Hoofdmenu

slakken?

Gestart door EP4, september 22, 2009, 00:35:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

EP4

Deze kwam ik gisteren op een boomstam van een Es? tegen. Ik had dit nog niet eerder gezien en ben dus erg benieuwd wat dit is.
Wie weet het.
Groet Lineke.[/img]

maria48_4

Ik plaatste ook iets dergelijks en kwam tot 2 conclusies. Ik heb er echter nog geen antwoord op. Kijk even naar de namen oke? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92488.0

Gr.Maria

Tello Neckheim

Ik heb geloof ik al gereageerd. Het is van belang als je de vindplaats noemt van een Clausilia. Ze komen nogalplaatselijk voor en dan weet een kenner al een beetje welke soort het zou kunnen zijn of welke juist niet. Natuurlijk moet je afgaan van het dier en huisje zelf maar over het algemeen hebben dieren uit deze familie een zeer specifieke habitatkeuze. Clausilia dubia, bijvoorbeeld verwacht je vrijwel niet in de Flevopolder. De grootte is op een foto alleen te zien als er een meetlatje naast ligt en is bij Clausilia's een handig hulpmiddel bij op naam te brengen.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

EP4

Bedankt voor de tip. Ik was vandaag weer in het Cirkelbos en de slakken waren er nog, ze zijn 3cm lang.
Groet Lineke.

Tello Neckheim

Hallo,

Clausilia dubia is altijd kleiner dan 15 mm. Balea (Alinda) biplicata is steeds kleiner dan 2 cm. Ik neem aan dat je een schatting hebt gemaakt van de lengte van de huisjes? Maar ik neem aan dat de slakken dus relatief groot zijn en dan is het geen Knotwilgslakje maar de Grote clausilia Balea biplicata. .
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

EP4

Hallo,
Nee het is geen schatting, ik heb altijd wel een klein meetlatje in mijn foto-tas. Dus heb ik ze even op gemeten want ze zitten er nog steeds.
groet lineke.

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

EP4


alegro

Citaat van: EP4 op september 30, 2009, 20:33:09 PM
Nee het is geen schatting, ik heb altijd wel een klein meetlatje in mijn foto-tas. Dus heb ik ze even op gemeten want ze zitten er nog steeds.

Drie (3) cm (centimeter) is sensationeel voor een Clausilia in Nederland. Geen enkele inlandse soort komt ook maar enigszins in die buurt. In geheel noordwest Europa komt geen enkele Clausilia voor met deze afmetingen.

Als deze meting werkelijk klopt moet dit wel een heeel bijzondere waarneming zijn!
Grüezi mitenand,
Arjan

EP4

O, jeeee ik kijk net in mijn fototas of het meetlatje er nog in zit, zodat ik nog eens een foto kan maken met meetlatje er naast. En wat zie ik dat het niet begint met 0 cm maar met 1 cm en dan staan daar de maanden van het jaar achter ( reclame dingetje van Johma ). :o :o
Maar gelukkig heb ik er verder nog niets mee gemeten.
Dat houdt nu in dat de Clausilia niet 3 maar 2 cm is. En dat meetlatje gebruik ik dus niet meer.

Ik ben blij dat je deze reactie gaf nu kon ik mijn fout herstellen.

Groet Lineke.