welke (zweef)vlieg ?

Gestart door harry60, september 19, 2009, 11:55:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Citaat van: harry60 op september 21, 2009, 20:32:21 PM
Wat een vliegje niet allemaal teweeg kan brengen maar denk dat ik ga voor C. canicularis al de reacties door genomen.

Zou ik nu ook doen.

javanerkelens

Mag ik mij als zweefvliegenleek er ook even mee bemoeien...
Ik zie wel verschil in de antennes:
C. bergenstammi heeft een puntig uiteinde van de antenne en lijkt langer en bij C. canicularis loopt deze rond van onderen en lijkt korter te zijn.
Maar bij C. bergenstammi zie ik weinig tot geen beharing op het voorste gedeelte van de kop en bij C. canicularis lijkt deze wel behaard te zijn....is dat optisch bedrog ??
Want als ik dan de vlieg van de topic bekijk, dan zie ik daar ook geen beharing..??

Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

CiteerMag ik mij als zweefvliegenleek er ook even mee bemoeien...

Nee!!!!  :wacko: :wacko:
Inderdaad is het verschil in de relatieve grootte en vorm van de antennen, gecombineerd mer de vorm van de ´snoet´ ook vrij kenmerkend voor een soort, en zeker binnen Cheilosia.
Beharing is een minder stevig kenmerk, naarmate een beestje ouder is wordt hij, net als mensen  :wacko:, kaler....
Zelfs is het zo dat binnen verschillende generaties in een jaar er een verschil kan zijn in de dichtheid en kleur van de beharing.
Ik ben er zeker van (en bij Cheilosia´s van fotoos ben ik meestal erg voorzichtig) dat dit een vrouw canicularis is.
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

CiteerBeharing is een minder stevig kenmerk, naarmate een beestje ouder is wordt hij, net als mensen :wacko:  , kaler..
Aha...dat is dan inderdaad geen kenmerk om op af te gaan (bij mensen wel...vooral mannetjes  ;D)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)