Parende lieveheersbeestjes?

Gestart door corma, september 23, 2009, 18:08:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

In juni heb ik deze foto gemaakt van 2 lieveheersbeestjes. Het lijkt of ze aan het paren zijn, maar ze horen niet tot hetzelfde soort lieveheersbeestje volgens mij. De zwarte blijkt ook kaken te hebben. Om welke soorten gaat het hier en gebeurt het vaker, dat verschillende soorten met elkaar paren?
De foto is wat donker, maar hopelijk duidelijk genoeg.

Jeroen Nagtegaal

Toch is het dezelfde soort, Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

corma

Dat is een snelle reactie Jeroen! Bedankt! Met recht veelkleurig dus. Had al op de site stippen.nl/lieveheersbeestjes gekeken, maar ben daar volgens mij geen lieveheersbeestje met kaken tegengekomen. Het vrouwtje heeft ze dus, maar waar worden die voor gebruikt?

Gerrian

Kaken hebben lieveheersbeestjes allemaal, er moet tenslotte gegeten kunnen worden. Bij het vrouwtje op je foto steekt iets naar voren, maar dat is geen kaak. Volgens mij zijn de kaken niet zichtbaar en de kaaktasters ook niet.
Op deze foto van een zevenstippelig lieveheersbeestje heb ik aangegeven waar de kaaktasters zitten. Bij lieveheersbeestjes zijn deze hakbijlvormig en dat is een handig kenmerk als je wilt weten of een beestje een lieveheersbeestje of een andere kever is.

corma

Beste Gerrian,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de foto wat lichter gemaakt, zodat je iets beter kunt zien, wat er aan dat kopje zit. Het lijkt nog steeds of het kaken zijn (zoals bijv. bij het vliegend hert, maar dan kleiner), maar het zullen haar antennes wel zijn, die iets forser ontwikkeld zijn.

Groetjes,
Corma

Gerrian

Hallo Corma,

Nu zie ik het beter, al kan ik nog steeds niet helemaal zien wat waar zit. Maar ik denk dat je het halsschild ziet. Als je goed kijkt zie je dat het geen donker uitsteeksel is, maar dat er in de bocht een witte vlek zit.
Vergelijk de foto maar eens met deze foto's van een veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje.

corma

Nou je het zegt... je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad die witte vlek, die je ziet. Wat kun je je dan verkijken zeg. Nou, dan is dat raadsel ook weer opgelost. Heel erg bedankt!

Groetjes,
Corma