tussen de twee soorten vast te stellen?

xenion

Citaat van: JohnvR op september 28, 2009, 23:24:44 PM
Is het een Kopergroenbekerzwam (s.l.)? Is het voor een leek (met  :micro:) te doen om het onderscheid tussen de twee soorten vast te stellen?
Jazeker, erg mooie exemplaren ook, en met de karakteristieke verkleuring van het hout. Kun je de sporen meten met je microscoop?
Groeten,
Martin

Ismael

Groeten Ismaël Wind

JohnvR

Bedankt voor de bevestiging. Een erg mooi verschijnsel inderdaad. Het stuk hout was ca. 50 cm groot. Het viel me op dat andere stukken hout (niet noodzakelijkerwijs allemaal eik) die daar ook lagen dit op het eerste gezicht niet vertoonden.

Ik moet er effe voor gaan zitten, maar als het zo ver is zal ik een poging wagen de sporengrootte op te meten.

han.endt


Stip

auruginosa 11-15 lang en auruginascens 5,5-7,5
Groeten Stip
www.helotiales.nl

JohnvR

De  :micro:-foto is helaas niet zo mooi, maar vooropgesteld dat dit de sporen zijn, dan lijkt het mij C. auruginascens (de afstand tussen twee streepjes is 10 µm).


xenion

Ja dat zijn de sporen.
Als 2 streepjes 10µm is zouden deze sporen nog geen 5µm lang zijn en dat is wel erg kort. Er vanuit gaande dat die 10µm voor 2 streepjes niet helemaal klopt (maar wel in de richting zit) lijkt C. auruginascens me wel correct.
Groeten,
Martin

lucknijnsberg

John,
de groenverleuring in het hout kom je vaker tegen in het duingebied.
Vruchtlichaampjes zelden, heb ze zelf 2x eerder gevonden.
dus erg leuk!
Paddestoelen zijn ook bijna net zo leuk als hooiwagens! ;D
Groetjes Luc

JohnvR

Citaat van: lucknijnsberg op september 29, 2009, 20:12:43 PM
Paddestoelen zijn ook bijna net zo leuk als hooiwagens! ;D
Groetjes Luc

Ik had ook nog Bruine winterjuffers gevonden hoor, misschien wel een nieuwe overwinteringsplek  ;D

Citaat van: xenion op september 29, 2009, 19:33:53 PM
Ja dat zijn de sporen.
Als 2 streepjes 10µm is zouden deze sporen nog geen 5µm lang zijn en dat is wel erg kort.

Tja, daar druk ik mij niet zo handig uit. De afstand van streepje tot streepje is 10 µm, waarmee de sporen op ca. 7-8 µm uitkomen. Ik zal ze als C. auruginascens invoeren.