CMOS microscoopcamera voor Trinoculair

Gestart door jvogels, september 24, 2009, 20:19:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvogels

Beste spinnenmensen,

ik ben al een tijdje aan het broeden op de aanschaf van een CMOS microscoop-camera voor mijn trinoculaire stereomicroscoop.

nu staat er al een hele tijd een hele serie van die camera's op marktplaats: zoals deze:

http://link.marktplaats.nl/278184336

varierend van 1.3 to 9.0 megapixel sensors. Ik hoopte eigenlijk dat de prijs van de 3 of 5 MP camera's wat zou dalen, maar tot nog toe (voor 1 jaar) blijven deze nogal prijzig...

ik kan ook een goedkope 1.3 Mpixel camea aanschaffen (zijn al va 90 euro te vinden), ; dus bij deze de vraag aan mensen die met dit soort spul werken:

hoe groot is de meerwaarde van de resolutie?
is  1.3 MPixel  een resolutie waar je iets mee kunt? dwz; beetje extra inzoomen, "scherpe" foto's maken, etc?

of is een extra investering in een 3 of 5 MPixel camera de moeite waard?

JohnvR

Ik heb begin van het jaar een 5 MP exemplaar aangeschaft. Het duurde bij mij wel een tijdje tot ik enigszins tevreden was over de foto's, maar het gaat steeds een beetje beter. Dat staat overigens los van het aantal MP denk ik. Het beeld met de 5 MP camera die ik heb is 2592 x 1944 pixels, wat betekent dat je voor bijv. foto's hier op het forum vaak nog moet verkleinen. Anderzijds betekent het wel meer resolutie. Ik zou denk ik weer voor de 5 MP gaan.

Waar ik niet zo blij mee ben is de camera-software. Ik krijg deze tot op heden niet aan de praat met windows vista. Steeds na ca. 5 minuten stopt de computer met het herkennen van de camera. Het zal wel een driver probleem zijn o.i.d., maar lastig is het wel. Het draait nu bij mij op een oudere computer met windows xp.

jvogels

CiteerWaar ik niet zo blij mee ben is de camera-software. Ik krijg deze tot op heden niet aan de praat met windows vista.

Gelukkig heb ik windows XP. Geen gezeik met incompatibiliteit. Ik neem aan dat je de 5 MP van marktplaats hebt gehaald? hoe heet de software? ScopePhoto toevallig?


jvogels

Ik heb een aantal van je binoc-foto's bekeken en heb nog een vraagje: wat voor type binoc, met/zonder externe lichtbron, wat voor lichtbron; etc. gebruik je icm de camera? Op die manier kan ik de plussen en minnen van je foto's wat beter plaatsen...


JohnvR

Ik heb dezelfde trinoc als Willem volgens mij. Hij maakt foto's d.m.v. zijn spiegelreflex, dan kun je eens vergelijken. Ik heb de hele bubs bij Abro gekocht, de Byomic ST-340 en de 5Mp camera met Arcsoft software.

Ik ben nog volop aan het leren hoe je betere foto's kunt maken. Onlangs pas ben ik begonnen naast licht van boven ook licht van onderen te gebruiken. Dat levert toch weer meer mogelijkheden op. Als het even kan gebruik ik een LED-ring als lichtbron, want de vaste lichtbron van de microscoop komt natuurlijk maar uit één richting. Bij grotere vergrotingen geeft dit niet genoeg licht en probeer ik het met een combinatie. In de microscoop-winkel had je allerlei geavanceerde (en prijzige) lichtbronnen en nu zie ik de meerwaarde daar wel van in.

jvogels

aha, vandaar. Ik zou als ik jou was toch eens proberen om een dikke halogeen spot met van die glasvezelarmen aan te schaffen. sinds ik die er bij heb, is mijn determineerwerk een stuk eenvoudiger geworden. Lijkt me ook relevant voor een microscoop-camera...

een redelijk goedkope, (die wel snel te warm wordt, bimetaaltje schakelt hem dan uit, waardoor je soms wat geduld er mee moet hebben) is bij euromex te koop.

licht van onderen is wel handig om pootstekels (trichobotria!) duidelijker te zien, maar het komt de kwaliteit van je foto uiteraard niet ten goede, het blijft fotograferen met tegenlicht...

Ik ga denk ik toch maar eens met die marktplaats lui mailen, volgens mij hebben zij wat betere software (meten van lengtes ed), en de camera's zijn bovendien wat goedkoper.

bedankt voor je info in ieder geval!