Paddensporen

Gestart door HPM, september 27, 2009, 00:05:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Vandaag vond ik bij het Scheveningse Zuiderhavenhoofd sporen van padden. Ik
heb de waarneming ingevoerd als Rugstreeppad omdat dat m.i. het meest voor de
hand ligt, ook al ben ik ze in de omgeving nooit tegengekomen (Gewone padden
trouwens ook niet). http://waarneming.nl/waarneming/view/44751722
Ik heb hem wel op onzeker gezet omdat ze niet heb gezien en ik geen verschil
in sporen ken tussen Rugstreep- en Gewone. Het is een rare plek, aan drie
kanten omgeven door zout water, met het Verversingskanaal op ca 600 meter als
dichtstbijzijnde zoete water, en dat lijkt me niet zo geschikt als paaigebied. Geschikt
lijkend (ondiep) water op redelijke afstand ken ik niet. Een beetje een raadsel dus.




Herman van der Meer

ecotex

Herman,
Kom ook diverse gelijkende sporen tegen ,deze blijken afkomstig te zijn van Rugstreep.Deze dieren zoeken momenteel het duingebied op om zich voor de naderende winte in te graven.Heb wel eens dieren gevolgd , deze bleken meer dan een meter diep het zand in gegaan te zijn!(wel nachtwerk)
Tijdens de dijkversterkingswerken Mokbaai Texel komen ook dieren daar die zeker afkomstig zijn op meer dan 800 a'900 Mtr vanaf vindplaats.
Overigens facinerende beesten tijdens het ingraven.

groet Kees Verschoor

HPM

Citaat van: ecotex op september 27, 2009, 14:38:02 PM
Herman,
Kom ook diverse gelijkende sporen tegen ,deze blijken afkomstig te zijn van Rugstreep.Deze dieren zoeken momenteel het duingebied op om zich voor de naderende winte in te graven.Heb wel eens dieren gevolgd , deze bleken meer dan een meter diep het zand in gegaan te zijn!(wel nachtwerk)
Tijdens de dijkversterkingswerken Mokbaai Texel komen ook dieren daar die zeker afkomstig zijn op meer dan 800 a'900 Mtr vanaf vindplaats.
Overigens facinerende beesten tijdens het ingraven.

groet Kees Verschoor

Die door mij genoemde afstand van 600 meter naar het kanaal lijkt me voor een
Rugstreeppad geen probleem. Het zijn niet voor niets pioniers, en als ik het
'gezang' van op 800 meter kan horen, zullen die padjes dat ook wel kunnen. Het
'probleem' is meer dat ik verrast was omdat voor zover ik weet de dichtstbijzijnde
voortplantingsplekken (ook van gewone padden) op meer dan 3 kilometer afstand liggen.
Ik las ergens dat ze wel afstanden van 2-3 km kunnen overbruggen, maar dat blijft een
heel eind lopen voor zulke kleine kereltjes, zeker als ze ook veel dichterbij een
overwinteringsplaats kunnen vinden.
Misschien moet ik volgend jaar maar eens gaan zoeken of er toch niet een
voortplantingsplaats dichterbij is.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer