Zwarte bes met aangetast blad

Gestart door Corryabbink, september 14, 2009, 23:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

De bladen van de Zwarte bes zijn er niet best aan toe. Ze zitten aan de onderkant vol uitstulpingen. Welk diertje kan daarin huishouden? Weet iemand in welke richting ik zou kunnen gaan zoeken?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#1
Vandaag vond ik jonge larven op het blad. De foto is niet al te best maar ik zal het morgen opnieuw proberen. Het was al schemerig.
Het lijkt me een Bessenbladgalmug(Dasineura tetensi) maar daar kan ik verder niet veel over vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ad sonnemans

zwarte bessenroest (Cronartium ribicola),

http://www.extension.umn.edu/yardandgarden/yglnews/ygln-mar0102.html

door svcrollen tot foto met dit onderschrift

When the infected Ribes leaf is turned over, telial spore horns can be seen on the leaf underside
groet,
Ad Sonnemans

Corryabbink

#3
Dag Ad,
Daar heb ik nu zolang naar gezocht. De soort heet hier echter Weymouthroest.

Wat doen die larven daar dan in vredesnaam bij? Mogelijk zijn dat dan de Bessenbladgalmuggen die een ander bladbeeld geven voor ze uitkomen. Daar zal ik morgen nog even op letten.
Ik snapte er niets van maar nu is het kwartje gevallen.
Bedankt :duim: :duim:

Het lekker besseneten zal volgend jaar wel minder zijn. Jammer.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ad sonnemans



;D Graag gedaan

CiteerDe soort heet hier echter Weymouthroest

en hier blazenroest, voor wat het waard is
http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0FHCYFAWXGKR

De larve ???  :huh: Kan zijn dat dit een larve is die zich tegoed doet aan de roest. Weet dit verder ook niet
groet,
Ad Sonnemans

Corryabbink

In ieder geval heeft de soort een wetenschappelijke naam en die is bij alle 3 namen gelijk. Het is echter wel zoeken want in eerste instantie heb ik ook op roesten gezocht omdat die mij aan Perenroest deed denken.
Toen vond ik echter larven en snapte ik het niet meer.
Dat kan dan toch nog wel die galmug zijn omdat deze al aardig rood beginnen te kleuren. Misschien kan ik daar nog meer tekenen van vinden op de bladen.

Het is een groot avontuur in de natuur! Onvoorstelbaar hoe het een afhankelijk is van het ander. Mooi maar gruwelijk soms.

Nogmaals bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"