Hoofdmenu

Champignon

Gestart door xenion, september 20, 2009, 23:00:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Vandaag vonden we deze Champignon, hij stond onder beuken op een soort wal van zand, dat onder het zand nog wat andere rotzooi ligt kan ik niet uitsluiten. Ze waren al wel wat droog, dus misschien dat daardoor wat kenmerken verdwenen zijn.

Hoed al gauw richting 15cm, bruin schubbig, vlees direct onder de hoedhuid geel verkleurend na krabben, de hoedrand hangt vol met velumresten.
De steel zat diep in het zand, 125mm x 12-16mm, met duidelijke knolvoet welke 30mm breed is, steeloppervlak en steelvlees vooral in het bovenste deel wat roodbruin kleurend bij doorsnijden/beschadiging. Ring bij dit ene exemplaar gereduceerd tot een ringzone, bij de andere exemplaren vergeten te controleren :-[
De geur is wat onaangenaam paddenstoel-achtig (dat onaangename komt mogelijk doordat hij al wat droog is).
Ammonia op het steelvlees geeft een bruine reactie, op het hoedvlees een zwak geel-bruine reactie.
Sporen 8-9(10) x 5-6(6,5)µm, zonder kiempore. Basidiën 4-sporig. Cheilocystiden ~7-10µm breed.

Al sleutelend kom ik er niet uit, vooral die dubbele verkleuring maakt het lastig.
Ik zat zelf eerst in de richting van de Reuzenchampignon (Agaricus augustus) te denken, maar die zou naar amandelen moeten ruiken, en een meer schubbige en dikkere steel moeten hebben welke bovendien ook nog eens geel zou moeten kleuren.
Iemand een idee wat dit wel zou kunnen zijn?
Groeten,
Martin

Ismael

ik zou hier ook een reuzenchampignon van maken, de sporenmaat klopt ook mooi. Qua uiterlijk zou het  nog hazelhoen of schubbige bos kunnen zijn maar de sporen zijn daar te groot voor
Groeten Ismaël Wind

xenion

Maar met zo'n kale steel (welke wel grotendeels in het zand stond) en knolvoet? Maar anders zou ik het ook niet weten hoor ;)
Groeten,
Martin

grietaf

Martin, heb je ook nog naar de vorm van de cheilocystiden gekeken? Als het goed is moeten ze op een (klein) kettinkje lijken.
Grieta.

xenion

Die vorm hebben ze, al zit er heel af en toe een erg verdikte tussen, maar het kan zijn dat dat misschien toch iets anders was.
Groeten,
Martin

grietaf

Dan zou ik ook denken aan de Reuzenchampignon.
Grieta.

xenion

Dan ga ik toch maar voor een Reuzenchampignon, bedankt voor de hulp allemaal!
Groeten,
Martin