goudgele hertenzwam

Gestart door ratje, september 23, 2009, 14:14:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik denk de goudgele hertenzwam gevonden te hebben. Hij groeide op totaal verrot bemost hout, wat ik bijna plukken kon. De kleur van de hoed is wat donkerder op de ene foto. De steel is overlangs gesteept en lichtgeel.
Ik wil hem onder de  :micro: doen. Als er nog iemand is die er belangstelling voor heeft (Grieta, Marian?) dan hoor ik het graag.


Marian en Bert

Hoi Hannie,

Elke keer als ik P. leoninus vind (gisteren ook) valt het me op dat het zo'n prachtige paddenstoel is. Mooi materiaal om de sleutel mee te oefenen. Mocht je problemen tegen komen met het bekijken, dan zien we het wel.

Groeten van Marian

ratje

Hoi Marian,
ik zag zojuist in het overzicht dat jij er ook een gevonden had. Zeker een mooie kleur, een blikvanger in de natuur. Ik ga weer mijn best doen. Ik heb veel moeite met het begrijpen van de sleutel.  :-\ Maar ik probeer het gewoon weer.

grietaf

Hannie, voor alle zekerheid zou je nog even de hoedhuid kunnen bekijken. Er is verwarring mogelijk met de Gele aderhertenzwam. De kleur van de hoed is wel "anders" geel dan van de Goudgele, maar dat is eigenlijk pas duidelijk te zien als je ze naast elkaar hebt.
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op september 24, 2009, 16:00:27 PM
Hannie, voor alle zekerheid zou je nog even de hoedhuid kunnen bekijken. Er is verwarring mogelijk met de Gele aderhertenzwam. De kleur van de hoed is wel "anders" geel dan van de Goudgele, maar dat is eigenlijk pas duidelijk te zien als je ze naast elkaar hebt.
Grieta.

Hoi Grieta,
natuurlijk wil ik naar de hoed kijken, maar het is lastig om beide naast elkaar te krijgen  ;D  Ik weet zo natuurlijk niet hoe de steel is van de gele aderhertenzwam, maar deze was met de loupe goed te zien dat de steel overlangs gestreept was. Desalniettemin wil ik wel kijken, doe ik morgen bij daglicht even. Het is nu bijna donker en niets waard.

grietaf

Hannie, in de hoedhuid van de Goudgele hertenzwam zitten spoelvormige cellen en in die van de Gele aderhertenzwam ronde. Als je een dun, verticaal preparaatje maakt moet dat goed te zien zien zijn.
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op september 25, 2009, 20:14:29 PM
Hannie, in de hoedhuid van de Goudgele hertenzwam zitten spoelvormige cellen en in die van de Gele aderhertenzwam ronde. Als je een dun, verticaal preparaatje maakt moet dat goed te zien zien zijn.
Grieta.

ik ga mijn best doen morgen  :duim:

ratje

Grieta.
vandaag een poging gewaagd onder de loupe. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat je wilde zien.  :lol:

Marian en Bert

Hoi Hannie,

Je maakt het ons wat gemakkelijker als je bij je mic. foto's nog even vermeldt waar je ze van gemaakt hebt (hoedhuid, lamel enz.) en wat de foto's voorstellen.

Groeten van Marian

grietaf

Ik neem aan dat de onderste foto van de hoedhuid is. Ronde cellen, dus ........
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op september 30, 2009, 20:25:07 PM
Ik neem aan dat de onderste foto van de hoedhuid is. Ronde cellen, dus ........
Grieta.

klopt Grieta, ik had een stukje van de hoedhuid genomen. Dus het is de gele aderhertenzwam?

grietaf


ratje

Citaat van: grietaf op september 30, 2009, 20:46:28 PM
:duim:
Grieta.

bedankt voor de begeleiding, zal hem morgen wijzigen. Slaap  ;D