Oncochila simplex!!!!!

Gestart door blaauw7, september 18, 2009, 13:57:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ik was op zoek naar een andere zeldzame wants op wolfsmelk maar toen kwam ik deze tegen.
6 stuks. Op heksenmelk, uiterwaarden, zomerdijk. Dit moet Oncochila simplex zijn.
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Ik heb zo'n vermoeden dat je het goed hebt nagekeken, dus mag ik ook zonder officiële bevestiging alvast een felicitatie kwijt? Bij deze dan  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelandlibeer

Heel mooie waarneming. Blijkbaar een prachtgebied waar jij vertoeft.

thijsdegraaf

De eerste op waarneming zie ik.
Gefeliciteerd Dick

Thijs


harry60

Zeer zeldzaam en de eerste voor waarneming.nl

gefeliciteert,
zoals thijs al zegt en zeer goed plekje waar je ze zoekt.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#5
Citeerzoals thijs al zegt en zeer goed plekje waar je ze zoekt.
Dat zei Roeland Harry  :blink:
Maar inderdaad. Ze komen in de buurt van de Waal voor las ik. En ik weet, dat Dick ook vaak in de buurt van een rivier zoekt. Dus ik neem aan dat dat nu ook het geval is.

Thijs

Dom, dom  :-\ Dat staat bij de waarneming: Plasserwaard. Bij de rivier dus.

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf


blaauw7

Oncochila simplex is één van de vijf zeldzame tot zeer zeldzame soorten die uitsluitend leven op
wolfsmelk Euphorbia sp. zie:Aukema et al, 2005

http://www.repository.naturalis.nl/document/94039

en Weeda et al, 2006

http://www2.alterra.wur.nl/Webdocs/PDFFiles/Alterrarapporten/AlterraRapport1418.pdf

Oncochila simplex leeft fytofaag op Euphorbia cyparissias en andere wolfsmelk soorten. Ik heb ze gevonden op E. esula. Volgens de verspreidingsatlas nederlandse wantsen II (Aukema & Hermes, 2006) komt de soort nog langs de waal en Maas voor.  Mijn zoekgebied, voor al mijn waarnemingen, ligt 200-400 meter rondom mijn huis. En daar ik 100 meter van de Nederrijn woon valt de zomerdijk daar onder. Een kruidenrijk habitat wat zeer extensief begraasd wordt. E. esula staat er ook maar niet veel. Ongeveer 5 vierkante meter.
Het is dus een nieuwe, en noordelijkste vindplaats voor Oncochila simplex.

Bedankt Allemaal!
Groeten,
Dick Belgers

roelandlibeer

CiteerMijn zoekgebied, voor al mijn waarnemingen, ligt 200-400 meter rondom mijn huis.

Dan zoek ik hier in de natuurarmste regio van België alleen tussen asfalt, in wat bermen en groentenakkers... :(

John Bouwmans

Kwam 'm in de Bovenpolder dus ook tegen Dick. Ook op Euphorbia esula (Heksenmelk).

Had de determinatievraag hier gesteld en Henk Soepenberg tipte me over dit topic en voor mij is het 100% zeker dezelfde soort.
Deze waarneming dus. De soort houdt dus stand in deze regio en op deze plant.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Botervlieg

Maar je hebt "zoeken" en "zoeken" he.

Als ik me niet vergis speurt Dick elke millimeter af, inclusief het slepen met een net in gras en leegschudden van bomen.
Gaaf hoor, ik wou dat ik dat kon/deed. Want inderdaad, dan kun je best een hoop toffe dingen vinden, want wie zoekt daar nou?
Alleen Dick volgens mij en die vind dus ook van alles  ;D

Tof hoor Dick, vind het leuk dat je zoveel leuke dingen vindt!

Groetjes, Marleen