Gal in de bloeiwijze van Pastinaak

Gestart door RutgerB, september 21, 2009, 23:35:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

In DVL 2009 staat ie niet vermeld bij wat er voorkomt op Pastinaak. Naar Redfern neem ik aan dat bijgevoegd plaatje Contarinia pastinacea is. Helaas niet opgepeuterd om een evt. springende larve te vinden.

Ook bijgevoegd de in Fauna Europaea aangegeven verspreiding. Ik heb hem bij Genk (België) gevonden.

Arp

Hoi Rutger,

kweenixvangallen en ook niet waar ik op moet letten, maar lijkt Kiefferia pimpinellae er niet ook op? Zie bijv. hier
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Hoi Arp,

ik meng mij even in de discussie, sorry Rutger als ik voor mijn beurt spreek.
In het algemeen is het bij de determinatie van gallen belangrijk om naar de gastheerplant te kijken, omdat galmakers vaak gebonden zijn aan een bepaalde gastheer.

In dit geval geeft Redfern & Shirley (British Plant Galls, AIDGAP, 2002) uitsluitsel. Contarinia pastinaceae (Rübsaamen) heeft springende larven; Kiefferia pericarpiicola (Bremi) heeft larven die niet springen. Kiefferia pimpinellae is een synoniem van K. Pericarpiicola.

CiteerHelaas niet opgepeuterd om een evt. springende larve te vinden.

Helaas, maar ik ga maar even uit van correcte determinatie door Rutger van Pastinaak; de soort Kiefferia pericarpiicola komt in Groot-Britannië vooral voor op Daucus, Peen,  soms ook op andere Apioideae ,een onderfamilie van de Apiaceae, vroeger de Umbelliferae, Schermbloemigen, genaamd.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

marcel123

Citaat van: MarKoHu op september 22, 2009, 12:07:27 PM
In het algemeen is het bij de determinatie van gallen belangrijk om naar de gastheerplant te kijken, omdat galmakers vaak gebonden zijn aan een bepaalde gastheer.
Het is handig om in posts in de titel de gastheerplant te vermelden als je die weet.

RutgerB

#4
Citaat van: Pudding4brains op september 22, 2009, 00:21:32 AM
Hoi Rutger,

kweenixvangallen en ook niet waar ik op moet letten, maar lijkt Kiefferia pimpinellae er niet ook op? Zie bijv. hier
Grappig, die zit ook op Pastinaak. Dr. Hans Jürgen Buhr heeft het nooit mis?
Citaat van: MarKoHu op september 22, 2009, 12:07:27 PM
Hoi Arp,

ik meng mij even in de discussie, sorry Rutger als ik voor mijn beurt spreek.
In het algemeen is het bij de determinatie van gallen belangrijk om naar de gastheerplant te kijken, omdat galmakers vaak gebonden zijn aan een bepaalde gastheer.

In dit geval geeft Redfern & Shirley (British Plant Galls, AIDGAP, 2002) uitsluitsel. Contarinia pastinaceae (Rübsaamen) heeft springende larven; Kiefferia pericarpiicola (Bremi) heeft larven die niet springen. Kiefferia pimpinellae is een synoniem van K. Pericarpiicola.

CiteerHelaas niet opgepeuterd om een evt. springende larve te vinden.

Helaas, maar ik ga maar even uit van correcte determinatie door Rutger van Pastinaak; de soort Kiefferia pericarpiicola komt in Groot-Britannië vooral voor op Daucus, Peen,  soms ook op andere Apioideae ,een onderfamilie van de Apiaceae, vroeger de Umbelliferae, Schermbloemigen, genaamd.

Margreet.
Bedankt Margreet. Meng je vooral.

Het probleem zit hem erin dat er staat; 'vooral op Peen' en soms op andere schermbloemigen. Pastinaak is een andere schermbloemige.  Daar zit dan met name genoemd dus vooral Contarinia pastinaceae op..  Blijkt dat plaatje van Dr. Hans Jürgen Buhr bvan Pastinaak te zijn waar dan Kiefferia pimpinellae (F.LW.) synoniem voor K. pericarpiicola op zit! Kan dus wel degelijk. Als Dr. Hans zich niet vergist natuurlijk.

Conclusie; openpeuteren de volgende keer en laten springen!

Arp

Citaat van: rutgerb op september 22, 2009, 22:09:22 PM
Citaat van: Pudding4brains op september 22, 2009, 00:21:32 AMZie bijv. hier
Grappig, die zit ook op Pastinaak.
My point exactly  B)

Maar inderdaad, men kan het daar natuurlijk gewoon mis hebben - zou wellicht interessant zijn als een gallenkennert het eens met hem aankaart ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)