(Ontsnapte?!) rietganzen

Gestart door Jan vH, september 19, 2009, 19:11:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Toen ik vandaag over de Bunschoterweg (Amersfoort, vlakbij de plek waar in 2007 de Kuifleeuwerikken zaten) fietste, zag ik vlakbij de A1 een groep ganzen. De groep bestond uit een Brandgans, een aantal Kolganzen en ongeveer 20 rietganzen (waarschijnlijk Taiga-)! Natuurlijk heel bijzonder in deze tijd van het jaar. De ganzen waren totaal niet schuw en een groot deel had ook (aluminium) ringen. Een exemplaar had ook een steekvleugel, wat ook op ontsnapping wijst. Maar het aantal is wel erg groot!

De groep lijkt er al sinds het voorjaar te zitten (zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/42423775) en in 2007 (http://waarneming.nl/gebied/view/22868?from=2000-01-01&to=2009-09-19&sp=341&g=1&u=0) zijn er op precies dezelfde plek ontsnapte Toendra's gemeld.

Het lijkt mij waarchijnlijk dat het ontsnapte exemplaren zijn, maar het aantal vind ik wel hoog. Hoe denken jullie erover? Voor wie de groep wil zien, ze zitten ten westen van de Bunschoterweg, vlakbij de afslag Bunschoten - Spakenburg.

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Escape lijkt me zeker, toevallig foto's van zo'n ring?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Dit zijn nagenoeg zeker lokganzen van een ganzenvanger. Daar in de buurt zitten een stuk of 3 ganzenvangers. De ganzen worden gevangen ten behoeve van wetenschappelijk ringonderzoek. Om de ganzen te kunnen vangen heb je lokganzen nodig. In de voorschriften om te mogen vangen stond altijd dat lokganzen herkenbaar moeten zijn door middel van een (aluminium) ring. De lokganzen worden al generaties lang gehouden en er wordt bij het kweken meestal geselecteerd op formaat. De grootste vogels zijn voor het vangen favoriet. De Rietganzen die als lokgans worden gebruikt zijn over het algemeen behoorlijk uit de kluiten gewassen vogels. Waarschijnlijk waren de vogels waarmee men vroeger begonnen is te fokken Taigarietganzen. Vanwege selectie bij het fokken zijn de lokganzen dus groter dan de Taigarietganzen die je normaal in het veld tegen komt. Deze vogels zijn letterlijk genomen niet ontsnapt, want aan het begin van het vangseizoen (over ongeveer anderhalve maand) worden zij gewoon weer door de vanger opgehaald.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jan vH

Allebei bedankt voor het antwoord. Ik heb de andere waarnemingen van de ganzen ook even bij foutieve determinaties gemeld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen