Wat is dit voor een dier?

Gestart door rato, september 12, 2009, 12:07:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

rato

Hallo, Vandaag 12 sept. 2009 tijdens een wandeling met de hond dit dier gezien.
Ik kan niet achter halen wat voor een dier het exact is.
Heeft iemand het antwoord.
Als bijkomstige informatie: het diertje was niet overdreven bang, zelf iets nieuwsgierig te noemen ten aanzien van mijzelf. Ook was het dier niet echt bang voor de hond. Toen deze echter kwam snuffelen trok het dier zich terug onder een bouwkeet, maar zonder ervandoor te gaan. Als de hond weer iets verder weg was, kwam het dier toch weer tevoorschijn.
Ik ben reuze benieuwd.
Bedankt voor jullie reacties,
Ron

Tinok

Dag Rato,

Welkom op het forum. Je kan je vraag beter stellen bij het onderdeel zoogdieren want op het deel waar je de vraag nu gezet hebt kijken niet veel mensen,
Ik denk overigens dat je een marterachtige gezien hebt maar heb er helemaal geen verstand van.
Wel een hele gave waarneming hoor en leuk dat je er fotos van gemaakt hebt.
ps o ja het is de regel dat je je berichten ondertekend met je echte naam (kan je ook instellen bij mijn profiel geloof ik).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'


wimtegels

De foto is een beetje vaag, maar ik denk dat een Amerikaanse nerts een goede kandidaat is.
Zijn weinig schuwe houding zou er op kunnen duiden dat hij uit een kwekerij ontsnapt is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Hofmeester

Draak heeft volledig gelijk. Het is een Amerikaanse nerts, want eigenlijk is er niets in Nederland wat hier verder nog op lijkt. Op dit moment loopt er een onderzoek naar Amerikaanse Nertsen in Nederland. In een aantal Europese landen (Duitsland, Polen, Finland) zijn er op dit moment verwilderde populaties van in het wild voorplantende Amerikaanse nertsen. In Nederland is tot nu toe nooit een populatie aangetoond, dus vermoedelijk gaat het tot nu toe alleen nog om ontsnapte dieren of mogelijk door dieren die zijn geboren nadat een zwanger vrouwtje is ontsnapt of 'bevrijdt'. Wie weet vinden we dus dit jaar wel een populatie in Nederland, maar het ziet ernaar uit dat die er niet is.

Groeten,
Tim Hofmeester

Draak

Er zijn wel bewijzen dat er nertsen al in het wild hier geboren worden. Helaas ben ikzelf daar niet blij mee en onze inheemse marters ook niet vanwegen diverse redenen.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog