Hoofdmenu

ELMARPRINS

Gestart door Windekind, juli 02, 2006, 20:37:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vond i.o. Amsterdam op opgebrachte grond op redelijke schrale grond op grassprieten van o.a. Duinriet (Calamagrostis epigejos) kleine slakjes net de vorm van een posthoornslak/ tuinslak, maar dan misschien (gok) 2 mm doorsnede. Aan de buitenkant waren ze duidelijk dicht behaard ! Het leken wel een soort kleine klierhaartjes.
Is dit gebruikelijk voor jonge slakken van bepaalde soorten ?
Er waren redelijk wat grotere (max 1cm doorsnede) vooral dode, maar ook enkele levende slakjes aanwezig.
Deze waren echter volledig kaal.
Daarbij leek de behaarde kleine soort wat platter, ook in binnenste eerste ringen.
ik denk dus dat dat andere soort was.

Wie o, wie kan me iets meer vertellen over die behaarde kleine slakjes.

Bij voorbaat dank,
Groet,

Elmar  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

JanHein

#1
Wellicht hier te vinden?

De gewone Haarslak dus...ik wist ook nog niet dat er harige slakken waren   :blink:

Slakken

Windekind

Dank je Jan Hein,

maar ik ben nog niet overtuigd dat het om deze soort gat.

Via de mail kreeg ook een bericht waar in werd aangegeven dat dit de grootste kanshebber is.

Na nakijken in mijn slakkengids blikt dat deze soort gebogen haren heeft en ik zag met mijn loep  korte rechte stijve haartjes.

Er zijn nog andere opties

Mijn materiaal is verloren gegaan, maar maybe verzamel ik binnenkort nieuw materiaal en dan kan het op naam gebracht worden.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Bij nader inzien, ahum, toch duidelijk kromme haren (nog even nagevraagd bij een vrienden die ze ook bekeken heeft).

Dan ligt Gwone haarslak dus erg voor de hand.

Allen bedankt,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins