Hoofdmenu

Koppeling FLORON gegevens

Gestart door Hinko, september 17, 2009, 16:55:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

 :'(

Bijna 2012 nu.  Het aftellen is al begonnen, maar sommigen tellen nog even door.  Dit heeft heel duidelijk geen prioriteit. Ik zag al mooie presentaties over wat betalende geabonneerde afnemers allemaal met mijn gegevens konden doen; prachtige kaarten, sorteringsmogelijkheden. Zeer gelikt. Proficiat hoor!  :-\

Via het portaal van de NHGL zijn al wel je oude gegevens (die je daar ingaf) inzichtelijk. Dat zal wat moeite hebben gekost en vast niet zonder problemen zijn gegaan. Maar waar een wil is, is een weg.




WimV

Alleen betalende "klanten" hebben voorrang en prioriteit. De rest doet er niet toe. Ook al zeggen ze het niet en zullen ze dat nooit toegeven, maar vrijwilligers zijn niet belangrijk bij de NDFF. Het is een regelrechte schande dat het na zoveel jaar en zoveel verzoeken nog steeds niet is geregeld. Geen bericht, geen info, helemaal niks.......................................................................oneindig niks...snap je...

Groetjes,
Wim

Albert Vliegenthart

Beste validatoren,
Betalende klanten hebben geen voorrang. Tot nu toe kon men namelijk helemaal niet zien of de data van een betalende klant was. Op dit moment kunnen de waarnemingen per project gevalideerd worden, dus ook de regulier ingevoerde waarnemingen. Ik heb onlangs nog een mailing gestuurd naar iedereen over de veranderingen in het nieuwe portaal. Ik begrijp dat er soms frustraties zijn, maar het is meer verhelderd om de soortgroepcoördinator (Baudewijn Odé) eerst te benaderen voordat er weer verhalen een eigen leven gaan leiden op het forum. In het bestand dat was aangeleverd door NHGL zaten heel veel fouten, deze set is inmiddels weer van het validatieportaal verdwenen. Deze fouten zijn door de validatoren aangemerkt en daarop is actie ondernomen naar de NHGL. Waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar ik denk dat het onterecht is om steeds de vinger naar de NDFF te wijzen.
Er wordt door veel validatoren hard gewerkt en daar is enorme waardering voor. Ik hoop dan ook dat we gezamenlijk middels een goede communicatie de problemen die we nog tegenkomen kunnen oplossen.


Vriendelijke groet, Albert Vliegenthart (coördinator validatie)

WimV

Die frustratie duurt al jaren. Goede communicatie prima, maar als er in 2009 wordt beloofd dat het inzien van de eigen gegevens eraan zit te komen, dan geloven we dat in 2009. Als in 2010 wordt aangestipt, dat er hard gewerkt wordt aan dit onderwerp, dan wordt er al "achter de oren gekrabd". Als we nu bijna in 2012 zijn en zonder enige vorm van communicatie richting vrijwilligers nog geen reet is gedaan, dan weet ik niet wat er bij de NDFF onder goede communicatie wordt verstaan, maar dan lijkt het mij logisch dat het wel een eigen leven gaat leiden.
Sorry hoor, dat ik weer doordraaf, maar de "problemen" waren ook al voor 2009 bekend. En ondanks het harde werken, vind ik het ronduit belachelijk dat na minimaal 3 jaar nog steeds geen zicht is op het "oplossen" van de problemen. En wie daar verantwoordelijk voor is, doet er voor ons ( mij ) niet toe. Los het op of los het niet op. Maar communiceer dan.
Want goede communicatie is ook;
"Beste mensen, het gaat niet gebeuren, wat jullie willen".
Want dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Groetjes,
Wim

Margreet Kwh

Is er op de afgelopen Florondag nog iets over gezegd?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

petraw

Beste Wim,

Ik zou best willen dat ik inzage zou hebben in mijn gegevens uit het verleden. Of ik daar blij van word is een tweede. Want ik zie nu al dat mijn map van vaatplanten dusdanig gevuld is dat ik de waarnemingen boven de 10.000 niet meer op mijn scherm krijg. Daar is natuurlijk wel wat op te verzinnen door van elk km-hok apart een map te maken. Verder heb ik gewoon mijn papieren archief, wat om iets na te kijken bijna altijd sneller is. Lekker ouderwets op volgorde van km-hok en datum.

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

Albert Vliegenthart

Beste Wim,
Ik begrijp je frustraties. Ik heb je punt doorgegeven aan Floron, ik hoop dat ze dan ook snel een reactie uitsturen naar hun achterban betreffende de waarnemingen. Ik zelf ben vooral bij de validatie betrokken en kan alleen dit soort signalen bij de juiste persoon neerleggen.
Groet en fijne feestdagen.

rapunzel

Citaat van: WimV op december 22, 2011, 13:01:21 PM
Die frustratie duurt al jaren. Goede communicatie prima, maar als er in 2009 wordt beloofd dat het inzien van de eigen gegevens eraan zit te komen, dan geloven we dat in 2009. Als in 2010 wordt aangestipt, dat er hard gewerkt wordt aan dit onderwerp, dan wordt er al "achter de oren gekrabd". Als we nu bijna in 2012 zijn en zonder enige vorm van communicatie richting vrijwilligers nog geen reet is gedaan, dan weet ik niet wat er bij de NDFF onder goede communicatie wordt verstaan, maar dan lijkt het mij logisch dat het wel een eigen leven gaat leiden.
Sorry hoor, dat ik weer doordraaf, maar de "problemen" waren ook al voor 2009 bekend. En ondanks het harde werken, vind ik het ronduit belachelijk dat na minimaal 3 jaar nog steeds geen zicht is op het "oplossen" van de problemen. En wie daar verantwoordelijk voor is, doet er voor ons ( mij ) niet toe. Los het op of los het niet op. Maar communiceer dan.
Want goede communicatie is ook;
"Beste mensen, het gaat niet gebeuren, wat jullie willen".
Want dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

Groetjes,
Wim

Hi Wim,
Misschien moeten we de NDFF maar passeren en met onze klachten rechtstreeks naar de GAN gaan.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

WimV

Hoi Koos,

Ik weet het niet. Terugkoppeling naar Floron is, lijkt mij, afschuiven van het probleem. Het Natuur-ID is volgens mij toch echt iets van het NDFF. Of heb ik het mis?
En horen we nog iets over dit Natuur-ID?
Stilletjes weggestopt in de la wellicht....
Het zal ooit wel een keer goed gaan komen. En dan zal je zien, net als met de nieuwe verspreidingsatlas, dat er een zeer grote behoefte voor blijkt te zijn. M.a.w. een grote inschattingsfout dus van hogerhand.

Groetjes,
Wim

En nog de beste wensen voor 2012.

NDFF

Citaat van: rapunzel op december 23, 2011, 19:54:22 PM
Hi Wim,
Misschien moeten we de NDFF maar passeren en met onze klachten rechtstreeks naar de GAN gaan.
Gr.
Koos

Beste mensen,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2012!
Even wat opheldering naar aanleiding van bovenstaande opmerking: de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) is een databank met gegevens. Om die databank te vullen werken allerlei verschillende organisaties samen: de PGO's, Waarneming.nl, de GaN, Het Natuurloket, Telmee.nl... met z'n allen zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk waarnemingen in de NDFF terecht komen.

Op de SOVONdag (november 2011) is uitgebreid aandacht geweest het verder bundelen van onze krachten, zodat alle gegevens binnen een systeem beschikbaar komen. Zie voor meer informatie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170692.0. Vragen kan je dus op dat topic ook stellen.

Zijn er klachten, aarzel dan niet om ze te melden bij je coördinator validatie, bij Waarneming.nl, bij een PGO of bij de GaN. De lijntjes tussen deze organisaties zijn kort, we overleggen zeer regelmatig en iedereen werkt mee aan de NDFF. Zo zorgen we er met z'n allen voor dat het systeem steeds beter wordt.

Groet,

Ineke Koopmans
Communicatieadviseur GaN
De NDFF is de compleetste natuurdatabank van Nederland waarmee u online natuurinformatie kunt opvragen en beheren.

WimV

Dus als de bundeling der krachten voltooid is, dan mag ik er dus vanuit gaan dat ik al mijn vroegere waarnemingen kan inzien?

Groetjes,
Wim

rapunzel

Citaat van: InekeGaN op januari 02, 2012, 10:41:19 AM
Citaat van: rapunzel op december 23, 2011, 19:54:22 PM
Hi Wim,
Misschien moeten we de NDFF maar passeren en met onze klachten rechtstreeks naar de GAN gaan.
Gr.
Koos

Beste mensen,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2012!
Even wat opheldering naar aanleiding van bovenstaande opmerking: de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) is een databank met gegevens. Om die databank te vullen werken allerlei verschillende organisaties samen: de PGO's, Waarneming.nl, de GaN, Het Natuurloket, Telmee.nl... met z'n allen zorgen we ervoor dat er zoveel mogelijk waarnemingen in de NDFF terecht komen.

Op de SOVONdag (november 2011) is uitgebreid aandacht geweest het verder bundelen van onze krachten, zodat alle gegevens binnen een systeem beschikbaar komen. Zie voor meer informatie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=170692.0. Vragen kan je dus op dat topic ook stellen.

Zijn er klachten, aarzel dan niet om ze te melden bij je coördinator validatie, bij Waarneming.nl, bij een PGO of bij de GaN. De lijntjes tussen deze organisaties zijn kort, we overleggen zeer regelmatig en iedereen werkt mee aan de NDFF. Zo zorgen we er met z'n allen voor dat het systeem steeds beter wordt.

Groet,

Ineke Koopmans
Communicatieadviseur GaN

Ik word  zo langzamerhand heel cynisch van dit soort mededelingen.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Citeer
Dus als de bundeling der krachten voltooid is, dan mag ik er dus vanuit gaan dat ik al mijn vroegere waarnemingen kan inzien?

Groetjes,
Wim
Volgens mij kun je daarna je klachten bundelen.  :lol:

CiteerZijn er klachten, aarzel dan niet om ze te melden bij je coördinator validatie, bij Waarneming.nl, bij een PGO of bij de GaN. De lijntjes tussen deze organisaties zijn kort, we overleggen zeer regelmatig en iedereen werkt mee aan de NDFF. Zo zorgen we er met z'n allen voor dat het systeem steeds beter wordt.

Best vervelend om te zien hoe lang dit allemaal moet duren, nietwaar? Daar mag dan best nog net zo lang aan herinnerd worden in dit topic. Over een jaar schrijf ik hier misschien een bedankje of ben ik onder een bus gelopen. Maar ik vermoed dat ik dan weer vraag; 

En.... hoe staat het er eigenlijk mee ??

HPM

Hun enige zorgen lijken het binnenharken van zoveel mogelijk gratis gegevens en hoe die te verkopen te zijn. Dat (b)lijken ze al niet aan te kunnen dus ook nog aan de belangen van de leveranciers van de gegevens denken zal wel helemaal teveel voor ze zijn.
Het is treurig.
Herman van der Meer

NDFF

Ook wij vinden het vervelend dat het niet in het tempo gaat dat we zouden willen. Natuurlijk zouden wij ook het liefste zien dat alles zonder problemen draait. Een samenwerking als deze, met zoveel partijen samen, is nog niet eerder gedaan. Iedereen werkte altijd op zijn eigen manier. Bij het aan elkaar knopen van al die verschillende manieren komen we obstakels tegen die meer tijd kosten dan gedacht. We zijn al een heel eind, en een landelijke databank met 50 miljoen waarnemingen is iets om trots om te zijn. Wat dat betreft is Nederland voorloper in Europa, en dat hebben we aan jullie waarnemingen te danken.

Maar er gaan ook dingen minder goed. Zoals al eerder besproken in dit topic: het koppelen van accounts valt niet mee. Technisch blijkt het veel ingewikkelder dan eerder ingeschat, en daarom is nu gekozen voor een gezamenlijk portaal onder de werktitel Waarneming 2.0 (in plaats van natuurID, waar eerder sprake van was).

Ik ben het met jullie eens dat de communicatie daarover niet altijd even helder is. We doen ons best, maar het komt niet altijd op de juiste plekken terecht. Om beter op de hoogte te blijven van wat er precies speelt, raad ik jullie aan lid te worden van de nieuwsbrief van Het Natuurloket: http://bit.ly/natuurloketnieuws. Deze nieuwsbrief geeft ongeveer 1 keer in de maand overzicht van de stand van zaken van de NDFF, waaronder dit soort zaken.

Van het alleen maar 'binnenharken' van gegevens is absoluut geen sprake, we nemen wel degelijk ieders belangen mee. Feit is wel dat ook wij financieel het hoofd ook boven water moeten houden. En zoals jullie wellicht weten wordt de steun van de overheid alleen maar minder. Waarneming.nl, de GaN en de PGO's en zijn allemaal organisaties zonder winstoogmerk of commerciële doelen. Maar het werk dat verzet wordt, moet wel betaald worden. En dat geld moet ergens vandaan komen. Betalende klanten zijn daarin een hele belangrijke factor: het zorgt ervoor dat er geld binnenkomt en dat we kunnen blijven ontwikkelen. Misschien is het goed om te vermelden dat Waarneming.nl 150.000 euro per jaar van de GaN krijgt. Hierdoor is het mogelijk om de site gratis en zonder reclame toegankelijk te houden. Zie voor meer informatie deze link: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69960.0.html.

Ook PGO's (als SOVON en De Vlinderstichting) verdienen al tientallen jaren geld met (het bewerken en interpreteren van) gegevens die door vrijwilligers worden verzameld. Als je niet wilt dat je waarnemingen door de PGO's of anderen gebruikt worden, kan je altijd in mijnwaarneming.nl de optie "mijn waarnemingen mogen door niemand worden gebruikt" aanvinken. Je gegevens gaan dan niet meer door naar PGO's of de NDFF.

Wellicht ten overvloede (en al eerder genoemd op dit forum): als jullie suggesties hebben om te zorgen dat accounts gemakkelijker gekoppeld kunnen worden, meld ze dan bij ons! En ook met klachten kan je bij ons terecht. Het snelste gaat het om dat bij een van de medewerkers van Waarneming.nl, een PGO of de GaN te doen. Niet iedereen bekijkt namelijk dit forum. We kunnen jullie dan persoonlijk op de hoogte stellen van de gang van zaken.

Kortom: zorgen dat alles gekoppeld wordt is iets waar we allemaal het belang van inzien. Hopelijk kan ik jullie in de loop van dit jaar meer goed nieuws melden. Aarzel vooral niet om even contact op te nemen als je meer wil weten!

Groet,
Ineke Koopmans

i.w.koopmans@gegevensautoriteitnatuur.nl 
ineke.koopmans@vlinderstichting.nl
De NDFF is de compleetste natuurdatabank van Nederland waarmee u online natuurinformatie kunt opvragen en beheren.

HPM

Beste Ineke,
Het aanvinken van 'mijn waarnemingen mogen door niemand worden gebruikt is natuurlijk geen oplossing voor de problemen. Het is ook niet voor niets dat al die vrijwilligers hun gegevens nou juist wél willen delen. Ze willen dat hun inspanning ten goede komt aan de natuurbescherming. De meesten zullen er begrip voor hebben dat om verschillende redenen voor professioneel gebruik van de gegevens betaald moet worden. Ze zullen ook begrijpen dat het koppelen van vele bestanden niet eenvoudig is. Waar mensen kennelijk geen begrip voor hebben is dat ze nog niet eens al hun eigen gegevens kunnen inzien. Dat steekt vooral als er alleen maar over het koppelen van gegevens wordt gepraat. Het zou een prioriteit moeten zijn om ze dat inzicht te verschaffen. En daar moet niet pas over nagedacht gaan worden als jullie klaar zijn voor de verkoop, maar nu. Daar hebben al die leveranciers van gratis ter beschikking gestelde gegevens recht op. Zonder die leveranciers hebben jullie niets om te koppelen en te 'verkopen'.
Herman van der Meer

marcel123

#47
Citeerals jullie suggesties hebben om te zorgen dat accounts gemakkelijker gekoppeld kunnen worden, meld ze dan bij ons!
Als je het waarnemersnummer van waarneming.nl nu als natuurid neemt (dat zijn er 76.600) en de gebruikers die bij hun gegevens willen koppelen zelf hun floronwaarnemersnummer aan hun natuurid dan weet je toch al welke PGO-data bij welk natuurid hoort en kun je de accounts koppelen.
http://waarneming.nl/user/index?type=4&partial_name=floron&prov=0
http://waarneming.nl/gebruiker_werkgroepen.php

hiskodevries

marcel, dan ga je d`r vanuit dat dit nummer ook in de NDFF zit.
het is leuk en aardig dat ze ons mee laten denken maar dan zal de GAN/PGO`s ook openheid moeten geven welke gegevens van 1 gebruiker opgeslagen zijn bij een gebruiker.
Binnen Waarneming.nl kun je je lidmaatschappen met nummer vastleggen. als dit de nummers zijn die ook binnen de ndff opgeslagen zijn ben je al halverwege
dan hoeft binnnen de ndff alleen maar een routine geschreven te worden die de waarnemingen behorende bij een serie van lidmaatschappen getoond te worden.
Ik heb het niet over telmee want dat is wezenlijk wat anders dan de NDFF
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: hiskodevries op januari 05, 2012, 16:27:49 PM
als dit de nummers zijn die ook binnen de ndff opgeslagen zijn ben je al halverwege
Dat is wel de aanname die ik doe. Koppelen op naam met of zonder alle voorletters of roepnaam lijkt me een eindeloze weg.

WimV

Ik geef maar vast een voorzetje. Ik heb al 20 jaar binnen Floron nummer 2123. Ik weet niet wat mijn eventuele nummer is binnen waarneming.nl. Geef dit en je hebt mijn account. En daar komt een persoonlijk wachtwoord bij. Klaar..

Groetjes,
Wim

Margreet Kwh

Citaat van: WimV op januari 05, 2012, 17:08:05 PM
Ik geef maar vast een voorzetje. Ik heb al 20 jaar binnen Floron nummer 2123. Ik weet niet wat mijn eventuele nummer is binnen waarneming.nl. Geef dit en je hebt mijn account. En daar komt een persoonlijk wachtwoord bij. Klaar..

Groetjes,
Wim
Hallo Wim,
Hier is je waarnemersnummer binnen waarneming.nl: http://waarneming.nl/user/profile/48603
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RutgerB

Zou er al ergens een vlag uit kunnen ? Nu het zo lang duurt/niet gebeurt is het ook een gemiste kans om de database ook wat 'schoner' te krijgen. Pas als alles onder je naam staat zie je dat sommige zaken wellicht foutief zijn.

Ik heb begin dit jaar in België al mijn gegevens bij elkaar weten te zetten en haalde er direct 10-tallen fouten uit. Nog steeds kom ik wel iets twijfelachtigs van mezelf tegen. Voortschrijdend inzicht of duidelijk ernaast gestreept.

marcel123

Citaat van: RutgerB op juni 26, 2010, 14:34:46 PM
Voor de oplettende lezertjes van 'Floron Nieuws' op pagina 3 in de middenkolom; "Halverwege 2010 krijgen vrijwilligers van Floron bovendien de kans al hun eigen bij Floron aangeleverde gegevens via Telmee terug te zien. Je moet je dan wel bij Telmee aanmelden."

Halverwege 2010 , een wat rekbaar begrip, maar dat lijkt me zo ongeveer nu.

Ik wacht met spanning.