Ectoparasiet/Klein kleurig spinnetje

Gestart door Corryabbink, september 25, 2009, 10:22:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dit zeer kleine spinnetje had aan de bovenkant van het blad een web gemaakt.
Ik kan ermaar niet uitkomen welke het is.
Kunnen jullie me daarbij helpen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

#1
ECTO!

Als je deze nog weet te vinden, dan is Jacomijn zeker geinteresseerd in dit beest.

edit: volgens mij is het spinnentje een jonge Araneus, met dus een ectoparasiet (zie foto 2) erop.

Corryabbink

Citaat van: jvogels op september 25, 2009, 11:03:49 AM
ECTO!

Als je deze nog weet te vinden, dan is Jacomijn zeker geinteresseerd in dit beest.

edit: volgens mij is het spinnentje een jonge Araneus, met dus een ectoparasiet (zie foto 2) erop.
Bedankt Joost,
Misschien kan ik deze nog wel terugvinden als die tenminste op het oorspronkelijke blad terugkeert. Zit in de tuin van de buren.
Ik vraag me af of het wel een ectoparasiet is. Dacht de parasiet later niet meer op het beestje te zien. Ook op de eerste mislukte foto's was deze niet aanwezig. Kan tijdens het vluchten op hem gevallen zijn.
Dit is een van de latere foto's. Niet al te best want ik had maar een klein toestelletje bij me en het was al schemerig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Dit was de eerste foto. Toen hing ze nog in het wiel. Niet scherp maar toch zie ik verder niets.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

frits_b

Je ziet 'm alleen als je een foto van boven (schuin van voren) neemt. Op een van die eerste foto's zie je 'm duidelijk zitten. Zo'n parasiet valt er niet zomaar op; hij wordt erop bevestigd door een sluipwesp. Zeer waarschijnlijk zit ie er nog wel...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

jvogels

De plek waar ie zit (zie foto 2), is typisch waar je deze verwacht: beschermd tussen carapax en achterlijf. fotograferen vanuit andere hoeken leveren dan idd niets op, zit dan perfect verborgen.

Het zou wel heel erg toevallig zijn als er een larve, die precies lijkt op zo'n ectoparasiet, op precies die plek, toevallig op een spin terechtkomt...

Jacomijn prinsen is volgens mij geinteresseerd in deze beesten, van veel soorten van deze wespen is nl nog niet bekend wat de gasthe(e)r(en) is/zijn.

als je besluit om deze te vangen, NIET op alcohol zetten, maar de spin in leven houden. Om de soort van de ectoparasiet te kunnen vaststellen is een adult exemplaar nodig, moet dus opgekweekt worden.

voor leukw kweekverslagen zie bijvoorbeeld:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=73748.0

en

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44776.0

Corryabbink

Hallo Joost,
Interessant. Ik zal proberen hem te vangen. Hoe hou ik die in leven? Kan die in een luciferdoosje verzonden worden?
Als ik hem/haar heb zal ik het hier melden dan kan Jacomijn contact met me opnemen.
Onder welke soort/genus kan ik die invoeren?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

Je kunt beter een persoonlijk berichtje voor jacomijn achterlaten, dan weet je zeker dat ze dit leest.

of even de titel van dit topic aanvullen met "ectoparasiet"...

info over het opkweken van spinnen vindt je hier:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=91516.0

Corryabbink

Joost ik heb de spin met blad en web in een Olvaritpotje. Ik weet niet of ze aangetast is. In ieder geval is ze nog erg beweeglijk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

#9
Even goed kijken of het larfje er nog aan hangt (waarschijnlijk ergens tussen borststuk en achterlijf), en niet vergeten te voeren.


edit:
het larfje op de foto is nog klein, dus het zal nog wel even duren voordat de spin verzwakt raakt (zie andere kweekverslagen over het fenomeen "grote slurp").

Corryabbink

Wat moet ik deze voeren? Ik zie geen larfje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

#11
kijk, als er nu geen larf meer aan hangt, dan is dit een hoop moeite en ophef voor niets.

voor alle duidelijkheid heb ik even met een pijl op jouw foto aangegeven wat ik denk dat een ectoparasiet is. Op die plek moet je em dus zoeken.

probeer anders eens wat foto's van schuin van voren van het beest te maken en die te plaatsen?

edit: op het topic spinnen kweken staat dat deze met fruitvliegen op te kweken zijn.

spinnenvrouw

Ja ik hap! :lol:
De ecto zit verborgen op/onder de rechtervoorkant van het achterlijf. Op de tweede foto zie je hem zitten.  De spin is een komkommerspin, Araniella spec, in herfstkleuren. In de winter zijn ze nog bruiner, in het voorjaar worden ze heldergroen.
Kweken is voor een beginner als Corry misschien wat veel gevraagd, want deze ecto gaat pas aan de Grote Slurp in april. De spin moet dus de winter door. Dat betekent nu goed vetmesten, blootstellen aan daglicht, niet aan kunstlicht (dan gaat de spin niet in winterrust), niet in een verwarmde ruimte houden, en als het koud wordt een maand of twee buiten zetten, niet in de zon, ook daar niet in kunstlicht, wel onder invloed van daglicht.
Ik kan hem ook voor je kweken, opsturen gaat het goedkoopst in een plat pakje wat door de brievenbus kan. Luciferdoosjes zijn niet sterk genoeg. Neem bijvoorbeeld een tictacdoosje, of een plat kruidenpotje, of in een buisje wat je afsluit met een wattenprop. Buisjes kun je maken van een stuk plastic slang. Het kan ook van een lege wegwergbalpen, maar voor levende beesten zou ik dat eerst goed laten uitdampen, inkt is doorgaans giftig. Het kan geen kwaad het buisje te beschermen door het op karton te plakken, en aan weerskanten ter bescherming iets aan te brengen wat de druk opvangt: op maat gesneden kurk, of mootjes van een WC-rolletje. Kartonnetje erop, envelop eromheen, klaar.
Maar kijk eerst even of deze spin echt geparasiteerd is, misschien heb je een andere gevangen?

Een draadje spinnen versturen is misschien handig? Met foto's?
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Uitkweken is niet zo moeilijk, wat niet wil zeggen dat het altijd lukt. De spin met gastheer zoveel mogelijk met rust laten. Voeren hoeft niet! In een potje ergens niet te warm en niet te licht. Gewoon afwachten is mijn advies. Ik ben momenteel ook aan het kweken. Zelfs 1 met twee ecto's. Wie gaat er winnen?
Groeten,
Dick Belgers

Corryabbink

Citaat van: blaauw7 op september 25, 2009, 18:06:43 PM
Uitkweken is niet zo moeilijk, wat niet wil zeggen dat het altijd lukt. De spin met gastheer zoveel mogelijk met rust laten. Voeren hoeft niet! In een potje ergens niet te warm en niet te licht. Gewoon afwachten is mijn advies. Ik ben momenteel ook aan het kweken. Zelfs 1 met twee ecto's. Wie gaat er winnen?
Jij  :lol:
Op mijn spinnetje zit geen ecto. Ik heb haar de vrijheid weer gegeven. Misschien dat ik de juiste nog terug kan vinden en anders een volgende keer. In ieder geval weet ik nu wat een ectoparasiet is ;D en heb ik er weer een soort bijgeleerd.

Iedereen bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

jvogels

CiteerUitkweken is niet zo moeilijk, wat niet wil zeggen dat het altijd lukt. De spin met gastheer zoveel mogelijk met rust laten. Voeren hoeft niet!

volgens mij is dit alleen van toepassing wanneer de ectoparasiet (en gastheer?) al vrij groot zijn. Het lijkt me sterk dat je een vroeg stadium ecto opgekweekt krijgt zonder de spin te voeren... ze leven niet van lucht...

blaauw7

Ik heb er heel wat uitgekweekt en er nog nooit 1 gevoerd!!
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Ik heb er ook al heel wat uitgekweekt, en wel gevoerd. Deze Araniella had nog heel wat moeten eten, nu en vanaf maart opnieuw.
Voor de liefhebbers: op Zilla zitten nu ook bijna onzichtbaar verstopte ecto's.
Jacomijn Prinsen

jvogels

CiteerIk heb er heel wat uitgekweekt en er nog nooit 1 gevoerd!!

Ik heb er nog nooit 1 uitgekweekt  :rolleyes:

naar mijn logica echter, kan een parasiet van deze grootte alleen tot wasdom komen als de gastheer een bepaalde omvang heeft.
Ik neem aan dat het er dan van afhangt in welk stadium je de gastheer aantreft (kleine nymf/onvolwassen vs sub-adult). Of het moet uiteraard zo zijn dat enkel gastheren met een voldoende omvang geparasiteerd worden (en dan is de araniella van deze draad al vrij klein).
Ook kan ik mij indenken dat de ectoparasiet in de 1e instantie slecht een beperkte aanslag op de fitness van de gastheer uitoefent, immers, de ecto moet eerst groeien om vervolgens de gastheer binnen een dag volledig leeg te kunnen zuigen. Ook in dat geval is bijvoeren wellicht een goede aanvulling.

welke waarheid de juiste is, weet ik uiteraard ook niet.

spinnenvrouw

Spinnen worden belegd als ze nog niet groot genoeg zijn om in een keer te worden opgegeten. De parasiet blijft klein (hoe kleiner, hoe minder hinder voor de gastheer), de spin groeit verder, en kan zelfs vervellen. Pas als de spin groot genoeg is volgt de Grote Slurp, die duurt een paar dagen.
Als je de spin verzamelt op het moment dat hij bijna groot genoeg is, hoef je niet meer bij te voeren. Als de Grote slurp is begonnen is het beter dat niet te doen, een rondscharrelende prooi is alleen maar storend. En de ecto heeft een paar aanpassingen voor die laatste dagen, waaronder haakjes om in de webresten te blijven hangen. In het draadje 'determinatiesites' staan een paar links naar foto's van dat proces.

Corry, heb je het geparasiteerde exemplaar al teruggevonden?
Jacomijn Prinsen