Hoofdmenu

Aronskelk

Gestart door thijsdegraaf, september 19, 2009, 10:24:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Is dit een Gevlekte Aronskelk - Arum maculatum?
Hij komt al jaren op in mijn tuin. Ik heb geen idee, hoe hij er komt. Ik zie geen vlekken op de bladeren. Maar dat is niet altijd het geval heb ik begrepen.  Foto's april.

Groeten, Thijs

thijsdegraaf

Vrucht  (29-7)

rapunzel

Citaat van: thijsdegraaf op september 19, 2009, 10:24:37 AM
Is dit een Gevlekte Aronskelk - Arum maculatum?
Hij komt al jaren op in mijn tuin. Ik heb geen idee, hoe hij er komt. Ik zie geen vlekken op de bladeren. Maar dat is niet altijd het geval heb ik begrepen.  Foto's april.

Groeten, Thijs

Dit is de Italiaanse aronskelk.
Een tuinplant, die nog al eens uit tuinafval dat ergens neer gegooid is, opslaat.

Koos
Koos Ballintijn

thijsdegraaf

Bedankt Koos,
Ik had op waarneming bij informatie gekeken en vond daar de bloem van de Italiaanse Aronskelk veel lichter. Zie http://waarneming.nl/soort/info/6377
Hij staat daar trouwens als zeldzaam. Dat zou je niet zeggen als je het aantal waarnemingen ziet.  :-\

Groet, Thijs

han.endt

Citaat van: thijsdegraaf op september 19, 2009, 11:10:04 AM
Hij staat daar trouwens als zeldzaam. Dat zou je niet zeggen als je het aantal waarnemingen ziet.  :-\

Hij staat ook op native. Het blijft voor mij toch een echte tuinplant......

thijsdegraaf

Ok Han,
Ik ben bezig met een pagina onkruid - wilde planten voor m'n site.
Maar deze zet ik dus gewoon bij mijn tuinplanten.

Thijs

mcbud

Dit is m.i.een Gevlekte aronskelk (A.maculatum).
Zowel de kleur van de bloeikolf (paarsbruin) als de plaatsing van de bladslippen sluiten A. italicum hier uit.
Mocht je nog twijfelen, dan kun je de breedte van de bessen voor de zekerheid nameten (~5 mm bij A.maculatum. 10 mm bij A. Italicum).

Overigens komt de Italiaanse aronskelk wel degelijk in verschillende delen van Nederland als wilde plant voor, zoals ook duidelijk staat aangegeven op de Officiele soortenlijst Wilde planten (SL 0102) en in de laatste drukken van Heukels Flora. Met name langs de binnenduinrand is hij volledig ingeburgerd en niet erg zeldzaam. Beide Aronskelken hebben zich de laatse jaren langs de binnenduinrand van Zuid Kennemerland sterk uitgebreid.

groet, marc

han.endt

Citaat van: mcbud op september 20, 2009, 22:23:57 PM..........en in de laatste drukken van Heukels Flora.

In de laatste Heukels' staat bij de Italiaanse Aronskelk stinsenplant. Een stinsenplant is geen wilde plant.
Verder staat er bij mijn commentaar 'voor mij' en dat is precies wat ik bedoel. Voor mij worden uitheemse geen wilde of inheemse soorten. Hooguit ingeburgerde soorten.