Zwart-rood Pyrrhocoris apterus?

Gestart door MarjoSmeets, september 24, 2009, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Wat was ik blij dat ik ook eindelijk eens zo'n mooie zwart rode wants in het echt zag! Er liep er eentje over de weg op het hotelresort in Duni aan de Zwarte zeekust in Bulgarije. Een paar dagen later zag ik op een excursie er nog 2 en zelfs 2 nimfen erbij. Wow! En toen kwam ik nog eens in de buurt van de plek waar ik die eerste gezien had en kon mijn ogen niet geloven! Ik las in een ander topic over een hechte wantsen familie. Nou deze soort kan er ook wat van! Op een groepje van 3 bomen en in het gras eronder krioelde het ervan!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Komen soms met grote getallen voor meestal in de buurt van lindebomen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Huh?  :o

Bij die derde wilde ik er in eerste instantie op wijzen dat het een lollige langvleugelige versie is, maar het is nog veel grappiger: Als ik me niet vergis moet dat Scantius aegyptius zijn - ik dacht dat die een uitgesproken zuidelijke soort was, maar zit volgens FE inderdaad ook in Bulgarije; en zelfs nog - met een zot gat ertussen (missing data?) - veel oostelijker in de Oekraïne  :huh:

Weer wat geleerd ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Verhip, nu je het zegt, hij is inderdaad anders  :rolleye: Ik dacht 2 soorten zwart-rode te hebben (met die van het andere topic) maar ik heb er dus 3! Dat betekent denk ik, dan ook dat foto nr 2 ook een andere is, een nimf dus van S. aegyptius. Deze nimf heb ik in elk geval samen met die imago aangetroffen. Dan zal ik deze ook maar apart invoeren! Bedankt weer Arp! Ik kwam trouwens net je "Schmierzettel" tegen met al die zwart-rode wantzen. Ook van mij een pluim op je hoed voor al dat werk wat je telkens weer doet! Harry ook bedankt voor je antwoord!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op september 24, 2009, 23:31:06 PMDat betekent denk ik, dan ook dat foto nr 2 ook een andere is, een nimf dus van S. aegyptius. Deze nimf heb ik in elk geval samen met die imago aangetroffen.
Ik durf de nimfjes niet uit elkaar te houden en weet ook niet of de soorten gezamenlijk in één habitat voor kunnen komen.

Misschien dat Berend of iemand anders daar nog tips voor heeft?

@Marjo: Mag ik die foto van jouw Scantius aegyptius in de Duitse "Schmierzettel" verwerken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ja, ga je gang Arp! Zo kan ik een beetje "terugbetalen" voor alle moeite die jij doet, waar ik dan weer profijt van heb! Altijd fijn om zo'n vergelijkingsmateriaal te hebben.  :duim:
Wat die nimf betreft zal ik nog even wachten of Berend nog commentaar geeft, anders kan ik hem misschien als onzeker invoeren?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hé Marjo,

Citaat van: MarjoSmeets op september 25, 2009, 08:23:58 AMJa, ga je gang Arp! Zo kan ik een beetje "terugbetalen" voor alle moeite die jij doet, waar ik dan weer profijt van heb!

Done :) :
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10960
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=125169#post125169

"Terugbetalen" is onzin natuurlijk - ik doe het voor m'n eigen lol, maar meewerken om samen handige dingen op te kunnen zetten is altijd fijn natuurlijk  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ik vond het vanmorgen al een raar woord om te gebruiken, vandaar dat het tussen aanhalingstekens staat, ik wist het eigenlijk op dat moment niet anders te omschrijven, het was nog vroeg en ik was nog niet goed wakker.  ;D Maar je zult wel weten wat ik bedoel, denk ik. Het is leuk om mijn eigen foto's zo te zien, maar mij viel op dat ze daar kleiner zijn dan hier. Heb je ze liever wat groter aangeleverd?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hadiehoi,

Ja hoor, alles was wel duidelijk ;)

Citaat van: MarjoSmeets op september 25, 2009, 20:32:29 PM... maar mij viel op dat ze daar kleiner zijn dan hier. Heb je ze liever wat groter aangeleverd?
Ik heb ze wat bijgesneden zodat op de (automatisch gegenereerde) thumbnails voor het overzicht wat meer wants te zien is. Maar als je ze groter hebt dan graag natuurlijk - als mensen er dan op klikken kunnen ze de details beter zien. Ik stuur je een péèmmetje ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)