Geen idee op Rhododendron

Gestart door Corryabbink, september 22, 2009, 00:33:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Ad Sonnemans verwees me naar dit forum voor onderstaand insectje. Zat heftig te boren in een Rhododendron blad. Dan moet je wel wat weten wil je daar doorkomen ;D
Misschien kunnen jullie er iets meer van zeggen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

maria48_4

Lijkt wel een luis, misschien daar ook plaatsen?

Gr.Maria

Corryabbink

#2
Citaat van: maria48_4 op september 22, 2009, 00:46:38 AM
Lijkt wel een luis, misschien daar ook plaatsen?

Gr.Maria

Dat dacht ik ook maar is het niet. Ik had deze onder Bladluis spec. in de database maar dat bleek fout. 
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gerardpennards

Dan heeft iemand het niet goed gezien, want het is wel degelijk een bladluis!  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

maria48_4

Misschien staat hij hier ergens bij. Vaak als je een begin hebt weet je waar je verder kunt zoeken. Ik zat al even bij galmuggen te kijken, die hebben ook de meest uiteenlopende vormen.

http://www.cedarcreek.umn.edu/insects/orderpages/diptera.html

Succes  ;)

maria48_4

#5
Zie net een nw reactie. En ja, ook ik blijf hangen bij bladluis ondanks mijn zoekpartij. Luisvlieg is ook mogelijk maar daar zie ik veelal andere pootjes.

Corryabbink

Citaat van: gerardpennards op september 22, 2009, 10:20:17 AM
Dan heeft iemand het niet goed gezien, want het is wel degelijk een bladluis!  ;D ;D
http://bugguide.net/node/view/132766/bgimage

In ieder geval kwam ik op een Aphid. Ik snap er ook niets meer van en vraag me af wat het dan wel is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

maria48_4

Ik denk dat JIJ het wel snapt maar ZIJ (die de luis afkeurde) niet.

Corryabbink

Citaat van: maria48_4 op september 22, 2009, 12:43:35 PM
Ik denk dat JIJ het wel snapt maar ZIJ (die de luis afkeurde) niet.

Maria even afwachten misschien is het toch iets anders. In ieder geval bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Het lijkt me ook geen bladluis, maar inderdaad meer een galwespje of mineervliegje o.i.d.

javanerkelens

#10
Absoluut een Aphidoidea (bladluis) Mannetje.
Je ziet duidelijk het monddeel dat wordt gebruikt voor het doorboren van de nerf en dat hebben Stofluizen, galwespen en zeker mineervliegen ....niet!
Maar welke soort het is, dat is andere koek..
Heel misschien een Euceraphis punctipennis , althans die lijkt er wel wat op .
Blijkt veel op Berkebomen te zitten.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Iets voor Jacomijn Prinsen. Alleen zie ik die nooit op het vliegenforum  :-\

Thijs

Corryabbink

Tja, dan moet ik deze maar weer opnieuw invoeren ............en bij de opmerkingen verwijzen naar dit forum.
Afwachten maar weer.

Tot zover bedankt :duim: :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

thijsdegraaf

#13
Corry...Als administrator kun je hem toch verplaatsen naar wantsen?

Groet, Thijs

Corryabbink

Citaat van: thijsdegraaf op september 22, 2009, 21:38:23 PM
Corry...Als administrator kun je hem toch verplaatsen naar wantsen?

Groet, Thijs

Klopt. Dat ga ik nu doen :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spinnenvrouw

Zeker een bladluis, de vleugeladering is karakteristiek.
Geen Euceraphis, die is -uit mijn hoofd- groen, niet zwart.
Mannetje? zou kunnen.
Het beest oogt verpieterd, ik denk dat hij/zij vast zit. De vleugels zitten vast aan de ondergrond, er zijn spinnendraadjes te zien. Jonge Rhododendronbladeren zijn ook kleverig, een heel goede bescherming tegen insecten, maar voor uitbottende knoppen is dit niet het seizoen.
Ik zie weinig kenmerken, de vleugeladering is wel ongewoon donker. Maar deze tijd van het jaar vliegen veel soorten terug naar de winterwaard, het kan dus van alles zijn.
Jacomijn Prinsen

Corryabbink

Jacomijn bedankt!

Ik heb hem zojuist als 'onzekere' Bladluis ingevoerd. Ik wil deze toch graag in de database hebben dan maar als onzeker. Men weet het maar nooit. Misschien zie ik dit soortje nog wel een keer in de toekomst.
Overigens was mijn 'Bladluisje' een dag later gevlogen......Dit terwijl ik het blad met luis in een open weckfles gedaan had omdat het al te donker was geworden om te fotograferen. Ik dacht ook dat deze met het blad verkleefd was maar dat bleek niet zo te zijn. Achteraf jammer........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

barebigfoot

Hoi, je kan Jacomijn vertrouwen een ander kenmerk is de vleugeladering ik denk deze mag op zeker.
Uwe
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Homo-Aphidae-HH.jpg