welke spanner?

Gestart door mark sips, september 16, 2009, 20:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

mark sips

Ik heb nog een foto van 22-mei van dit jaar, welke soort is dit?
groeten Mark Sips

Oosterhof

Hallo Mark,
Hij lijkt wel erg veel op een fotootje dat ik een keer gemaakt heb van de onderkant van Xanthorhoe spadicearia (bruine vierbandspanner). Deze foto heb ik bijgevoegd. Ik ga er vanuit dat iemand anders je nog wel een definitief antwoord zal geven.
VrGr, Willem

mark sips

groeten Mark Sips

boogey55

Gestreepte goudspanner of Gerimpelde spanner?

De onderste lijkt me niet goed, maar ik ben een beginner, maar ik denk aan een Gerimpelde spanner.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Oosterhof

Beste Mark en Pim,
Nu mijn onderkantje-foto - mogelijk terecht - ook ter discussie staat zal ik ook maar een fotootje van het bovenkantje bijvoegen.
VrGr, Willem

Ben Kruijsen

de laatste foto betreft Epirrhoe alternata

Oosterhof

#6
Beste Ben, Pim en Mark,
Sorry ... ik heb gewoon per ongeluk gewoon de verkeerde foto uit mijn 'bovenkantenbestandje' bijgevoegd. Natuurlijk is de laatste Epirrhoe alternata. Bijgaand de goede bovenkant van dezelfde onderkant-vlinder (dus Xanthorhoe spadicearia volgens mij). Voortaan zal ik even checken of ik e.e.a. wel goed op Forum heb gezet, nogmaals excuus.
VrGr, Willem

Ben Kruijsen

#7
eens met je determinatie van spadicearia. Het is wel oppassen met de determinatie in verband met de overlap in kenmerken met de verwante ferrugata.

mark sips

Heren bedankt voor alle reacties
groeten Mark Sips

Oosterhof

Beste allemaal,
door al dat gedoe van me heeft Mark nog steeds geen definitief antwoord gekregen op zijn vraag van welke vlinder hij de onderkant heeft gefotografeerd! Ik denk dat hij daar zo langzamerhand wel recht op heeft.
VrGr, Willem

jack_windig

Het definitieve antwoord is dat er geen definitief antwoord kan zijn. Met alleen de onderkant kan je de verschillende bandspanners niet uit elkaar houden. Het is echter geen gerimpelde of gestreepte goudspanner.