Hoofdmenu

Aantal korhoen

Gestart door jessesven, maart 07, 2005, 15:43:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

precies en in het eerste weekend van april hoop ik ze te zien.

JP

jessesven

Van 8 naar 14 en toen naar 15 (en waarschijnlijk ook een significate toename van het aantal vrouwtjes).......

jeep

Ik las net een aantal berichten met betrekking tot de vos en het laatste korhoen, De vos is van nature een zodanige opportunist dat hij niet afhankelijk gaat worden van de korhoen.  Simpel gezegd een vos eet wat hij voor zijn raap krijgt of dat nu een korhoen is of een van die vele muizen of een afvalcontainer op zijn kant.
Dezelfde dingen die sommigen over de vos uiten gelden net zo hard voor de havik. Moeten we na de laatste vos ook de haviken gaan afschieten?
Men heeft vanuit Groningen jarenlang onderzoek naar het korhoen gedaan en men zag de stand onder de ogen van de onderzoekers achteruitgaan, maar bij mijn weten is er nooit een eenduidig verband met de vos gelegd.
En ook naar de vos is jarenlang onderzoek gedaan oa in het Noord Hollands Duinreservaat met in elk geval de conclusie dat de vos daar vooral konijnen eet. Maar ja als we die konijnen af gaan schieten, dan wordt het menu welwat anders.

jessesven

De afname an de korhoen is een complex geheel:

Intensivering van de landbouw
Vergrassing van de heide
Toename recreatie
Verdwijnen heidevelden
Toename predatoren als havik en vos
Natter worden klimaat


Bovenstaande facoten zullen allemaal een rol hebben gespeeld, natuurlijk ook de predatie door vos en havik, normaal geen probleem maar bij een kwijnend bestand natuurlijk wel....

Ik denk dat het natter worden van het klimaat (in de winter) de doorslag zal gaan geven en dat de soort verdwijnt......helaas, het is (samen met het woudaapje) de vogel van mijn kinder- en jeugdtijd. Ik heb ze zien verdwijnen van de Gooise heidevelden waar ik vlakbij woonde, daarna uit Brabant etc....