Zwarte spinnendoder

Gestart door HPM, september 24, 2009, 15:43:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Hierbij een paar fotootjes van een wesp die zeer druk met een spin aan het slepen was op
de Houtrustbrug in Den Haag. Is hier iets beters van te maken dan het voor de hand
liggende 'Zwarte spinnendoder', al is het maar een spec?  En is er ook nog iets van de spin
te maken?

Ik heb hem een meter of tien gevolgd en achteraf heb ik spijt dat ik niet gewacht heb om
te zien waar hij die spin ging begraven. Ik weet niet waar dat zou moeten zijn, want het is
daar allemaal steen.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

wilde

Vermoedelijk de Metselspinnendoder (Auplopus carbonarious), die niet graaft maar urntjes van klei maakt. Dat is in de stad goed mogelijk.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

HPM

Dank je wel Albert. Dat klinkt logisch. Er is een natuurstenen muurbekleding met nogal wat
gaten. Klei zal niet lukken maar modder wel.
Ik zie dat hij in Waarneming zowel Glasvleugelspinnendoder als Koolzwarte Metselspinnendoder
heet en in de Soortenbank Urntjesspinnendoder.
Soortenbank schrijft "Vaak amputeert zij alle poten van de spin en loopt zij tijdens het transport
vooruit met de prooi tussen de poten. Dat was hier niet het geval. Zoals je kan zien heeft de spin
alle poten nog en als ik het goed gezien heb liep ze achteruit te slepen.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

han.endt

Er schijnen meer zwarte soorten op dit soort plekken te kunnen voorkomen.

HPM

Maar ik was ook niet van plan om hem in te voeren zonder een beetje zekerheid
en die foto's van mij lijken mij te slecht om enige zekerheid te geven.
Ik heb plezier beleefd aan de waarneming en ik heb hier iets geleerd over metselende
spinnendoders. Als het niet anders kan is dat genoeg voor mij.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer