Zandoogjes uit Oost-Europa

Gestart door Goyatlah, september 27, 2009, 21:57:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

De eerste 3 komen van dezelfde bergweide op de grens tussen Polen en Tsjechie en lijken me Erebia's, maar niet noozakelijk dezelfde soort.
4 komt uit Muritz - laagveen gebied ten noorden van Berlijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Martin Scheper

1-3: voorjaarserebia (Erebia medusa). (2 het mannetje)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

4: misschien blauwoogvlinder (Minois dryas), mannetje. Komt die wel zo ver noordelijk in Europa voor?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

jack_windig

Ja de Blauwoog komt wel zo noordelijk voor, maar of die het is? Kan het niet een weinig gekleurd Bruin Zandoogje zijn? Hoe groot was deze vlinder? In het veld is de Blauwoog duidelijk groter dan het Bruine Zandoogje.

Bert van Rijsewijk

4: lijkt mij een bruin zandoogje (Maniola jurtina).

Bert.

Martin Scheper

Hoi Jack en Bert, mijn eerste gedachte was ook bruin zandoogje (Maniola jurtina) hoor, maar aangezien de onderzijde nogal egaal van kleur is zonder iets lichtere band, dacht ik even later dat het misschien ook wel een blauwoog zou kunnen zijn, en ik dacht, laat ik dat eens in de groep gooien.
Maar als jullie er meer een bruin zandoogje in zien, moeten we het daar maar op houden.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

O ja, waar ik gisteren ook nog naar had gekeken is de vorm van de rand van de achtervleugel. Bij het bruin zandoogje verloopt de overgang van de achterrand naar de binnenrand met een hoek en een soort van brede uitstulping, bij de blauwoog meer vloeiender / ronder. Ik kreeg het idee dat misschien het laatste wat meer van toepassing is, maar er zit een flinke spriet voor.
Toch maar op bruin zandoogje houden, dan.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Goyatlah

Ok, dan houden we het daar op, 3 x Voorjaarserebia en Bruin Zandoogje dus.

Martin, Jack & Bert, allemaal bedamkt  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's