Hoofdmenu

Aantal korhoen

Gestart door jessesven, maart 07, 2005, 15:43:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Na een absoluut dieptepunt van 8 hanen in 2002 herstelde de stand zich tot 14 hanen in 2003 en 15 in 2004. Hoewel de telling van dit jaar pas in april zal plaatsvinden kan er wellicht door de lokale vogelaars worden aangegeven wat de verwachtingen voor komend jaar zijn: zet het voorzichtige herstel zich door of wordt het helaas niets meer. Indicaties kunnen aantal hennen met kuikens zijn etc.

Wie heeft er info over de korhoenders van Salland?

Jan Harteman

Bekijk onderstaande pagina eens;
http://forum.aviornis.nl/viewtopic.php?t=880
Er staan wat actuele krantenartikelen over Korhoenders in Nederland (Salland + Veluwe)

Freek Verkerk

Ik lees in het NRC artikelen over de (her) introductie van korhoenders op de Veluwe. Wat vinden jullie daar nu van. De vogels komen niet uit het (Sallandse) wild, maar toch.
Zijn dit exoten, escapes', is dit faunavervalsing; is dit nog wel wild, natuur of is het meer tuinieren en begint de veluwe zo niet al te veel op een kinderboerderij te lijken.

??

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

Ik had begrepen dat er vroeger Korhoenders leefde. Wanneer dat was weet ik niet.
Er is dus sprake van her-invoer. Ik zie daar niets negatiefs in.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Bram Rijksen

Tja. Buiten Europa is het korhoen niet echt zeldzaam. Vraag is of er dan zoveel tijd, geld en energie gestoken moet worden in een paar beesten die het hier in Nederland gewoon wel een beetje gehad hebben. Het verdwijnen van de Duinpieper, Veldleeuwerik, Watersnip en Ortolaan vind ik zelf eigenlijk veel ingrijpender.. Dit gebeurt in een veel hoger tempo en op veel grotere schaal.
Maarja, om déze soorten te behouden komt er wel wat meer om de hoek kijken; dat redt je niet met een 'herintroductie-programma'...

Of, om met de beroemde bioloog Midas Dekkers te spreken: "als die kl***-kip het hier niet naar z'n zin heeft, dan rot-ie toch gewoon lekker op".


twan.

het plan is om ook op de regte heide korhoenders uit te gaan zetten las ik vandaag in het brabants dagblad.
(de regte heide is onder tilburg)
hier zaten tot voor enkele jaren geleden nog korhoenders in het wild.
wat mij beteft mogen ze komen.

Jan Harteman

CiteerTja. Buiten Europa is het korhoen niet echt zeldzaam. Vraag is of er dan zoveel tijd, geld en energie gestoken moet worden in een paar beesten die het hier in Nederland gewoon wel een beetje gehad hebben. [...]
Of, om met de beroemde bioloog Midas Dekkers te spreken: "als die kl***-kip het hier niet naar z'n zin heeft, dan rot-ie toch gewoon lekker op".
De Korhoenders die buiten Europa leven zijn genetisch wel wat anders dan de Europese...

Als een soort hier niet meer in staat is om zichzelf staande te houden en eenmaal is verdwenen dan vraag ik mij inderdaad af of die weer moet worden uitgezet.
Eerst de oorzaak van de verdwijning oplossen zou ik denken...en dan kan er later over herintroductie nagedacht worden.

Bram Rijksen

'Buiten Europa' moest 'buiten Nederland' zijn.

Jan-Pieter

Al op de DBA site gekeken bij de foto's? Foto van dode Korhoenhaan. Gevonden 22 km van de Holterberg af.

JP

harderbroek

CiteerTja. Buiten Europa is het korhoen niet echt zeldzaam. Vraag is of er dan zoveel tijd, geld en energie gestoken moet worden in een paar beesten die het hier in Nederland gewoon wel een beetje gehad hebben. Het verdwijnen van de Duinpieper, Veldleeuwerik, Watersnip en Ortolaan vind ik zelf eigenlijk veel ingrijpender.. Dit gebeurt in een veel hoger tempo en op veel grotere schaal.
Maarja, om déze soorten te behouden komt er wel wat meer om de hoek kijken; dat redt je niet met een 'herintroductie-programma'...

Of, om met de beroemde bioloog Midas Dekkers te spreken: "als die kl***-kip het hier niet naar z'n zin heeft, dan rot-ie toch gewoon lekker op".
Tja Bram en dan hebben we het niet eens over de Kuifleeuwerik en de Klapekster.
Groet
Robbie

En zo bedacht de WNF de introductie van de Zeerarend (gelukkig niet zeg) en als we kijken naar de groei van de Eu. populatie gaat dat maar gestaag in Ned.
Zo zien we weinig verschillen in aantallen van de Zeearend in Ned. t.v. van de jaren zeventig.
Met een versachil dat er wat meer ad. beesten worden gezien.
Wat komt wat komt en wat gaat dat gaat.
maar wees u allen er van bewust Ned. is een natuurtuin en geen Nattuur.
Wij zijn de tuinkabouters en niet meer maar ook niet minder
En jullie hoeven het daar natuurlijk niet mee eens te zijn maar we hebben 1 gemeenschappelijk iets. Geniet ervan

groet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Volstrekt Ridicuul

Ik vraag me af of die gefokte beesten die in een hok groot worden gebracht door mensen, straks niet simpelweg als bijv. vossenvoer gaan dienen..
Gegroet L. van der Weide

jessesven

Helaas geen antwoord op mijn vraag.


Ik ben niet tegen of voor het uitzetten beesten. Ik geloof er niet echt in maar het is het proberen waard (achteruitgang is complex en exacte oorzaken niet duidelijk).

Overiogens is het helaas onzin te beweren dat het korhoen buiten Nederland niet zeldzaam is. Overal in Noord-, midden-, en oost-europa knalt de soort achteruit of is al verdwenen, m.u.v. sommige streken in Rusland (maar daar kom ik niet zo vaak). Denk niet dat je ff in Duitsland korhoenders kunt zien. Ook in b.v. Tsjechie zal de soort eerdaags verdwenen zijn.

thijs

Dat klopt...
Woon je in de buurt van Salland, dan zou je bij de plaatselijke VWG kunnen informeren?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

ik snap niet waarom ze korhoenders uit willen zetten op de Veluwe: een van de drukste gebieden van Nederland, wat toeristen betreft dan.
Volgens mij zouden het Fochteloerveen, het Bargerveen, Engberstdijkvenen en de Brabantse heidevelden veel geschikter zijn.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Brabantse heidevelden ben ik zeker voor (woon in brabant) Maar wat me een echt geschikt gebied lijkt is de groote peel. Groot, nat, bossen, veen en natte heide
Thijs Fijen

redmar_woudstra

daarom, nu het Fochteloerveen rustig (en vosvrij!) genoeg blijkt voor Kraanvogels, dan is dat voor korhoenders ook geschikt, lijkt me. Misschien hebben ze echter wel droger te rrein nodig, dat weet ik ook niet.
Het Bargerveen lijkt me ook een zeer geschikte optie, groot, stil  (nog erg stil!), niet voor niets houden daar de nachtzwaluwen en grauwe klauwieren het er nog uit. Hemelsbreed ligt het bovendien niet zo ver van de Holterberg, een populatie in de Engbertsdijkvenen als tussengroep zou helemaal mooi zijn. Misschien is er dan een beetje uitwisseling mogelijk  :D  
groet,
Redmar

brandenburg

Citeerdaarom, nu het Fochteloerveen rustig (en vosvrij!) genoeg blijkt voor Kraanvogels, dan is dat voor korhoenders ook geschikt, lijkt me. Misschien hebben ze echter wel droger te rrein nodig, dat weet ik ook niet.
Het Bargerveen lijkt me ook een zeer geschikte optie, groot, stil  (nog erg stil!), niet voor niets houden daar de nachtzwaluwen en grauwe klauwieren het er nog uit. Hemelsbreed ligt het bovendien niet zo ver van de Holterberg, een populatie in de Engbertsdijkvenen als tussengroep zou helemaal mooi zijn. Misschien is er dan een beetje uitwisseling mogelijk  :D
Redmar, Thijs e.a. natuurlijk,

Bijna 3 jaar geleden wel de Vos zien lopen vanuit de observatietoren Ravenswoud,
toen ook de 3 (1 jong) Kraanvogels gezien.
Het Korhoen is in de laatste 25 jaar met maar liefst 98% achteruitgegaan!!
De kap van ca. 1000 ha bos  op de Sallandse Heuvelrug heeft (nog) niet
geleid tot een groei. De kruidenvegetaties zijn natuurlijk niet meteen geschikt
om te broeden.  
Het Fochteloërveen was vroeger een belangrijk gebied: 40 jaar geleden
55 hanen, 30 jaar terug 35.  Dus wat dat betreft! Wel inmiddels de laatste
jaren natter gemaakt teneinde de enorme verdroging tegen te gaan.
Zou het echter niet beter zijn geld te investeren in de Patrijs?!
Deze soort is ook de laatste 30 jaar met gemiddeld 80% achteruitgaan:
in 465 atlasblokken verdwenen!!!

groet,

Eelco Brandenburg
admin. Friesland.

redmar_woudstra

ik denk dat dat ook een punt is: red de soorten die nog levensvatbaar zijn!
wat die vossen betreft: ik denk dat een heleboel soorten, vooral in Friesland, erg gebaat zijn bij een reducering van het aantal vossen. Daar botsen dan toch vaak de natuurbeschermers en de vogelliefhebbers, maar rondom Heerenveen zit bijna geen fazant meer. De vos daarentegen zit ongeveer in de woonwijken!

Toch vind ik dat een soort als het korhoen voor de Nederlandse avifauna moet blijven en het Fochterloerveen is daar geschikt voor, lijkt me. Zolang de vossen niet té algemeen worden, moet dat te doen zijn.....
groet,
Redmar

Bram Rijksen

Korhoenen op de hei uitzetten, en de vossen wegschieten want anders heeft dat hele uitzetten geen zin natuurlijk... briljant idee!

Jan-Pieter

Ik wil even op twee uitspraken reageren.

Korhoenders in het Bargerveen kan volgens mij helemaal niet. Ik heb er 4 maanden stage gelopen, onderzoek naar de broedende Zwarte Sterns aldaar, en het gebied is te klein voor een gezonde populatie. Het oppervlak is misschien wel groot maar er is zoveel water daar dat het effectieve oppervlak te klein is.

Ten tweede neem ik aan dat de gedachten dat vossen vooral niet te algemeen moeten worden of dat er te veel vossen zijn komen/zijn ironisch bedoelt zijn want als natuurgenieters gaan we toch niet voorstander zijn van het afschieten van beschermde dieren he?

JP

Pim

Wachten jullie maar het nieuwe rapport van Sovon af omtrent vossen en weidevogels....dan piep je wel anders.

De conclusie is dat de vos niet de hoofdschuldige is aan de achteruitgang van weidevogels, maar slechts één van vele factoren.

En dat jullie natuurliefhebbers zijn zet ik nu voor mezelf in een heel ander daglicht. Altijd maar alles willen beheersen. Wees eens trots op zo'n prachtig dier als de vos.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

Pim!!!!!!!applausapplausapplaus!!!!!!!!!!!!!!!!

JP

marcel123

CiteerDe conclusie is dat de vos niet de hoofdschuldige is aan de achteruitgang van weidevogels, maar slechts één van vele factoren.

Dan moet je wel het hele verhaal vertellen? Wat zijn de andere factoren? De huiskat, de opwarming van het klimaat, de droogte in de Sahel?

thijs

CiteerKorhoenen op de hei uitzetten, en de vossen wegschieten want anders heeft dat hele uitzetten geen zin natuurlijk... briljant idee!
Cynisch bedoeld, of serieus?
Andere oorzaken zijn de machinalisering van de landbouw, dus eerder maaien, nesten kapot gemaakt door machines enz.
Ook de verdroging, dus het omlaag halen van het grondwaterpeil is een bedreiging.
Wie bied meer?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

brandenburg

Citeer
CiteerKorhoenen op de hei uitzetten, en de vossen wegschieten want anders heeft dat hele uitzetten geen zin natuurlijk... briljant idee!
Cynisch bedoeld, of serieus?
Andere oorzaken zijn de machinalisering van de landbouw, dus eerder maaien, nesten kapot gemaakt door machines enz.
Ook de verdroging, dus het omlaag halen van het grondwaterpeil is een bedreiging.
Wie bied meer?

Thijs
Precies, Thijs: Eerder én vaker maaien en natuurlijk dat er steeds minder grasareaal is door uitbreiding van steden en bijna alle dorpen, wegenaanleg, industrieterreinen.Voorbeeld: de wijk Camminghaburen, Leeuwarden was vroeger een prachtig (veen)weidegebied, nu wonen er 17.000 mensen. De polderpeilverlaging is hoogstwaarschijnlijk de grootste boosdoener. In de huidige grassoorten (Engels raaigras) is de biodiversiteit aan prooidieren uiterst klein
De Vos speelt een bijrol in het geheel.

Eelco.

Thijs Fijen

Maar de mens is het probleem...
Thijs Fijen

thijs

CiteerMaar de mens is het probleem...
Maak er dan van: DUS de mens is het probleem.
Ik denk dat vossen ook in de natuur zonder mens een gewone natuurlijke bedreiging zijn, en daar kunnen ze tegen.
Het zijn er weliswaar nu te veel, maar om dan te denken HOPPA, die geven we de schuld is ernstig naïef :angry:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

dat is zeker waar: de mens is de belangrijkste component in de vernietiging/achteruitgang van de natuur in Nederland. Maar ik denk dat vossen, zeker in Friesland, enkele vogelsoorten nog een extra zetje geven. Dat met die vossen is enigszins cynisch natuurlijk, maar ik denk dat de populatie's van sommige soorten in de hand gehouden moeten worden. In Heerenveen en omstreken is dat onder andere gebeurt met de ree en de grauwe gans, die op een gegeven moment zo talrijk werd, dat de vogels overlast begonnen te veroorzaken. In het geval van de ganzen geen afschot, maar eieren schudden. Nijlganzen (mooie vogel maar ze haden nooit uitgezet moeten worden, of zijn ze ontsnapt?) zijn misschien nog wel schadelijker voor de nederlandse avifauna dan vossen: in de Deelen (veengebied vlak bij Heerenveen) hebben ze zelfs de havik van hun nest verdreven, die broedt er inmiddels niet meer.
In mijn optiek hoort bij natuurbescherming ook soortenbeperking én gezond houden van de populatie. Helaas gaan jagers (ik ken er toevallig een, nogal fanatiek, mij iets té eigenlijk) nogal bij het binnnen de perken houden van bepaalde soorten: komt ie na een ochtend doodleuk aanzetten met 4 housnippen, 2 watersnippen en een bokje. Een ochtendje vossen schieten leverde 5 vossen op, dat is zomaar een familie!
Vat me niet verkeerd op, ik houd van alle dieren, van vogel tot pissebed, maar soms moet de natuur een beetje beschermd worden.
groet,
Redmar

Jan-Pieter

Omdat wij in Nederland ongeveer in een dierentuin wonen omdat echte natuur niet te vinden is en wij mensen overal wel wat gedaan hebben wil het, denk ik, niet zeggen dat we overal mogen ingrijpen waar we maar willen. Wat betreft de Grutto en aanverwanten is het heel makkelijk te zeggen dat de vos ze het laatste zetje geven maar ik ben er van overtuigd dat als de mens zich weer gaat gedragen zoals de grutto en zo dat wil (denk aan maaien en waterstanden) dan is dat zetje van de vos te verwaarlozen. Het is makkelijker voor elkaar te krijgen dan alle vossen zomaar neer te leggen om de populatie in stand te houden. En het is nu eenmaal zo dat roofdierpopulaties afhankelijk zijn van de voedselvoorraad. Die is op de eerste plaats hoog gemaakt door landschapbeheer ( maaien ed) en op de tweede plaats door het creeren van plekken waar de vos het blijkbaar naar zijn zin heeft. In Londen slapen ze zelfs naast de metrolijn op een betonnen muurtje bij de volkstuintjes en daar zitten echt geen weidevogels.

Maar volgens mij dwalen we af. Het starte hier met een vraag over Korhoenders en we hebben het nu over vossen.

JP

redmar_woudstra

mee eens. Dus om op de korhoenders terug te komen:
ik hoop dat er een oplossing voor komt, wat voor een weet ik niet, maar ik ben bang dat binnen nu en 10 jaar het over is met de populatie op de Holterberg. Al gaven de laatste cijfers een beetje hoop....van 8 naar 14
groet,
Redmar