rode rotslijster of gekraagde roodstaart

Gestart door melae003, september 16, 2009, 13:55:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

melae003

deze foto heb ik genomen in zuid Frankrijk bij de Pyreeën en als rode rotslijster genoteerd
Of is het een gekraagde roodstaart? er is geen masker

Graag uitleg erbij wat deze vogel maakt tot wat het is en niet alleen vertellen wat het is

Groet'n Toon
Groet'n Toon

Herman van der Klis

Inderdaad , een rode rotslijster.
Mannetje gekr.roodst. heeft pikzwarte keel en kin  met wit voorhoofd.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

#2
Dit is toch echt een (jonge of winterkleed) man Gekraagde Roodstaart... (Rode Rotslijster heeft veel langere en forsere snavel en o.a. een blauwe kop + natuurlijk nog wat kenmerken maar die zijn hier niet zichtbaar)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Een Rode Rotslijster is ook echt een lijster, niet zo'n fijn priegelig tapuit/roodstaartje
groet,
Redmar

melae003

Citaat van: redmar_woudstra op september 16, 2009, 18:13:18 PM
Een Rode Rotslijster is ook echt een lijster, niet zo'n fijn priegelig tapuit/roodstaartje

Wat bedoel je te zeggen
Groet'n Toon

Maarten Sluijter

Ik denk dat Redmar duidelijk wilde maken dat een Rode Rotslijster echt een duidelijk forser én groter formaat heeft dan een Gekraagde Roodstaart.
.

redmar_woudstra

Citaat van: Maarten S. op september 16, 2009, 19:43:28 PM
Ik denk dat Redmar duidelijk wilde maken dat een Rode Rotslijster echt een duidelijk forser én groter formaat heeft dan een Gekraagde Roodstaart.

Zeker: qua snavel, grotere kop, forser postuur
groet,
Redmar

melae003

Citaat van: frankneijts op september 16, 2009, 16:17:17 PM
Dit is toch echt een (jonge of winterkleed) man Gekraagde Roodstaart... (Rode Rotslijster heeft veel langere en forsere snavel en o.a. een blauwe kop + natuurlijk nog wat kenmerken maar die zijn hier niet zichtbaar)

  ik twijfel niet aan je kennis Frank, maar zowel in mijn "nieuwe zakgids"van Peter Hayman als in het boek "vogels van Europa"van Lars Jonsson laat geen masker zien bij een jonge vogel
Hij lijkt nog meer op een zwarte roodstaart uit het midden oosten (ANWB vogelgids) dan op de gekraagde roodstaart
Groet'n Toon

JohanvantBosch

Citaat van: melae003 op september 16, 2009, 20:03:38 PM
Citaat van: frankneijts op september 16, 2009, 16:17:17 PM
Dit is toch echt een (jonge of winterkleed) man Gekraagde Roodstaart... (Rode Rotslijster heeft veel langere en forsere snavel en o.a. een blauwe kop + natuurlijk nog wat kenmerken maar die zijn hier niet zichtbaar)

  ik twijfel niet aan je kennis Frank, maar zowel in mijn "nieuwe zakgids"van Peter Hayman als in het boek "vogels van Europa"van Lars Jonsson laat geen masker zien bij een jonge vogel
Hij lijkt nog meer op een zwarte roodstaart uit het midden oosten (ANWB vogelgids) dan op de gekraagde roodstaart

Kijk ook eens in de ANWB gids, Toon. De vogel die in de Johnson staat afgebeeld is vrij bleek. Er is natuurlijk variatie in het kleed - sommige exemplaren zijn donkerder/lichter of met meer/minder contrast. Daarnaast heb je nog te maken met houding, lichtval en fotografische effecten. Voor zo'n kleed als dit is niet maar 1 plaatje te maken, maar je kunt er diverse van plaatsen. De ruimte in een veldgids is maar beperkt...

melae003

Hij lijkt nog meer op een zwarte roodstaart uit het midden oosten (ANWB vogelgids) dan op de gekraagde roodstaart

Had je deze regel over het hoofd gezien Johan?

Groet'n Toon
Groet'n Toon

Herman van der Klis

Citaat van: redmar_woudstra op september 16, 2009, 18:13:18 PM
Een Rode Rotslijster is ook echt een lijster, niet zo'n fijn priegelig tapuit/roodstaartje

Nou da's niet helemaal waar. Rode Rotsl. is een tamelijk kleine vogel die ik veelvuldig gezien heb in Spanje en is zeker geen Turdus. Formaat tapuit ongeveer , iets dikker.
Blauwe Rotsl. komt qua formaat dichter in de buurt van Turdus.
De afgebeelde vogel komt thuis op een betere scherm inderdaad in de buurt van Roodstaart. De grens (hoogte) van de twee kleurvlakken blauw en roodbruin op de borst is cruciaal maar tevens lastig en verwarrend voor een goede determinatie.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citaat van: melae003 op september 16, 2009, 21:58:35 PM
Hij lijkt nog meer op een zwarte roodstaart uit het midden oosten (ANWB vogelgids) dan op de gekraagde roodstaart

Had je deze regel over het hoofd gezien Johan?

Groet'n Toon

Zoals Johan al zegt of toch suggereert: op jouw foto spelen verschillende zaken een rol waardoor de kleuren niet meer 100% betrouwbaar zijn. Echter wèl de kleurverdeling en dan reikt het zwart op de borst niet ver genoeg naar onderen voor een semirufus Zwarte Roodstaart.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#12
Citaat van: Herman van der Klis op september 16, 2009, 23:08:23 PM
Citaat van: redmar_woudstra op september 16, 2009, 18:13:18 PM
Een Rode Rotslijster is ook echt een lijster, niet zo'n fijn priegelig tapuit/roodstaartje

Nou da's niet helemaal waar. Rode Rotsl. is een tamelijk kleine vogel die ik veelvuldig gezien heb in Spanje en is zeker geen Turdus. Formaat tapuit ongeveer , iets dikker.
Blauwe Rotsl. komt qua formaat dichter in de buurt van Turdus.
De afgebeelde vogel komt thuis op een betere scherm inderdaad in de buurt van Roodstaart. De grens (hoogte) van de twee kleurvlakken blauw en roodbruin op de borst is cruciaal maar tevens lastig en verwarrend voor een goede determinatie.

mvg

Herman van der Klis

Rode Rotslijster is 20% groter dan Tapuit (lichaamslengte van snavelpunt tot staartpunt) met 20% langere vleugels en maar liefst 32% grotere snavel. Maar het verschil in gewicht is pas echt opvallend: een Rode RL mannetje is 2x zo zwaar dan een dito Tapuit! Zelfs de bijna even grote/lange Zwarte Tapuit is een stuk lichter (ca. 20%) met een kortere en fijnere snavel.
Dergelijke verschillen in maten èn gewicht tonen ook in het veld en op foto's duidelijk.

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Wellicht ter illustratie van/aanvulling op Frank een rorolijster ook 'van voren': http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=6499 Redmar heeft wel degelijk gelijk dat rorolijster het typische postuur van een lijster heeft: vergelijk bijvoorbeeld de verhouding breedte kop:breedte borst van de Birdpix-vogel (bijna 1:2) eens met de foto van Toon. Net als Herman heb ik aardig wat rorolijsters in Spanje gezien en afgezien van een oppervlakkige overeenkomst in kleurverdeling rood-blauw zie ik eerlijk gezegd niet hoe je met ervaring met rotslijsters bij Toons vogel zou kunnen denken aan een Monticola ...

Ennehm Frank, "twee keer zo zwaar ..." ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op september 17, 2009, 00:01:26 AM
Wellicht ter illustratie van/aanvulling op Frank een rorolijster ook 'van voren': http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=6499 Redmar heeft wel degelijk gelijk dat rorolijster het typische postuur van een lijster heeft: vergelijk bijvoorbeeld de verhouding breedte kop:breedte borst van de Birdpix-vogel (bijna 1:2) eens met de foto van Toon. Net als Herman heb ik aardig wat rorolijsters in Spanje gezien en afgezien van een oppervlakkige overeenkomst in kleurverdeling rood-blauw zie ik eerlijk gezegd niet hoe je met ervaring met rotslijsters bij Toons vogel zou kunnen denken aan een Monticola ...

Ennehm Frank, "twee keer zo zwaar ..." ;)

Mierenn...  B)
In cijfers dan maar: RRL weegt ca. 50 gram en een Tapuit ca. 25.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

melae003

#15
Als zoveel kennis zich heeft gebogen over mijn vogeltje
wie ben ik dan om anders te denken :rolleye:
Ik weet van mezelf dat ik vaak VEEL overredingskracht nodig heb :wacko:
Mag ik een ieder die de moeite heeft genomen om uit te leggen dat het toch echt een gekraagde roodstaart is, heel vriendelijk bedanken

Groet'n Toon

Ps
Vandaag gaan we de laatste keet de Haute pyreneeën in
morgen pakken en zaterdag naar huus
Maar,
Misschien scoor ik er vandaag dan toch nog eentje ;D
Groet'n Toon

redmar_woudstra

Ik heb Rode Rotslijsters (helaas allen wijfjes) gezien op Col du Tourmalet, Cirque du Troumousse en Vallee d'Oussou!


@VIncent: jij zegt wat ik bedoelde  B)
groet,
Redmar

Herman van der Klis

Citaat van: redmar_woudstra op september 16, 2009, 18:13:18 PM
Een Rode Rotslijster is ook echt een lijster, niet zo'n fijn priegelig tapuit/roodstaartje

Je hebt natuurlijk gelijk. De slechte resolutie op mijn werk gaf mij een vage snavel , maar wel een blauw-grijze kop te zien. Thuis viel mij de fout onmiddelijk op. Klein kopje en fijn snaveltje nu wel goed te zien. Verder blauw-grijze kop komt dan door fotografisch effect.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis