Hoofdmenu

Wezel?

Gestart door ezwb, september 19, 2009, 20:04:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

ezwb

Op 18-9-2009 was ik getuige hoe mijn poes een wezel ving. Althans, ik denk dat het een wezel was, maar ik zou daar graag meer zekerheid over willen hebben. Kan iemand het aan de hand van bijgaande foto's bevestigen? De lengte van het diertje was 20 cm.
Het gebeurde in de Wimmenummerpolder bij Egmond a/d Hoef (NH).
Wat mij bevreemde was het volgende: 's avonds zat mijn kat erg veel haar voorpootjes te likken. Toen ik dichterbij kwam hing daar een merkwaardige weeë lucht aan. Zelfs de volgende dag rook ik dat nog.
Zou het kunnen dat zo'n wezel, net als een bunzing, in doodsnood een bepaalde stank afscheidt? Mijn kat heeft bij het bespringen van de prooi er natuurlijk met beide voorpoten bovenop gestaan!
Overigens heeft mijn kat het beestje niet opgegeten, wat ze bij een muis wel doet (en bij een mol weer niet).

Tim Asbreuk

Dit inderdaad een wezel
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

rombout

De wezel is een marterachtige en die stinken doorgaans een uur in de wind (muskus). Dat merk je ook meteen als je een wezel vangt tijdens muizenonderzoek. Dus je waarneming klopt. Hopelijk heeft die *****kat haar lesje nu geleerd......
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

grutto

Citaat van: rombout op september 19, 2009, 22:53:29 PM
Hopelijk heeft die *****kat haar lesje nu geleerd......

Hopelijk heeft de baas een les geleerd door die rot kat in toekomst vast te houden !!!

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Lampe

Je kunt een kat niet aanspreken op dit alles. Die doet gewoon wat hem inkomt.

Des te meer een voorbeeld voor de eigenaren. Spreek diegene er voor aan.
Vriendelijke groet,

Nico

Vincent Hart

Even wat dingetjes:


'EZWB', welkom op dit mooie forum! Omdat het wat prettiger praat, hebben we hier afgesproken om berichten met onze eigen naam te ondertekenen.

Anderen: Jullie hebben een goeie boodschap, namelijk 'doe je buitenkat een belletje om'. Nu de verpakking nog iets minder lelijk ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mystacinus

hoezo rotkat? Die kan er niets aan doen. Laat die kat lekker buiten rondrennen. Dit is toch een mooie waarneming? Hoeveel slachtoffers vallen er niet door het verkeer of door stadsuitbreidingen en wegenaanleg etcetera. Ik kan ook legio andere voorbeelden opnoemen van natuurterreinen hier in Limburg, maar dat wordt allemaal goed gepraat... 

Deze reacties doen mij denken aan een krantenbericht jaaaren geleden over loslopende honden in China die opgehangen werden voordat ze gevild en opgegeten werden en waar moord en brand over geschreeuwd werd door hondenliefhebbers. Over al die andere wilde dieren in de natuur die het loodje leggen door menselijk toedoen hoor je niemand. Ik heb zelf trouwens ook een poes die buiten rondrent en af en toe een vogel slaat of een bosmuis of rosse woelmuis vangt.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

in dit geval sta ik vierkant achter mystacinus, ik ben er van overtuigd dat één mens al schadelijker voor de natuur is dan welk dier dan ook. dus hoe dan ook kun je jezelf een bozere blik geven dan een dier dat zijn instinct volgt. als de ka een merel had gevangen was er heel anders op gereageerd, maar het is en blijft een dier, maak er geen onderscheid in.

overigens is het wel een mooie waarneming, geeft aan dat er ook wezels in dat gebied leven:)
M.V.G.

Davey de Waard

Tim Hofmeester

Tja, ik denk dat het gewoon bij de natuur hoort. Als deze wezel beter had opgelet dan was hij niet gepakt door de kat. Is gewoon natuurlijke selectie (of survival of the luckiest, hangt er vanaf wat je aanhangt).

Zou je de waarneming ook nog in willen voeren? Dan komt hij in de database! Wat op dit moment erg belangrijk is, aangezien we (lees de werkgroep kleine marterachtigen van de zoogdiervereniging VZZ) druk bezig zijn met een inventarisatie project opzetten voor kleine marterachtigen!

Groeten,
Tim Hofmeester

ezwb

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben hier inderdaad voor het eerst op het forum.
Een paar antwoorden:
1. OK Vincent, ik zal voortaan mijn naam erbij zetten. ezwb betekent Eric Zwijnenberg
2. Waarom een rotkat? Het is de natuur van een kat om te jagen. En of dat nou een muis, een mol, een wezel of een vogeltje is maakt toch niet uit? Als hij niet mag jagen of, door een belletje aan zijn nek, geen kans meer ziet een prooi te vangen, zal hij meer eten van mij moeten hebben. En waar komt dat vandaan? Wat zit er in al die blikjes kattenvoer met kip, kalkoen, rund, lam of weet ik wat allemaal? Juist, door mensen gedode dieren! En waarom mag een mens wel een dier doden om zelf op te eten of om aan zijn huisdier te voeren, en zou een kat dat niet zelf mogen doen???
3. Waarom die kat binnenhouden? Dat is pas onnatuurlijk! Die kat heeft hier bij mijn molen in de Wimmenummerpolder een geweldig leven, en kan zijn natuur volgen en lekker op muizen jagen. Wie ben ik om me het recht toe te eigenen om dat beest "gevangenisstraf" te geven en op te sluiten?
4. OK Tim, ik heb de waarneming ingevoerd.

BramtK

Citaat van: ezwb op september 22, 2009, 22:40:34 PM
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben hier inderdaad voor het eerst op het forum.
Een paar antwoorden:
1. OK Vincent, ik zal voortaan mijn naam erbij zetten. ezwb betekent Eric Zwijnenberg
2. Waarom een rotkat? Het is de natuur van een kat om te jagen. En of dat nou een muis, een mol, een wezel of een vogeltje is maakt toch niet uit? Als hij niet mag jagen of, door een belletje aan zijn nek, geen kans meer ziet een prooi te vangen, zal hij meer eten van mij moeten hebben. En waar komt dat vandaan? Wat zit er in al die blikjes kattenvoer met kip, kalkoen, rund, lam of weet ik wat allemaal? Juist, door mensen gedode dieren! En waarom mag een mens wel een dier doden om zelf op te eten of om aan zijn huisdier te voeren, en zou een kat dat niet zelf mogen doen???
3. Waarom die kat binnenhouden? Dat is pas onnatuurlijk! Die kat heeft hier bij mijn molen in de Wimmenummerpolder een geweldig leven, en kan zijn natuur volgen en lekker op muizen jagen. Wie ben ik om me het recht toe te eigenen om dat beest "gevangenisstraf" te geven en op te sluiten?
4. OK Tim, ik heb de waarneming ingevoerd.

Een kat die door mensen wordt gehouden en gevoerd (en misschien wel eens naar de dierenarts wordt gebracht) is (natuurlijk) geen "natuur". Lijkt me niet dat we daar lang over hoeven te praten. Los daarvan kan je je afvragen of het niet jammer is, als zo'n kat wilde dieren vangt en die soms niet opeet. Belletje omhangen kan een oplossing zijn, maar het staat wat dat betreft een ieder vrij om te doen wat hij zelf wil.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Draak

In mijn ogen is het ook absoluut zonde dat een kat een wezeltje of bv een mol vangt, alleen om mee te spelen. Want ze eten ze idd eigenlijk nooit op omdat het roofdiertjes zijn. Ook zal een kat een marterachtige idd nooit opeten omdat ze hun anaalklieren zullen leegen, dit is idd een natuurlijk afweermiddel van deze soorten. Wel zit er weinig voedingswaarde in roofdieren, dus daarom zullen roofdieren elkaar niet vaak bejagen als er genoeg prooidieren zijn.
Daarom is het wel jammer dat de kat een wezel pakt, juist omdat sommige een boel tijd erin steken om deze dieren die het al moeilijk genoeg hebben en ook niet voor niets beschermt zijn, bv om de wezen op te vangen en weer uit te zetten als ze daar aan toe zijn. Ook dat kost veel energie, tijd, ruimte en geld.
Nou is het natuurlijk zo dat als een marterachtige in een (door ons mensen gemaakt) onnatuurlijk hok van duiven of kippen komt ook meerdere dieren kan doden. Tjah dan hadden ze maar stil moeten blijven zitten en de eigenaar een degelijk hok moeten neerzetten als ze dit soort dieren willen houden. Want een ondegelijk hok neerzetten is eigenlijk een snackbar openen. Maar in mijn ogen is het dus wel absoluut jammer dat dit mooie diertje "gewoon voor de lol" is omgekomen.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Droeffie

Het is natuurlijk jammer, maar helaas. Het is ook geen natuur maar cultuur, zoals Friezen die kievitsnesten roven. Voor de kat is jagen wel natuurlijk gedrag, bovendien is de kat oorspronkelijk een inheemse diersoort (de wilde kat tenminste) zodat de inheemse prooidieren in ieder geval vertrouwd zijn met dit soort roofdieren en hun gedrag daar aan aangepast hebben. Nu is de kattenpopulatie wel onnatuurlijk hoog maar ook de prooidichtheden in suburbane gebieden zijn erg hoog door de kunstmatige heterogeniteit van het landschap, ook cultuur. Ik vraag me wel eens af of er uberhaupt nog natuurlijke natuur is in Nederland, natuur is behoorlijk gecultiveerd tegenwoordig.
Giel van der Linden

grutto

Citaat van: Draak op september 24, 2009, 08:53:02 AM
In mijn ogen is het ook absoluut zonde dat een kat een wezeltje of bv een mol vangt, alleen om mee te spelen. Want ze eten ze idd eigenlijk nooit op omdat het roofdiertjes zijn. Ook zal een kat een marterachtige idd nooit opeten omdat ze hun anaalklieren zullen leegen, dit is idd een natuurlijk afweermiddel van deze soorten. Wel zit er weinig voedingswaarde in roofdieren, dus daarom zullen roofdieren elkaar niet vaak bejagen als er genoeg prooidieren zijn.
Daarom is het wel jammer dat de kat een wezel pakt, juist omdat sommige een boel tijd erin steken om deze dieren die het al moeilijk genoeg hebben en ook niet voor niets beschermt zijn, bv om de wezen op te vangen en weer uit te zetten als ze daar aan toe zijn. Ook dat kost veel energie, tijd, ruimte en geld.
Nou is het natuurlijk zo dat als een marterachtige in een (door ons mensen gemaakt) onnatuurlijk hok van duiven of kippen komt ook meerdere dieren kan doden. Tjah dan hadden ze maar stil moeten blijven zitten en de eigenaar een degelijk hok moeten neerzetten als ze dit soort dieren willen houden. Want een ondegelijk hok neerzetten is eigenlijk een snackbar openen. Maar in mijn ogen is het dus wel absoluut jammer dat dit mooie diertje "gewoon voor de lol" is omgekomen.

Grthnx Draak


Dit is ook een duidelijke reactie. Ik zou nog willen wijzen op de beschamende reactie van de eigenaar van de kat. Ik hoop dat dit een uitzondering is.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd