Hoofdmenu

bladmijn

Gestart door klesman, september 21, 2009, 16:39:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

iemand een idee welke van welke mineerder deze bladmijn is?
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Sifco

Hoi Rudi,
Leuk dat je ook naar bladmijnen zoekt. De bomen zitten overvol dus het is vreselijk leuk verzamelen. Wat voor waardplant is het? Kan het niet thuisbrengen. Vanwege het uiterlijk van de mijn vermoed ik dat dit missch een keverachtige is, maar zeker ben ik nog niet.
groetjes,
sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


klesman

Hoi Sifra,

Omdat de mijn door en door was (of hoe zeggen jullie dat in jargon  ;D)
dacht ik aan een micro. De plant is volgens mij een jonge vlierstruik maar daar ben ík dan weer niet zeker van. Er valt nog veel te leren!
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Sjors

Hoi Rudy en Sifra (en anderen)

Ik weet niet of het iets duidelijk(er) maakt, maar dit rupsje van een kleine centimeter vond ik afgelopen donderdag ook op gewone vlier. Deze ex-mijnwerker (?) was zich aan het inspinnen aan de onderkant van een blad. 
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

klesman

Hoi Sjors, het blad lijkt op mijn blad en de vlekmijn bevind zich ook op hetzelfde gebied van het blad. Een aanknopingspunt Sifra?

Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Floppie

Ik heb ook van deze rupsjes in mijn appelboompje.

Denk dat er nu stuk of 10 in het kleine boompje (1,5m) zitten...

Ik ga dit draadje even volgen en hoop dat jullie achter de naam van het beestje komen.

Floppie

Elachista

#6
Sjors, weet je zeker dat die van jou een mijn is (tussen bladlagen in) en niet een spinsel aan de onderkant, met vraat aan het blad?
Het lijkt wel anders dan die van Rudy.

De rups kan ik zo echt niet plaatsen. Ik zou ze graag eens uitkweken want het zou best nog eens een nieuwe waardplantvondst kunnen zijn. Mijn databestand van waardplanten is vrij compleet en daarin staan maar enkele soorten die op Sambucus leven en geen van alleen die in aanmerking komt.
Anders wil ik 'm wel ophalen, ik zelf studeer aan de Tesselschadestraat (vlak naast Achmea).
Groet,
Tymo

Floppie

Ik heb deze rups ook in een kweekbak om te kijken wat voor beest het is...

Floppie

Elachista

Citaat van: Floppie op september 25, 2009, 22:45:29 PM
Ik heb ook van deze rupsjes in mijn appelboompje.

Denk dat er nu stuk of 10 in het kleine boompje (1,5m) zitten...

Ik ga dit draadje even volgen en hoop dat jullie achter de naam van het beestje komen.

Floppie

Ik denk niet dat we het hier hebben over alle drie dezelfde rups. Die op de appelboom is heel iets anders, zal wel Archips podana zijn. Pas als je volgroeide rupsen op foto hebt dan kun je er echt iets van maken (de vlinders van Tortricidae, met 300 soorten, zijn al lastig - laat staan de rupsen).
Groet,
Tymo

Floppie

#9
Sorry avondrood,

Ik vind dit nogal een snelle conclusie terwijl je mijn rups niet eens hebt gezien.

Ik ben dan wel geen vlinderkenner, maar ik zeg heus niet zómaar wat.

Nee het is niet "dus maar een appelbladroller" omdat hij in een appelboom zit.

Mijn rupsjes hebben 3 buikpoten, geen 4. Ik herken de twee puntjes achter de kop zoals duidelijk op de foto eerder in dit draadje staan en de stipjes op rest van het lijf.
Ik kan aan de foto's van dit draadje eigenlijk niet goed zien of het beest 3 of 4 poten heeft.

Natuurlijk weet ik niet of het dezelfde is. Maar ik vind dit wel erg bijzondere reactie hoor...

Ik zal zwijgen verder.

Floppie

Elachista

Ik ken je foto's en je rupsje wel, ze komen regelmatig langs op het forum. Dus ik ken ze wel degelijk. Ik heb zelfs al voor je zitten zoeken, maar ik wacht geduldig af tot dat je foto's zult tonen van meer volgroeide rupsen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92115.msg619383#msg619383

Het is vrij duidelijk een bladrollerrups en er is geen één soort die minder dan 4 buikpoten heeft. Het lukt mij overigens niet vaak om bij een rups van stadium 1-3 het aantal buikpoten te zien. Vaak hebben ze nog gereduceerde poten met meer grotere poothaakjes en pas later worden die poten duidelijk uitgestulpt. Onder een sterke vergroting zul je de poten al wel sneller kunnen zien natuurlijk.

Waarom deze rups niet hetzelfde is dan die andere is o.a. af te lezen aan de levenswijze, die van jou leeft duidelijk onder het blad en vouwt het blad in - die van Sjors leeft meer intern. De naam appelbladroller speelt hier geen rol in, sterker nog ken ik kwalijk Nederlandse namen (afgezien die namen die ik zelf bedacht heb voor de toekomstige lijst). Feit is wel dat deze soort inderdaad veel op fruitbomen leeft, dat rupsen op dezelfde wijze een bladdeel invouwen en volspinnen. Ook de jonge rupsen met het oranje nekschild en de honinggele kop komen overeen. Nu kweekte ik ze met geranium...maar het principe is hetzelfde.
Groet,
Tymo

Sifco

#11
Citaat van: Floppie op september 25, 2009, 22:55:56 PM
Sorry avondrood,

Ik vind dit nogal een snelle conclusie terwijl je mijn rups niet eens hebt gezien.

Ik ben dan wel geen vlinderkenner, maar ik zeg heus niet zómaar wat.

Nee het is niet "dus maar een appelbladroller" omdat hij in een appelboom zit.

Mijn rupsjes hebben 3 buikpoten, geen 4. Ik herken de twee puntjes achter de kop zoals duidelijk op de foto eerder in dit draadje staan en de stipjes op rest van het lijf.
Ik kan aan de foto's van dit draadje eigenlijk niet goed zien of het beest 3 of 4 poten heeft.

Natuurlijk weet ik niet of het dezelfde is. Maar ik vind dit wel erg bijzondere reactie hoor...

Ik zal zwijgen verder.

Floppie

Hoi Floppie,

Ik had zelf de reactie van Tymo helemaal niet kwaadbedoeld of raar opgevat. Bij de microlepidoptera is het nu eenmaal zo dat veel microlepidoptera rupsen op basis van uiterlijk niet of nauwelijks te zijn onderscheiden. Neem bijvoorbeeld de Caloptilia. De rupsen zijn niet te onderscheiden, maar de waardplant is bepalend. Maar zo gaat dat voor veel soorten. Dus ook al herken je wellicht de vratten, kleur van lijf, prothorax en aantal poten, dan nog is dit zeker niet voldoende doorgaans om tot dezelfde soort te komen. Zeker niet als het om een jonge rups gaat. Dat de soort een andere levenswijze heeft betekent doorgaans al dat de kans groot is dat het niet dezelfde soort is. Dat doet niets af aan jouw determinatie of herkenning in kenmerken (die overigens vrij generiek zijn), maar puur en alleen omdat het determineren van microlepidoptera rupsen op basis van uiterlijk zeer lastig is. Tymos reactie was dus heel neutraal lijkt me.

btw bedoelde je deze rups?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=91066.0
Heb je die momenteel nog in kweek?
Groet,
Sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


zakdrager

Ik ben het helemaal met Tymo en Sifra eens. Volgens mij gaat het om drie verschillende soorten. De eerste lijkt inderdaad een kevermijn, de tweede is duidelijk anders (vrijlevend) en een vlinderrups. Beide lijken me erg interessant omdat er vrijwel geen soorten van vlier bekend zijn. (Het blad ziet er uit als vlier, maar dat zou ik wel graag zeker weten).
Welke micro's ken jij van vlier Tymo? Bij mijn weten alleen Gracillaria syringella.

De foto's van de 'kevermijn' zou ik trouwens naar Willem Ellis sturen.

Henk

Floppie

Ik bedoelde het heus ook niet rot. En andere rups die niet op foto staat lijkt op die van de foto van dit draadje.

Maar die hele uitleg van avondrood staat niet in mijn draadje.

Voor jullie is het allemaal koek en ei, maar als jullie dit soort dingen niet zeggen.... Dan weet toch niemand wat of wel?

Jammer dat ik door offtopic discussie hier erachter moet komen dat avondrood denkt dat het een bladroller is.

Sifra dit draadje heeft ermee te maken: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92115.msg619383#msg619383 maar ze lijken steeds van kleur te veranderen. Weet ik veel wat stadium 1-3 is en hoe ik dat herken.

Ik zei het net ook al. Vind het erg teleurstellend dat er 0,0 op mijn draadje gereageerd wordt en ik door discussie hier achter info moet komen. En dan kan je zeggen dat je wacht tot volgroeide foto's weet ik veel wanneer zo'n beest volgroeid is, bovendien wil ik ook niet elke keer die nestjes open trekken. En die beesten lopen ook weg.

Kunnen jullie dan alsjeblieft mij nu ook helpen met mijn rups?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92115.msg619383#msg619383
Zal proberen zo nog meer foto's te maken. Maar zoals ik zei, die beesten verdwijnen.
Stop je er 10 in de kweekbak, volgende dag zijn er nog 2... En nee de bak staat niet open, maar met gaas én deksel (ja met veel kleine gaten) erop.

Floppie

Elachista

CiteerWelke micro's ken jij van vlier Tymo? Bij mijn weten alleen Gracillaria syringella.

Sambucus nigra [7]
..Epagoge grotiana - bladvouw - Kop zwartachtig - nekschild zwartachtig - pinacula zwart - lichaam groenig - beharing ? - anaal schild ?
..Choristoneura hebenstreitella - volgesponnen blad, ingerold - Kop zwart - nekschild bruin maar zwarte rand - pinacula bruin - lichaam diep groengrijs - beharing grijs - anaal schild ?
..Cacoecimorpha pronubana - bladeren opeen gesponnen - Kop lichtbruin - nekschild deels zwarte rand - pinacula vuilgroen - lichaam vuilgroen, rug donker - beharing wit - anaal schild nee
..Celypha lacunana - bladvouw - Kop zwart - nekschild zwart - pinacula zwart - lichaam zwart - beharing grijs - anaal schild zwart
..Phlyctaenia coronata - bladvouw, vooral rand - Kop honinggeel - nekschild nee - pinacula nee - lichaam bleekgroen, groene merg - beharing wit - anaalschild nee
..Udea prunalis - omgeslagen rand, licht spinsel - Kop witgeel - nekschild 2 zwarte stippen - pinacula nee - lichaam vuilgroen, dubbele ruglijn wit - beharing wit - anaalschild nee
..Udea olivalis - omgeslagen rand, soms meerdere bladeren bijeen - Kop lichtbruin - nekschild bruin, 2 zwarte stippen - pinacula fors, zwart - lichaam bleek geel - beharing wit - anaalschild nee

CiteerJammer dat ik door offtopic discussie hier erachter moet komen dat avondrood denkt dat het een bladroller is.
Ik wacht geduldig af tot je betere foto's op het forum zet, zodat ik er dan meer over zeggen kan. Op het Belgische forum had je al de opmerking gekregen van Archips podana van iemand anders, maar dat wees je toen ook al af - dus dan lijkt het mij persoonlijk wat overbodig om hier hetzelfde te zeggen. Ik kan dat ook niet goed verdedigen bij zulke kleine rupsen (daarnaast is je camera niet in staat om zulke kleine voorwerpen gedetailleerd vast te leggen).

CiteerEn dan kan je zeggen dat je wacht tot volgroeide foto's weet ik veel wanneer zo'n beest volgroeid is, bovendien wil ik ook niet elke keer die nestjes open trekken. En die beesten lopen ook weg.

Geeft ook niet als je vaker de nestjes open moet halen. Ze spinnen zich telkens weer in. Weglopen doen ze ja, maar ik ken wat insecten betreft maar weinig soorten die niet weglopen, dat hoort er bij.

Citeer
Kunnen jullie dan alsjeblieft mij nu ook helpen met mijn rups?

Hebben we/of ik, al gedaan, toch? Zodra je volgroeide rupsen hebt dan kan er meer over gezegd worden!
Groet,
Tymo

Floppie

#15
Kennelijk is het prima als we hier offtopic doorgaan over mijn rups...

Wil je mij uitleggen waarom het de appelbladroller is dan?

Hoe kan het dan dat mijn rups 3 poten heeft en die van de appelbladroller 4 ?

Waarom zijn de kleuren dan zo verschillend tussen die appelbladroller en mijn rups?

Ik heb op ukleps ook gekeken en herken de rups zelfs daar niet terwijl zij daar meestal de rupsen in veel stadia hebben.

Ik kan toch niet ruiken dat jij denkt dat het toch appelbladroller is, misshcien wil je het me dan uitleggen.

Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?

Ik kan toch niet ruiken dat jij denkt dat het een bladroller is of wel?

Ik kan toch niet ruiken dat deze foto's niet van volgroeide rupsen zijn?

Ik kan toch niet ruiken dat jij wacht op andere foto's? Als ik niets hoor van niemand, denk ik dat de rups niet herkent wordt en/of uberhaupt niet te determineren is. Hoezo had ik dan moeten weten dat ik meer of andere foto's erop had moeten zetten?

Ik weet toch niet (zoals ik net ook al zei...) wanneer een rups volgroeid is?

Dan kan je wel boos op me worden maar ik snap er werkelijk niets van en snap ook niet waarom er nu op zo'n manier met me omgegaan wordt. Ik doe ook alleen maar me best, wordt niet geholpen en krijg vervolgens dit...

Wat doe ik verkeerd dan?

En nee ik heb geen camera van 1000den euro's is dat zo erg?
Stel me desnoods vragen over de rups dan kan ik dat voor je kijken.
En als mijn camera toch niet goed genoeg is voor betere foto's waarom wacht je daar dan wel op?

PS. ik ben heus niet dom hoor, maar meeste rupsen zijn in mijn ervaring niet zo uit op ontsnappen als deze.

Bedankt voor je hulp, maar ik snap echt werkelijk helemaal niet wat er allemaal verkeerd gaat...

Hier staat van microlepidoptra de lijst met bladrollers, welke denk jij dat het is of kan zijn?
http://www.microlepidoptera.nl/soorten/thumbnail_index.php?familie=Tortricidae&type=larve

Of is het gewoon de appelbladroller ongeacht wat ik ervan denk, want dan voer ik de rups bij waarnemingen gewoon onder die naam in, als jij zegt dat het die is. Jij bent immers de expert.

Floppie

Elachista

Groet,
Tymo

Floppie

Sorry van mijn vorige reactie.

Ik heb een schildklier ziekte en dat maakt mijn reacties soms paniekeriger en bozer dan ik bedoel.
Ik ben dood moe bedoel het helemaal niet verkeerd maar snap gewoon niet waarom er zó gereageerd wordt...

Avondrood of wie dan ook, wil je me alsjeblieft helpen en uitleggen waarom je denkt dat het appelbladroller is. En hoe ik kan zien dat het geen volgroeide rups is. Hoe ik ervoor kan zorgen dat deze niet ontsnapt enzovoort.

Was bezig vorige reactie aan te passen maar het lukte niet, helemaal klaar toen was bericht ineens weg.

Floppie

Sifco

Hoi Floppie,

Ik begrijp je reactie niet helemaal, en zeker niet waarom je denkt of vindt dat we je topic zouden negeren of dat we je niet willen helpen. Dat is natuurlijk onzin. En niemand is hier boos op jou, ik heb eerder het idee dat dat andersom is.

Als je wil dat we nog eens op je topic reageren dan moet je hem gewoon af en toe naar boven halen. Met zoveel topics raakt het snel uit het zicht. Als er geen antwoord komt is het meestal omdat niemand t weet. Tuurlijk hoef je geen dure camera te hebben maar wellicht, als je wat meer fotos upload dat we het dan beter kunnen zien.

Overigens is een appelbladroller (Cydia pomonella) niet hetzelfde als Archips podana. Ik denk, net als anderen hier mee en zodra je meer fotos hebt kunnen we misschien meer zeggen.

Wat je ook kan proberen is op microlepidoptera.nl even te zoeken op waardplant. Tymo en ik hebben een script gemaakt zodat je op waardplant kan zoeken. Niet volledig, maar wellicht is het een idee.

Groet,
Sifra

Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Sifco

#19
Citaat van: Floppie op september 26, 2009, 09:11:26 AM
Stop je er 10 in de kweekbak, volgende dag zijn er nog 2... En nee de bak staat niet open, maar met gaas én deksel (ja met veel kleine gaten) erop.

Gaas en vershoudfolie met gaatjes werkt niet, dan ontsnappen ze doorgaans. Heb me er ook wel eens in vergist. Beste is gewoon een luchtdicht potje, dat werkt prima als je ze zo af en toe opent om te luchten. Duitsers gebruiken vaak dubbele lagen tissues, wellicht dat dat ook een idee is. Niet bij grotere rupsen trouwens, want die ontsnappen ook daaruit.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Floppie

NW66,

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er niet op mijn topic werd gereageerd en er voor mijn gevoel (ik weet dat dit los staat van of het iemand bedoeling is) er neerbuigend wordt gedaan.

Als niemand mij uitlegt waarom het een "grote" appelbladroller is (google: archips podana = grote appelbladroller), terwijl mijn rups 3 buikpoten heeft en die vier, weet ik dat toch niet? Als niemand zegt dat er meer/andere foto's nodig zijn dan weet ik dat toch niet? Voor jullie is het misschien vanzelfsprekend...

Dank je wel voor je tips sifra, ik ga ermee aan de slag.

Nogmaals, mijn excuses voor mijn reactie.

Floppie

Sifco

Nogmaals Floppie, haal gewoon even je bericht naar boven en vraag eventjes aandacht voor je topic. Dat doen anderen ook zo. Tymo heeft ook helemaal niet neerbuigend gereageerd. Ik kan iets dergelijks niet in zijn antwoorden terug vinden. Misschien moet je de berichten nog maar eens rustig doorlezen.
We zien je fotos wel verschijnen.
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Sifco

Citaat van: Avondrood op september 26, 2009, 12:54:28 PM
CiteerWelke micro's ken jij van vlier Tymo? Bij mijn weten alleen Gracillaria syringella.

Sambucus nigra [7]
..Epagoge grotiana - bladvouw - Kop zwartachtig - nekschild zwartachtig - pinacula zwart - lichaam groenig - beharing ? - anaal schild ?
..Choristoneura hebenstreitella - volgesponnen blad, ingerold - Kop zwart - nekschild bruin maar zwarte rand - pinacula bruin - lichaam diep groengrijs - beharing grijs - anaal schild ?
..Cacoecimorpha pronubana - bladeren opeen gesponnen - Kop lichtbruin - nekschild deels zwarte rand - pinacula vuilgroen - lichaam vuilgroen, rug donker - beharing wit - anaal schild nee
..Celypha lacunana - bladvouw - Kop zwart - nekschild zwart - pinacula zwart - lichaam zwart - beharing grijs - anaal schild zwart
..Phlyctaenia coronata - bladvouw, vooral rand - Kop honinggeel - nekschild nee - pinacula nee - lichaam bleekgroen, groene merg - beharing wit - anaalschild nee
..Udea prunalis - omgeslagen rand, licht spinsel - Kop witgeel - nekschild 2 zwarte stippen - pinacula nee - lichaam vuilgroen, dubbele ruglijn wit - beharing wit - anaalschild nee
..Udea olivalis - omgeslagen rand, soms meerdere bladeren bijeen - Kop lichtbruin - nekschild bruin, 2 zwarte stippen - pinacula fors, zwart - lichaam bleek geel - beharing wit - anaalschild nee


http://www.microlepidoptera.nl/soorten/resultaten_uitgebreid.php?familie=&subfamilie=&genus=&soort=&verspreiding_ecologie=&adult=&biologie=&waardplanten=vlier&Submit=Zoeken
Tymo, doe es updaten?  B)
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Sifco

Citaat van: zakdrager op september 26, 2009, 05:18:11 AM
Ik ben het helemaal met Tymo en Sifra eens. Volgens mij gaat het om drie verschillende soorten. De eerste lijkt inderdaad een kevermijn, de tweede is duidelijk anders (vrijlevend) en een vlinderrups. Beide lijken me erg interessant omdat er vrijwel geen soorten van vlier bekend zijn. (Het blad ziet er uit als vlier, maar dat zou ik wel graag zeker weten).
Welke micro's ken jij van vlier Tymo? Bij mijn weten alleen Gracillaria syringella.

De foto's van de 'kevermijn' zou ik trouwens naar Willem Ellis sturen.

Henk

Goed idee van Henk, inderdaad kan ik jouw kever larve niet terugvinden op willem zn site:
http://www.bladmineerders.nl/minersf/dipteramin/liriomyza/amoena/amoena.htm
vindt ie vast leuk om te zien..
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Citaat van: NW66 op september 26, 2009, 14:05:14 PM
Citaat van: Avondrood op september 26, 2009, 12:54:28 PM
CiteerWelke micro's ken jij van vlier Tymo? Bij mijn weten alleen Gracillaria syringella.

Sambucus nigra [7]
..Epagoge grotiana - bladvouw - Kop zwartachtig - nekschild zwartachtig - pinacula zwart - lichaam groenig - beharing ? - anaal schild ?
..Choristoneura hebenstreitella - volgesponnen blad, ingerold - Kop zwart - nekschild bruin maar zwarte rand - pinacula bruin - lichaam diep groengrijs - beharing grijs - anaal schild ?
..Cacoecimorpha pronubana - bladeren opeen gesponnen - Kop lichtbruin - nekschild deels zwarte rand - pinacula vuilgroen - lichaam vuilgroen, rug donker - beharing wit - anaal schild nee
..Celypha lacunana - bladvouw - Kop zwart - nekschild zwart - pinacula zwart - lichaam zwart - beharing grijs - anaal schild zwart
..Phlyctaenia coronata - bladvouw, vooral rand - Kop honinggeel - nekschild nee - pinacula nee - lichaam bleekgroen, groene merg - beharing wit - anaalschild nee
..Udea prunalis - omgeslagen rand, licht spinsel - Kop witgeel - nekschild 2 zwarte stippen - pinacula nee - lichaam vuilgroen, dubbele ruglijn wit - beharing wit - anaalschild nee
..Udea olivalis - omgeslagen rand, soms meerdere bladeren bijeen - Kop lichtbruin - nekschild bruin, 2 zwarte stippen - pinacula fors, zwart - lichaam bleek geel - beharing wit - anaalschild nee


http://www.microlepidoptera.nl/soorten/resultaten_uitgebreid.php?familie=&subfamilie=&genus=&soort=&verspreiding_ecologie=&adult=&biologie=&waardplanten=vlier&Submit=Zoeken
Tymo, doe es updaten?  B)

Jú, 'k heb het druk zat! Er zijn vast nog wel meer soorten op Sambucus, maar dat was wat ik kon achterhalen.
De gelechiidae waardplanten moeten er ook nog in.
Groet,
Tymo

zakdrager

Hoi Tymo

dat is heel wat meer dan ik wist. Ik kijk nooit op vlier vanuit het (klaarblijkelijke) vooroordeel dat het een steriele plant is. Een Sambucus- (of polyfaag) vermelding bij de pyralidae die je noemt kan ik terugvinden in Goater. Bij de bladrollers (Razowski, 2001) zie ik alleen geen vermelding van Sambucus. In welke bron staan die?

Groet
Henk

Elachista

..Epagoge grotiana - Patocka 1998 Middeneuropese Wickler; Razowski 2002 Europees
..Choristoneura hebenstreitella - Bradley ea 1973; Schutze 1931
..Cacoecimorpha pronubana - Zelf
..Celypha lacunana - Zelf
..Phlyctaenia coronata - Ford 1949; Emmet 1979
..Udea prunalis - Ford 1949
..Udea olivalis - Ford 1949

Alle soorten zijn in principe te verwachten op vlier (polyfaag; afgezien grotiana want die biologie is naar mijn mening nog te slecht bekend), maar alleen P. coronata is echt typisch voor vlier. Er zijn vast ook nog wel meer polyfage soorten die het als waardplant zouden accepteren, zoals Hedya nubiferana (al dan is dit meer een loofboomsoort, die soms tijdelijk op andere lagere planten kan leven en hier dan iets van vreet; en dan de plant weer verlaat).
Groet,
Tymo

zakdrager

Dank je. Volgens mij zit je aardig veel met je neus in de boeken als je zo'n soort overzicht wilt opstellen voor alle micro's. Enorm veel werk! Lijkt me ook dat dat tot een heel nuttig overzicht leidt.
Klopt het dat je met deze werkwijze niet alleen Nederlandse waarnemingen opneemt maar ook buitenlandse? Op zich niks mis mee als je dat heel goed duidelijk maakt, maar dan is het dus voor de Nederlandse situatie eerder een lijst van potentiele waardplanten van een soort. Mee eens?

Henk

Elachista

Het zoeken van waardplanten is geen eitje inderdaad. Nog het meest lastig vind ik dat als de soort éénmalig op een plant is gevonden, dat dit ook later altijd in de literatuur blijft verschijnen. Het is dus vaak onmogelijk om te achterhalen wat de bron is (bijvoorbeeld in die tabelachtige boeken als Ford en Emmet "Guide to the smaller british lepidoptera"). Ik probeer daarbij zoveel mogelijk van die rupsenliteratuur bijeen te sprokkelen. Maar dan ben je nog steeds niet waar je zijn moet denk ik, want ook veel informatie zit in van die knullige kleine publicaties. Maar dat is veelal een bekend verhaal.

Destijds hebben we veel namen overgenomen uit boeken voor ML.nl, en daar bewust de referentie bij gezet (bij de meeste mineerders ontbreken deze nog) zodat duidelijk wordt wat de bron is. Veel aanvullingen komt de vinder/kweker/observator bij te staan, maar steeds vaker ook het onderscheid tussen wat wel of niet acceptabele waardplanten zijn in ons land. Soms is het overduidelijk dat er te weinig bekend is van een soort, aangezien zij wordt aangetroffen op plaatsen waar de waardplant helemaal niet te vinden is (en qua biotoop zou dat voor een bep. plant ook bijna niet kunnen). Ook zulke commentaren gooi ik er wel eens in. Naast dat schrap ik ook wel eens waardplanten, of trek deze in twijfel. Bijvoorbeeld soorten waarvan de rupsen wel eens "zwerven" worden onterechte waardplanten van opgegeven.
Een heel gedoe dus. Uiteindelijk krijg je wel een meer "gefilterd" overzicht van de waardplanten, en dat is iets wat Hans Huisman voorheen ook opperde.
Het uiteindelijke resultaat van de "zekere" en de "mogelijk geachte" (of potentiele) waardplanten zou toch heel handig zijn, maar goede mensen wat een werk...

Groet,
Tymo

klesman

Om nog even terug te komen op nr. 1 van dit rijtje waarin ik de mijn op ws Vlier laat zien. ik ben gisteren (1-10) terug geweest naar de plaats en tref daar nog steeds dezelfde soort vlekmijn op die plant . Ik heb nu een foto gemaakt waar de plant duidelijk op te zien is. Inderdaad jonge vlier.

Kevertje denken jullie?
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan