Hoofdmenu

Vogel onbekend

Gestart door wouterbosgra, september 14, 2009, 10:29:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Gisteren op de Boschplaat (Terschelling) twee voor mij onbekende vogeltjes. Ze zaten op het strand en vlogen op, bleven een tijdje vlak boven ons hangen en vlogen toen weg naar een eendekooi om in de dichte struiken te landen. Daar natuurlijk niet teruggevonden, grrr...

Vanwege het tegenlicht waren de kleuren moeilijk te zien, vandaar de volgende summiere beschrijving: Donkere vogel formaat vink met licht golvende vlucht, deed qua jizz wel wat aan graspieper denken. Echter hadden beide beestjes op de vleugels een brede witte baan die enorm opviel. Deze witte streep was veel groter (zeker 2x zo groot) dan bij vink. Ik ken geen enkel vogeltje van dit formaat met zo'n grote witte baan op de vleugels.

Ook de zang/roep had ik nooit eerder gehoord. Hoewel ik nog beginner ben meen ik toch de geluidjes van alle algemene vogeltjes wel redelijk goed te kennen. De zang was flink gevarieerd een beetje als kneu, maar dan luider. En de zang werd telkens onderbroken door een bibber een beetje a la kuifmees. Dus telkens een stukje zang en dan weer de bibbertoon. De vogeltjes vlogen terwijl ze boven ons vlogen.

Ben reuze benieuwd, maar heb eigenlijk geen idee waar ik het moet zoeken. Kan iemand hier er chocola van maken?


wouterbosgra

Ja! Had ik ook eigenlijk wel moeten weten met die witte streep, maar ik kende het roepje niet! Bedankt!