groot katachtige?

Gestart door dead_groom, augustus 26, 2009, 00:55:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

Hallo allemaal.

24 augustus besloot ik weer eens een dagje door te brengen in het natuurgebied "huis ter heide" in tilburg.
daar bovenop een redelijk hoge (gecreëerde) zandheuvel geklommen.
bij de afdaling kwam ik 2 vreemde pootfdrukken tegen waarvan ik me tot de dag van vandaag afvraag waarvan het afkomstig is.
als iemand een idee heeft hoor ik het maar al te graag.
ik heb zelf een groot hond achtige of das uitgesloten omdat er geen nagels te zien zijn en bovendien heeft een das 5 tenen en niet vier.
ook is redelijk duidelijk te zien dat het dier op "zolen" loopt.
de afdruk zelf was ongeveer ter groote van een sigarettenverpakking. ongeveer 7cm breed en 6 cm lang.
vooralsog...iemand een idee? dan hoor ik het graag.
M.V.G.

Davey de Waard

mystacinus

interessant! Je kunt de foto's het beste even doorsturen naar Annemarie van Diepenbeek, zij werkt bij RAVON en er is een goede kans dat zij de sporen met een grote mate van zekerheid op naam kan brengen.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

#2
A.v.Diepenbeek <@> ravon.nl
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

dankjewel voor je reacie:)
ik zal ernaartoe mailen en jullie op de hoogte houden van eventuele reacties.
M.V.G.

Davey de Waard

Freek Verkerk

Ik kreeg een Alert van een Lynx in dat gebied. Ik neem aan dat men het nieuws niet wil verspreiden om extreem veel publiek te voorkomen. Zwervers zijn goed mogelijk. Er waren ook al meldingen in Zuid Limburg en Drente. We kunnen dit de komende tijd vaker verwachten. Lynxen eten voornamelijk reeen. Als er echt dieren vestigen merk je dat in de aantallen reeen die geschoten (kunnen) worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mystacinus

#5
ja die gedachte kwam ook bij mij op, vandaar dat ik het goed zou vinden wanneer Annemarie van Diepenbeek er ook eens naar keek.

Je kunt hem naast AvD ook sturen naar Jaap Mulder: muldernatuurlijk@gmail.com

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

#6
heb de mail gestuurd en nou is het wachten op een reactie...
nog wachtende op een reactie, maar nog enige ideeën van andere mensen?
M.V.G.

Davey de Waard

mystacinus

Je kunt hem naast AvD ook sturen naar Jaap Mulder: muldernatuurlijk@gmail.com
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

o sorry ik had het niet gezien.
ik heb het de laatste dagen wel heel erg druk dus kan niet heel veel van me laten horen.
ik zal het mailtje ook naar jaap sturen. sorry mystacinus, ik had het in je vorige bericht niet gelezen.
M.V.G.

Davey de Waard

Freek Verkerk

Er is een waarneming van een Lynx in Zuid Limburg.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Citaat van: Freek Verkerk op september 03, 2009, 21:53:20 PM
Er is een waarneming van een Lynx in Zuid Limburg.

Helaas zonder foto.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rene Janssen

Ja, het regent waarnemingen... de foto ontbreekt helaas steeds. De waarnemingsomstandigheden lijkt wederom zeer goed... Dichtbij, goed te zien. Ik begin er (bijna) in te geloven. Wat ik wel vreemd vind is dat ik daar twee keer per nacht rond rijd, maar echt nog NOOIT een dergelijke waarneming heb gedaan... ik zal maar door blijven rijden, denk ik dan maar...


René
René Janssen

mystacinus

Maar dit is toch dezelfde waarneming Freek?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

Ik heb een mail gestuurd naar Jaap Mulder.
Van annemarie (RAVON) heb ik nog steeds geen reactie gehad.
of het om dezelfde waarneming gaat weet ik niet, ik heb de pootfdruk gezien nabij tilburg, wat toch wel een klein eindje van zuid limburg verwijdert is. het is tevens wel dichtbij de belgische grens en het is mogelijk erheen te komen via redelijke natuurgebieden en bossen.
het is allemaal inderdaad nog erg onduidelijk over de lynxen vooral omdat er geen foto's zijn.
daarom ben ik toch wel zo blij dat ik die pootafruk heb ontdekt.
ik denk dat ik binnenkort weer eens hetzelfde gebied in ga trekken om weer eens te kijken wat ik er aantref.
M.V.G.

Davey de Waard

mystacinus

nee dat betwijfel ik ook niet, ik bedoel het dier in Zuid-Limburg is het dier dat eerder via die link gemeld is en alsnog is ingevoerd (als onzeker). Dat er twee mogelijke lynxen momenteel in Zuid-Nederland rondlopen lijkt mij wel aannemelijk.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

jaap heeft de foto's en onderzoekt ze :)
nog even wachten op het antwoord. en dan alsnog te horen krijgen dat het van een hond is :p
hoop het natuurlijk niet maar alles is mogelijk.
verder hier geen mensen die enigzins verstand hebben van pootafdrukken?
M.V.G.

Davey de Waard

vuurvlinder

Als ik eerlijk ben zie ik op de linker foto eigenlijk geen poot afdruk. Waren er geen duidelijkere prenten te vinden?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

dead_groom

er waren 2 afdrukken een klein afstandje van elkaar.
ik heb een paar foto's. heb er hier ook maar een geplaatst.
de overige heb ik uiteraard wel naar jaap en annemarie gestuurd.
duidelijke prenten waren erg moeilijk omdat het om zacht zand bovenop hard zand ging en het was die tijd lange tijd erg droog weer geweest helaas.
M.V.G.

Davey de Waard

Lampe

#18
Ook ik twijfel aan de afdrukken en vind de afdruk van de tenen/nagels te gespreid voor een lynx/grote katachtige.
Maar goed, de verweerde afdruk is wel vertekend natuurlijk.

Ter informatie:
De afdruk van de voorvoet (lynx) is 6,5 cm lang en ca 5,5 cm breed, die van de achtervoet ca 7,5 cm lang en ca 6 cm breed.

Plaatsing  van de prenten:
Lynxen bewegen zich bij voorkeur in stap voort of in een langzaam galop. in beide gevallen wordt gewoonlijk de achtervoet in de afdruk van de voorvoet geplaatst, de spreiding is zo gering, dat de afdrukken vrijwel in een lijn staan. Als het dier bijzonder langzaam loopt dan wordt echter de achtervoet voor de afdruk van de voorvoet gezet en is er een duidelijke spreiding te zien. Bij normale stap is de lengte van de pas ca 80 cm, bij draf kan dit tot ca 135 cm oplopen.


Ik had ook graag meer foto's gezien van afdrukken en de pas.
Vriendelijke groet,

Nico

dead_groom

stom genoeg waarschijnlijk omdat ik er toen vanuit ging dat het een grote hond zou zijn heb ik maar 3 foto's van 2 printen  :'( stom, sommer, stomst.
ik zal ze in ieder geval hierbij plaatsen.
misschien dat dit wat duidelijker is dan. sorry trouwens voor het ongemak, had het meteen al moeten doen toen ik dit topic maakte.
M.V.G.

Davey de Waard

Lampe

Ik zie toch heel duidelijk nagels in de afdruk...

Iets wat je normaal niet ziet, ook niet in diepe sneeuw.
Vriendelijke groet,

Nico

mystacinus

mooie prent is dat Nico!
Is er nog een reactie gekomen van Jaap Mulder of Annemarie van Diepenbeek?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

dead_groom

zo na even afwezig geweest te zijn ben ik er weer met nieuws.
jaap  mulder heeft de foto's bekeken en bestudeert. ik kreeg er deze reactie op:

Beste Davey,
eindelijk eens rustig naar je foto's gekeken. De plek waar je de sporen vond is voor een lynx erg onaantrekkelijk: geheel geen dekking. Lynxen houden van bos en struiken om zich heen, wagen zich weinig in zulk open gebied. Bovendien is de locatie wel erg ver af van gebieden waar wellicht soms een lynx komt, Zuid-Limburg, de Voerstreek, de Hoge Venen en het Ardennen-Eiffel-complex.
Maar ook de foto's van de sporen zelf geven mij geen aanleiding om aan lynx te denken: op foto 8016 lijken zelfs nagels te zien. Het zijn duidelijk (voor zover het mulle zand het overigens toelaat) sporen van een hond, wellicht één met korte nagels.
Ik vind het overigens heel goed dat je zelf niet klakkeloos uitgaat van je eigen eerste conclusie, maar ook het oordeel van anderen zoekt.
Veel succes met verder speuren naar spannende natuur!
Vriendelijke groet
Jaap


jammer, maar helaas. waarschijnlijk werd ik op het verkeerde spoor geleidt door de toch korte nagelsporen waarvan ik dacht dat het misschien gescheurd zand kon zijn.
plus het feit dat je gewoon hoopt en wilt dat je iets bijzonders tegenkomt:p
volgende keer misschien beter;) het is nou in ieder geval duidelijk voor mij en de rest van het forum.
M.V.G.

Davey de Waard

mystacinus

mooi dat dit zo is opgelost!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen