Hoofdmenu

champignon

Gestart door ruudw, september 27, 2009, 19:46:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudw

Vandaag zag ik in een Berkenbosje in de duinen een groepje paddenstoelen. Weet iemand wat voor soort dit is.
Met vriendelijke groet   Ruud

lucknijnsberg

Ruud,
ik denk aan parelhoenchampignon maar erg lastig om dat zo vanaf foto te doen.
het is wel zeker een champignon.
misschien durft iemand anders hier wat zinnigs over te zeggen.
Groetjes luc

grietaf

Of het iets zinnigs wordt weet ik niet, maar hij doet me niet echt denken aan een Parelhoenchampignon. Heb je nog naar verkleuring gekeken, Ruud? Bij champignons is dat altijd belangrijk. De Parelhoenchampignon verkleurt geel bij beschadiging. Een andere mogelijkheid is de Schubbige boschampignon, die verkleurt rood.
Grieta.

ruudw

Hallo Grieta,
Vandaag teruggegaan naar de vindplaats. Na lang knijpen zag ik eigenlijk helemaal geen verkleuring. Toevallig even daarvoor een andere groep champignons gevonden en die verkleurden prachtig rood.
Dus het is geen Schubbige boschampignon en ook geen Parelhoenhampignon.
Ik geef het op.
Luc en Frieda bedankt voor het meedenken.
mvg  Ruud

peterpeperkamp

he Wielinga .. opgeven ?  kom nou!!!!
Groet Peter

grietaf

Je moet ook niet knijpen, Ruud, maar krabben met je nagel of een stukje ergens van af snijden. Ik denk dat het de Schubbige boschampignon is, net als het andere groepje dat je vond.
Grieta.

ruudw

Hallo Grieta,
Bij de andere groep gaf knijpen een mooi resultaat. Ik ga er nog een keer langs en zal mijn mes en mijn nagels gebruiken.
met vriendelijke groet   Ruud

ruudw

Nog een keer een bezoek gebracht aan de vindplaats. Daar wist Grieta Fransen uiteindelijk toch roodkleuring bij een redelijk vers exemplaar te voorschijn te toveren. Dus toch Schubbige boschampignons!.
mvg  Ruud

lucknijnsberg

Ruud,
kijk het helpt wel als je een beetje volhoud. :duim:
Groet Luc